شناسهٔ خبر: 40745444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

جلسه شورای حکام تشکیل شد

داستان تکراری مدیرکل آژانس انرژی اتمی درباره ایران

صاحب‌خبر -

جلسه کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران آغاز شد. این نشست، به دلیل شیوع ویروس کرونا، برای نخستین بار به شکل مجازی برگزار می‌شود.به گزارش ایرنا، گزارش سالانه سال ۲۰۱۹، گزارش همکاری‌های فنی سال ۲۰۱۹، نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل، گزارش اجرای پادمان‌ها در سال ۲۰۱۹، اعمال پادمان‌ها در جمهوری دموکراتیک خلق کره، توافقنامه پادمان‌های پیمان عدم اشاعه با جمهوری اسلامی ایران از جمله مباحث جلسه دیروز بود.
به دلیل شیوع ویروس کرونا، این جلسه غیرعلنی به صورت مجازی برگزار شده و با قرائت بیانیه رافائل ماریانو گروسی مدیر کل آژانس آغاز شد.
تکرار اتهامات بی اساس 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه آغازین نشست مجازی شورای حکام گفت: آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده ایران طبق توافقنامه پادمانی ادامه می‌دهد. رافائل گروسی گفت: ارزیابی‌ها در مورد فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ادامه دارد.
 گروسی در این بیانیه به تصمیم ایران مبنی بر پایبند نبودن به هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی(اشاره به گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران) اشاره کرد و نوشت: تا این تاریخ آژانس هیچ گونه تغییری در اجرای تعهدات هسته ای ایران در ارتباط با این اعلام مشخص یا در سطح همکاری ایران در ارتباط با راستی آزمایی آژانس و نظارت بر فعالیت‌های ذیل برجام را مشاهده نکرده است.
وی با تکرار اتهامات بی‌‌اساس علیه جمهوری اسلامی،‌ مدعی شد: ایران چهار ماه امکان دسترسی ما به دو مکان را سلب کرده و تقریبا یک سال است که در مذاکرات جدی برای پاسخ به سوال‌های ما در مورد مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی و فعالیت‌های مرتبط با هسته‌ای شرکت نکرده است. این (اقدام) توانایی آژانس را برای برطرف ساختن سوالات و ارائه تضمین معتبر در مورد نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در این مکان‌ها در ایران تحت تاثیر قرار می‌دهد.
گروسی گفت: ایران را به همکاری کامل و آنی با آژانس از جمله فراهم کردن دسترسی فوری به مکان‌های مشخص شده از جانب ما، فرا می‌خوانیم.
پارادوکس آقای مدیرکل 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از آغاز جلسه امروز شورای حکام آژانس برگزار شد و به صورت مستقیم از پایگاه اینترنتی آژانس پخش شد، به برخی سوالات خبرنگاران درباره فعالیت‌های آژانس در ایران پاسخ داد.
او درباره موضع ایران درباره گزارش اخیر آژانس اظهار کرد که این نهاد بر اساس تحلیلی علمی فعالیت می‌کند. آژانس یک تحلیل روش‌مند دارد و این ارائه این گزارش‌ها بخشی از عملیات استاندارد آژانس است. هیچ ابهام قانونی‌ای در این باره وجود ندارد کارشناسان آژانس اطلاعات مربوطه را بررسی می‌کنند.
گروسی همچنین درباره این که شورای حکام ممکن است چه موضعی در برابر ایران داشته باشد، گفت: این به اعضای شورا بستگی دارد که چگونه پاسخ بدهند. من به دنبال روشی مشخصی نیستم که برای واکنش آن‌ها تعیین شود. وظیفه من این است که گزارش فعالیت‌هایم را به آن‌ها بدهم.
مدیرکل آژانس در ادامه درباره این که ممکن است چه اتفاقاتی در جلسات روزهای آتی شورای حکام درباره ایران بیافتد، اظهار کرد: چیزی که از طریق رئیس جلسه متوجه شده‌ام این است که رایزنی‌های سازنده ادامه دارد تا تضمین شود که شورا به فعالیت خود در این باره ادامه می‌دهد. انتظار می‌رود شاهد مباحثاتی فعالانه پیرامون ایران باشیم. من گزارشم را در اختیار شورا می‌گذارم و در این باره نگرانی جدی دارم؛ به عهده اعضای شورا است که ارزیابی نهایی را انجام دهند.
او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با بیشتر کردن فشار بر ایران درباره ایجاد دسترسی به برخی محل‌ها، ایران همکاری‌اش با آژانس را کمتر کند، گفت: امیدوارم این گونه نباشد. نه فقط برای ایران بلکه برای همه کشورها. تعهدات تعهدات هستند. همکاری‌‎ها ادامه دارند، امیدوارم کارمان را بهتر انجام بدهیم.
اظهارات امروز گروسی در حالی مطرح می‌شود که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود گزارش اخیر آژانس و ادعاهای مطرح شده در آن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بر مبنای ادعای جاسوسی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو آنها  موضوعی که بسته شده است را باز می‌کنند و این جای تاسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران با آژانس به ادعاهای رژیمی می‌پردازد که خصومتش با مردم، نظام ایران و خطری که برای عرصه بین‌الملل دارد بر همگان مشخص است.
آمریکا اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد؛ اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق و جامعه جهانی رو به رو شد. جمهوری اسلامی ایران نیز پس از یک سال صبر راهبردی از اردیبهشت ماه ۹۸ و در پی انجام نشدن تعهدات دیگر امضا کنندگان این توافق، اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.
پایان تحریم تسلیحاتی
دستاورد مهم برجام
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در جلسه هیات دولت و در آستانه برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: مساله پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال یکی از دستاوردهای مهم برجام است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند این دستاورد را زیر سوال قرار دهند کشورهای بزرگ دیگر می‌دانند که عکس‌العمل ما چه خواهد بود.
وی افزود: اخیر آمریکایی شروع به تهدید آژانس بین‌المللی اتمی و شورای امنیت با هدف به استخدام گرفتن این نهادها کرده اند که مطمئن هستیم هم دیپلمات‌ها و هم مسوولین کشور ما در این زمینه در برابر آمریکا به خوبی خواهند ایستاد و ما نخواهیم گذاشت آمریکایی‌ها موفق شوند.
روحانی تصریح کرد: امیدواریم همه کشورهایی که در شورای امنیت و در شورای حکام عضو هستند در زمینه این توطئه‌ها کاملا متوجه برنامه‌ریزی آمریکا باشند و ما هم در این زمینه موفق خواهیم بود و از این برنامه‌ریزی‌هایی که آمریکا برای ایران طراحی کرده، عبور می‌کنیم.
تداوم کارشکنی‌های آمریکا
«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه گذشته از تداوم کارشکنی‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی خبر داد.
وی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود افزود: در این نشست گزارش‌های مدیرکل آژانس در مورد راستی‌ آزمایی اجرای برجام در ایران و همچنین توافق‌نامه پادمان در ایران نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. 
سفیر کشورمان تصریح کرد: آمریکا و برخی کشورهای غربی دنبال آن هستند که در صورت لزوم، امکان تصمیم‌گیری از جمله از طریق رأی گیری نیز در این نشست مجازی وجود داشته باشد؛ در حالی که برخی کشورهای دیگر عضو شورا مانند روسیه با این امر مخالفند. 
سفیر کشورمان خاطر نشان کرد: آمریکا همچنان دنبال تضعیف ساز وکارهای بین‌المللی و رویه‌های حاکم بر این سازمان‌هاست.
غریب آبادی پیش‌تر با ارسال نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص رفتار غیرقانونی و متخلفانه آمریکا در قبال تعهدات بین‌المللی خود در حوزه همکاری‌های هسته‌ای و ایجاد ممانعت در این زمینه هشدار داده بود.
وی در آن نامه تأکید کرده بود؛ اقدامات متخلفانه آمریکا مغایر با مفاد مواد ۲ و ۳ اساسنامه آژانس، ماده ۴ معاهده عدم اشاعه، قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.
سفیر کشورمان با بیان اینکه ایران محق است تا اقدامات جبرانی را در قبال این شرایط اتخاذ کند، از اعضای آژانس خواست تا به مسؤولیت خویش برای واکنش مناسب به این اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل کنند.
غریب آبادی همچنین از مدیرکل آژانس خواست تا این گونه اقدامات خلاف تعهدات آمریکا را در گزارش‌های خود در ارتباط با اجرای اسناد مرتبط آژانس، منعکس کنند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما