شناسهٔ خبر: 40732742 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عراق حمله جنگنده های ترکیه را محکوم کرد

بغداد - ایرنا - فرماندهی مشترک نظامی عراق در بیانیه ای روز دوشنبه حمله جنگنده های ترکیه به عمق ۱۹۳ کیلومتری حریم عراق را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

این فرماندهی در بیانیه خود تاکید کرد که اقدام ۱۸ فروند جنگنده ترکیه شامگاه یکشنبه گذشته در تجاوز به حریم هوایی در عمق ۱۹۳ کیلومتری خاک عراق را محکوم می کند.

به نوشته بیانیه، جنگنده های ترکیه به سمت مناطق «سنجار»، «مخمور»، «الکویر» و «اربیل» حرکت کرده و تا منطقه «الشرقاط» (شمال استان صلاح الدین) در عمق ۱۹۳ کیلومتری عراق نفوذ کرده و در داخل حریم هوایی عراق اردوگاه پناهندگان را در نزدیکی مخمور و سنجار هدف قرار دادند.

فرماندهی مشترک نظامی عراق اعلام کرد که جنگنده های ترکیه تا پاسی از شب برای چندین بار حریم هوایی عراق را نقض کردند.

این فرماندهی افزوده است: این رفتار تحریک آمیز ترکیه با معاهده های بین المللی در خصوص تعهد به حسن همجواری همخوانی ندارد و نقض صریح حاکمیت ملی عراق است.

فرماندهی مشترک نظامی عراق از ترکیه خواسته است که نقض صریح حریم هوایی عراق را متوقف کرده و به منافع مشترک دو کشور پایبند باشد.

در بیانیه با اشاره به اینکه باید آنکارا از تکرار این گونه اقدامات خودداری کند گفته شده که عراق آمادگی کامل برای همکاری با دو کشور برای کنترل اوضاع در مرزهای مشترک را دارد.

وزارت دفاع ترکیه یکشنبه شب از آغاز یک عملیات هوایی علیه مواضع شبه‌ نظامیان وابسته به حزب کارگران کرد ترکیه (پ. ک.ک ) در شمال کشور عراق و بمباران ۸۱ موضع آنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، جنگنده‌های اف ۱۶ ارتش ترکیه در عملیاتی با نام «پنجه عقاب» ۸۱ مواضع نیروهای پ. ک.ک در مخمور و سنجار واقع در شمال عراق را بمباران کرده‌اند.

در همین حال تارنمای الاخباریه عراق گزارش داد: جنگنده‌های ترکیه با نقض حریم هوایی عراق، ارتفاعات قندیل، دریی، اردوگاه مخمور و شنگال را بمباران کردند.

وزارت دفاع ترکیه نیز گفت که عملیات پنجه عقاب آغاز شده و جنگنده‌های ما لانه‌ تروریست‌ها را بر سر آن‌ها خراب می‌کنند.

در همین حال، سایت های خبری کردزبان در اقلیم کردستان عراق نوشتند که جنگنده‌های ترکیه مراکز نظامی گروه پ. ک.ک را در مناطق «سنجار، مخمور، زاب، قندیل، خواکورک، برادوست، کوه‌های کاره و متین، مناطق زینی ورتی و بالکایتی» در استان ‌های اردبیل و نینوا در شمال عراق، بمباران کردند.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک.ک) حدود چهار دهه است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی آنکارا می‌جنگد.

این تشکیلات از سوی دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و واشنگتن به عنوان گروه تروریستی شناخته شده است.

ارتش ترکیه مدتی است با انجام عملیاتی موسوم به «چنگال» در شمال عراق، به دنبال پاکسازی این مناطق از حضور عناصر پ. ک.ک است.

نظر شما