شناسهٔ خبر: 40747057 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

برای شرایط کرونایی

دستورالعمل اجرای کنسرت‌ها اعلام شد

صاحب‌خبر -

دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اعلام آغاز فعالیت‌های هنری از ابتدای تیرماه، دستورالعملی را به سالن‌ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، دفتر موسیقی با توجه به برگزاری دو جلسه با نمایندگان سالن‌های اجرای صحنه‌ای موسیقی و تشکل‌های حوزه موسیقی اعلام کرد صدور مجوز اجراهای صحنه‌ای موسیقی با رعایت موارد زیر از ابتدای تیرماه امکان‌پذیر است:
دستورالعمل‌‌های اجرای موسیقی صحنه‌‌ای در سالن‌‌های برگزاری
۱- بلیت فروشی در سایت‌‌های بلیت فروشی حداکثر تا ۵۰ درصد ظرفیت سالن مورد نظر انجام شود.
۲- سایت‌‌های بلیت فروشی به گونه‌‌ای برنامه نویسی کنند که بر آن مبنا به ازای هر خرید (فردی یا گروهی) و رزرو صندلی، حداکثر دو صندلی قبل و بعد از آن امکان فروش بلیت نداشته باشد و مسئله‌ی فاصله‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.
۳- سالن اجرای صحنه‌‌ای، یک بار در روز با دقت کامل ضدعفونی شود.
‏۴) با استفاده از دستگاه تب سنج در ورودی سالن‌‌ها، اندازه‌‌گیری دمای بدن مخاطبان انجام گیرد. در صورت امکان از دوربین‌‌های حرارتی برای سنجش دمای مخاطبان استفاده شود.
۵- استقرار اورژانس یا کارشناس بهداشت در سالن‌ها ضروری است.
‏۶) کارکنان و انتظامات سالن باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.
۷) روی بلیت‌های خریداران، الزام همراه داشتن ماسک و دستکش حین ورود به سالن‌های اجراهای صحنه‌ای درج شود.
۸) الزام به رعایت فاصله زمانی دو ساعت بین هر اجرای صحنه‌‌ای برای سهولت در خروج  مخاطبان سانس قبلی و ورود مخاطبان سانس بعدی.
۹) از ورود افراد متفرقه به پشت صحنه اکیدا جلوگیری شود.
‏۱۰) پذیرایی ویژه مهمانان حذف شود. صرفاً از نوازندگان، با مواد غذایی بسته بندی شده پذیرایی شود.
۱۱) گروه هنری (نوازندگان) در ساعاتی که قبل از شروع اجرای صحنه‌‌ای مشغول تمرین و تست صدا هستند باید از ماسک استفاده کنند.
۱۲) انجام خط‌گذاری در ورودی‌‌های سالن‌‌های اجرای صحنه‌‌ای برای رعایت فاصله‌‌ی اجتماعی.
۱۳) تنظیم صدا (ساند چک) حداقل دو ساعت قبل از شروع برنامه به پایان رسیده باشد تا به تراکم حضور مخاطبان در لابی سالن‌‌ها منجر نشود.
۱۴) بوفه‌‌های پذیرایی سالن‌‌های اجرای صحنه‌‌ای، موظف به تبعیت از دستورالعمل‌‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت هستند.
‏۱۵) مسئول سالن اجراهای صحنه‌‌ای از طریق بلندگوهای سالن، لزوم رعایت موارد بهداشتی را به مردم یادآوری کند.  
موارد فوق‌الذکر در فاصله زمانی تیر و مرداد ماه سال جاری و تا قبل از آغاز ماه محرم اجرا می‌شود. دفتر موسیقی نسبت به اجرای موارد فوق نظارت کامل می‌کند و به طور مستمر از سالن‌ها و شرکت‌ها گزارش دریافت می‌کند.
هرگونه تغییر شرایط بهداشتی و ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا در اسرع وقت به سالن‌ها و شرکت‌ها اعلام می‌شود.
برنامه‌ریزی کنسرت برای بعد از ماه‌های محرم و صفر
در این خصوص، فریدون آسرایی خواننده موسیقی پاپ در واکنش به خبر بازگشایی سالن‌های موسیقی گفت: من با این شرایطی که الآن وجود دارد احساس می‌کنم فقط کسانی که بسیار هنردوست و علاقه‌مند به موسیقی هستند حاضر می‌شوند در سالن‌های کنسرت حضور پیدا کنند و استقبال چندانی از این کنسرت‌ها صورت نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: به‌هرحال ما باید با این بیماری زندگی کنیم ولی در عین حال باید مواظب هم باشیم. مهم‌ترین مسئله، سلامت مردم است. جان انسان بیشتر از هر چیزی ارزش دارد. دولتمردان هم باید به این مسئله توجه کنند. امیدوار هستم همه عزیزانی که در سالن کنسرت حضور پیدا می‌کنند مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا در این سالن‌ها اتفاقی برای کسی نیفتد.
این خواننده در پایان درباره تمایل خوانندگان به برگزاری کنسرت در این شرایط بیان کرد: من فکر نمی‌کنم تا پایان ماه‌های محرم و صفر اتفاق خاصی بیفتد. اکثر هنرمندان نیز دارند برای ماه‌های بعد از محرم و صفر برنامه‌ریزی می‌کنند. درباره این که اجازه داده‌اند 50 درصد ظرفیت سالن پُر شود نیز باید بگویم فکر می‌کردم مجوز حضور عده‌ کمتری را در سالن‌های کنسرت بدهند ولی همین که اجازه 50 درصد ظرفیت سالن را صادر کرده‌اند خوب است.
کنسرت‌های شهرستان فعلا برگزار نمی‌شوند
محسن رجب‌پور تهیه‌کننده موسیقی و مدیرعامل انجمن صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری درباره برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها گفت: اگر یک گروه موسیقی بخواهد در شهرستان‌ها کنسرت اجرا کند، قطعاً یک سری هزینه‌های جانبی مانند رفت و آمد به آن شهر به هزینه‌های کنسرت اضافه می‌شود و بخواهیم 50 درصد ظرفیت سالن‌های کنسرت را پر کنیم، به‌صرفه نخواهد بود و به همین دلیل شاید فعلاً کنسرتی در شهرستان‌ها برگزار نشود.
وی با اشاره به این که هزینه دستمزد نوازنده‌ها تغییر نمی‌کند، عنوان کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار است اجاره سالن‌های موسیقی نسبت به گذشته پنجاه درصد کاهش پیدا کند، اما در شرایط برگزاری جدید کنسرت‌ها، دستمزد نوازنده‌ها کاهش پیدا نمی‌کند.
اگر برگزاری کنسرت خطر داشته باشد فعلاً صبر می‌کنیم
مانی مزکی نوازنده سازدهنی و سرپرست گروه بمرانی نیز در این رابطه گفت: هنوز نمی‌دانم که این اتفاق خواهد افتاد یا نه. اطلاعات زیادی هم از این قانون ندارم و به همین خاطر ترجیح می‌دهم فعلاً در خانه بمانم. فعلاً هیچ‌کس خبر ندارد که چه اتفاقی می‌افتد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا گروه بمرانی با این شرایط حاضر است کنسرت برگزار کند، توضیح داد: شاید زود باشد که من از همین الآن بگویم کنسرت برگزار نمی‌کنیم. ابتدا باید کنسرت‌ها شروع شوند تا ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود. ما از شهریورماه سال گذشته تا الآن، نزدیک 9 ماه است که هیچ درآمدی از کنسرت‌ها نداشته‌ایم. گرچه دلمان می‌خواهد مثل دیگر اصناف کار کنیم، اما اگر برگزاری کنسرت با این شرایط خطر داشته باشد ترجیح می‌دهیم فعلاً کنسرت برگزار نکنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما