شناسهٔ خبر: 40738642 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح الحاق کرانه باختری؛ ناگهانی یا تدریجی؟

تهران-ایرنا- منابع رژیم صهیونیستی گزارش دادند که واشنگتن و تل‌آویو درخصوص اجرای طرح الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به توافق‌ رسیدند، اما نگرانی سران تل‌آویو از تشدید اوضاع امنیتی در غزه و عکس‌العمل نیروهای‌ مقاومت به این طرح، باعث شده این رژیم تصمیم به اجرای آن به صورت تدریجی بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،‌ تصمیم اسراییل و آمریکا برای ضمیمه کردن یک‌سوم کرانه باختری به فلسطین اشغالی،‌ با وجود همه هشدارها همچنان پابرجاست و این پیامی  است که تل‌آویو به طور صریح و قطعی به رام‌الله منتقل کرده اما آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد نحوه اجرایی کردن این طرح است.

 علاوه‌بر کشورهای غربی بسیاری از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و حتی نهادهای داخل اسرائیل درخصوص اجرای این طرح بارها هشدار دادند و اعلام کردند که این اقدام ضمن نابودی کامل راه‌حل تشکیل دو کشور و روند صلح میان دو طرف، تنش‌های امنیتی گسترده‌ای در فلسطین و در منطقه ایجاد خواهد کرد. 

به همین‌دلیل به اعتقاد ناظران، رژیم صهیونیستی درصدد اجرای تدریجی طرح یادشده است تا مانع تشدید مسائل امنیتی با فلسطینیان شود.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ماه گذشته گفت که کابینه‌اش به طور رسمی دره اردن و همه شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه می‌کند.

به موجب قانون بین الملل، کرانه باختری از جمله شرق بیت المقدس، قلمروی اشغالی تلقی می‌شود؛ از این رو، شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در آن و همچنین الحاق آن، غیرقانونی است.

 در همین راستا، روزنامه «الاخبار» لبنان در مطلبی نوشت که نهادهای امنیتی اسرائیل نگرانی خود را از اجرای طرح حاکمیت این رژیم بر کرانه باختری ابراز کرده و درباره عواقب منفی آن بر اوضاع امنیتی غزه و شکل‌گیری درگیری‌های نظامی هشدار دادند.

روزنامه اسرائیل‌الیوم، روز گذشته در گزارشی نوشت که اسرائیل و آمریکا تصمیم گرفتند که اجرای طرح الحاق یادشده را از سپتامبر (شهریور-مهر) آینده آغاز کنند.

این روزنامه به نقل از یک مسئول عربی بلندپایه نوشت که ابتدا اسرائیل بر مناطق گسترده‌ای از دره اردن حاکمیت خواهد یافت تا مانع رفتن فلسطینی‌ها به این منطقه و دست‌یابی به تابعیت اسرائیلی شوند.

یک مقام ارشد دیگر در تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز دراین باره گفت: حاکمیت اسرائیل بر بخش گسترده‌ای از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مراحل بعدی اعمال خواهد شد نه در ماه جولای (تیر-مرداد). معالیه ادومیم و مناطق گسترده‌ای از گوش عتصیون از جمله بخش‌هایی هستند که در همان آغاز تحت حاکمیت اسرائیل درخواهند آمد.

اخبار درزیافته از نهادهای نظامی و امنیتی اسرائیل حاکی از آن است که این نهادها کاملا محتاطانه با این طرح برخورد می‌کنند چه در خصوص زمان اجرای آن و چه در خصوص مفاد آن که شامل تحت حاکمیت درآمدن یک‌سوم کرانه باختری توسط اسرائیل می‌شود.

از دیگر دلایلی که باعث شده اسرائیل و آمریکا تصمیم به اجرای تدریجی طرح الحاق کنند، درخواست برخی از سران عربی از جمله عبدالله دوم پادشاه اردن برای اجرای نرم و تدریجی این طرح است. از این رو بنا به گفته یک مسئول بلندپایه عربی،‌ مقامات واشنگتن و تل‌آویو طبق جدول زمانی بسیار منعطفی،‌ به تدریج درصدد اجرای طرح یادشده هستند.

در عین حال،‌ برخی از خبرها نیز حاکی از آن است که اسرائیل و آمریکا هنوز در خصوص طرح الحاق به توافق قطعی و کامل نرسیدند. 

در این خصوص روزنامه رای‌الیوم به نقل از رادیو اسرائیل نوشت که نشست دیروز میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر،‌ بنی گانتس وزیر دفاع و دیوید فریدمان سفیر آمریکا بی‌نتیجه بود.

یک مسئول حاضر در این نشست که خواست نامش محفوظ بماند، گفت که دیروز هیچ دستاورد و پیشرفتی در جلسه حاصل نشد. 

قرار است سران دو طرف امروز نیز نشستی درباره طرح الحاق داشته باشند.

در همین حال،‌ پایگاه خبری اسرائیلی «والا» به نقل از مسئولان امنیتی این رژیم هشدار داد که اجرای طرح الحاق به معنای پایان آتش‌بس و صلح با جنبش حماس است و به احتمال زیاد باعث ایجاد درگیری‌های گسترده در نوار غزه می‌شود.

نیروهای مقاومت فلسطین از جمله حماس و جهاد بارها به اسرائیل در خصوص اجرای این طرح هشدار داده و این رژیم را به انجام عملیات‌های فراگیر و مسلحانه تهدید کرده‌اند.

در کنار مخالفت‌های شدید مسئولان فلسطینی، با طرح یادشده،‌ بسیاری از مقامات کشورهای اروپایی از جمله هلند و آلمان نیز درباره این طرح هشدار داده‌اند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ روز گذشته یکشنبه اعلام کرد، چنانچه رژیم صهیونیستی طرح الحاق کرانه باختری را اجرا کند، به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی اتحادیه اروپا «اجتناب‌ناپذیر» خواهد بود.

«صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) نیز یکشنبه شب هشدار داد که اقدام رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری، به معنای پایان صلح در منطقه خواهد بود.

نظر شما