شناسهٔ خبر: 40724807 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

موسوی: تصمیمات غیرسازنده آژانس می‌تواند واکنش در خور ایران را در برداشته باشد / انتخاب مجدد ترامپ تاثیری بر سیاست ایران ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آژانس زیر فشار‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیمات غیرسازنده‌ نگیرد که در این صورت امکان دارد ایران نیز واکنش درخوری به این تصمیمات نشان دهد و حدس زدن واکنش ایران برای آن‌ها کار سختی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، سیدعباس موسوی سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در ابتدا ضمن تسلیت ایام‌ شهادت امام جعفر صادق و بزرگداشت محمد علی کشاورز، گفت: ظریف سفری را به ترکیه و روسیه انجام داد و لازم بود بعد از فروکش کردن نسبی کرونا تعاملات دیپلماتیک از نزدیک پیگیری شود.

وی افزود: از طرف دیگر نشست مجازی کمیته اسلامی را داشتیم و اقدام رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق کرانه باختری که ایران در سطح معاون وزیر در آن شرکت کرد و طی بیانیه ای این اقدام اسراییل محکوم شد.

موسوی همچنین خاطرنشان کرد: معاون وزیر امور خارجه گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه کانادا با موضوع هواپیمای اوکراینی داشت. در این تماس تلفنی بر ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم کانادا تاکید شد.

وی افزود: نشست ویدیو کنفرانس بین ایران،ترکیه و روسیه برگزار شد.

وی در ادامه این نشست خبری درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد نقش ایران در حمله یمن به تاسیسات نفتی عربستان موسوم به آرامکو گفت: مایه تاسف است که سازمان ملل از طریق برخی کشور‌های خاص تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

موسوی ادامه داد: سالیان سال است که ایالات متحده نهاد‌های بین المللی را گروگان خود گرفته است.

متاسفیم که آژانس به جای توجه به همکاری‌ بالای ایران، براساس گزارش‌های جاسوسی نتانیاهو اقدام می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گزارش‌های آژانس ارتباطی با موضوع برجام ندارد، یادآور شد: موضوع جدید ادعایی آژانس پرونده بسته شده است که متاسفانه دوباره باز شده و مبنای آن ادعا‌های جاسوسی اسرائیل و شخص نتانیاهوست و جای تاسف دارد که آژانس به جای توجه به همکاری‌های سطح بالای ایران آن را کنار بگذارد و ادعای رژیم صهیونیستی را مبنای عملکرد خود قرار دهد. از این رو به آژانس بین المللی انرژی اتمی توصیه می‌کنیم قدری آینده نگری کند و مبنای سوالات خود را قانونی‌تر قرار دهد.

وی درباره اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز گفت: ما مدت هاست که پیگیر مطالبات خود از کره‌ای‌ها هستیم متاسفانه کره بیش از نیم قرن رابطه نزدیک ما را دست خوش اقداماتی کرده که با دخالت کشور‌های ثالث خدشه دارتر شده است.

موسوی تصریح کرد: تبعیت کورکورانه از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران به بهانه فشار آمریکا قابل قبول نیست و تحریم‌های آمریکا یک تصمیم خودسرانه است که به صورت قلدرمآبانه علیه کشور ما و دیگران که با ما ارتباط دارند، صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: متعجب نیستیم که عده‌ای زیر بار این فشار بروند اما حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت طولانی به بهانه‌های واهی بلوکه کنند. وزارت امور خارجه با همکاری بانک مرکزی اقدامات سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی لازم را در راستای احقاق حقوق مردم و مطالبات خود از کره انجام می‌دهد.

وی درباره نشست شورای حکام که بناست امروز با محوریت موضوع ایران برگزار شود، گفت: امیدواریم قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشود مبنای نشست ادعا‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که البته ما این رویکرد آژانس را مخالف با عملکرد بی طرفی می‌دانیم و معتقدیم گزارش‌های آژانس به عنوان یک نهاد رسمی و بین المللی باید متقن و قانونی باشد.

موسوی با بیان اینکه همکاری‌های ما با آژانس همواره ادامه داشته و موارد کاهش تعهدات برجامی نیز در اختیار آژانس و با نظارت و اطلاعات آن‌ها انجام شده بود، گفت: اگر آژانس بین المللی بخواهد رویه فعلی را پیش بگیرد تعامل با این سازمان دچار مشکل خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد آژانس و بقیه کشور‌های عضو شورای حکام زیر فشار‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیمات غیرسازنده‌ای نگیرند که در این صورت امکان دارد ایران نیز واکنش درخوری به این تصمیمات نشان دهد و حدس زدن واکنش ایران برای آن‌ها کار سختی نیست.

وی درباره مناسبات ایران و افغانستان گفت: روابط ما با کشور‌های همسایه خوب است و روابط با افغانستان همواره برای ما دارای اولویت بوده. جمهوری اسلامی چهار دهه است که میزبان خواهران و برادران افغان خود بدون منت است.

موسوی افزود: این مسائل بار‌ها به سفیر افغانستان یادآوری شده و این در حالی است که عده‌ای تجمعات غیرقانونی در مقابل سفارت ما برگزار و سعی کردند از این فضا به نفع تخریب روابط سوء استفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره احتمال انتخاب مجدد ترامپ و تاثیر آن بر سیاست‌های ایران گفت: سیاست اصولی ما عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست و آنچنان در انتظار نتیجه انتخابات آمریکا نیستیم. چون اساسا در چهل سال اخیر رفتار آمریکایی‌ها را محک زده‌ایم و شاهد آن بودیم که یکی از یکی بدتر عمل می‌کنند.

وی در خصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در قبال فشار بر ایران تا زمانی که مثل یک کشور عادی رفتار کند، گفت: آمریکایی‌ها بعد از رفتار‌های غیر معمولی که در گذشته و ماه‌های اخیر از خود بروز داده اند اساسا در جایگاهی نیستند که به سایر کشور‌ها توصیه کنند مگر آن‌ها در صحنه بین المللی عادی هستند. فشاری که بر کشور‌های دوست و دیگر کشور‌ها می‌آورند نشانه رفتار عادی آنهاست؟

موسوی به آمریکایی‌ها هشدار داد که از این الفاظ در مورد ایران استفاده نکنند که مورد مضحکه جهان قرار خواهند گرفت
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ارسال نامه وزیر خارجه چین به دبیرکل سازمان ملل ابراز خرسندی کرد و افزود: جمهوری اسلامی و چین جزء کشور‌های مستقل جهان هستند و امیدواریم اگر کشور‌های مستقل دیگر نیز چنین رویکردی دارند در حمایت از صلح و امنیت ملی وارد عمل شوند تا شاهد رفتاری نرمال و طبیعی در بین مقامات آمریکایی باشیم.

وی در خصوص سفر روز گذشته ظریف به ترکیه گفت: بعد از مدت‌ها لازم بود دو کشور از نزدیک ملاقات‌های دیپلماتیک را از سر بگیرند تا در مورد مسائل مختلف از جمله روابط دو جانبه و تردد‌های مرزی و همچنین مسائلی بین المللی رایزنی داشته باشند.

موسوی درباره توقف دو ماهه صادرات گاز ایران به ترکیه هم گفت: صادرات فعلی نفت ما به ترکیه به دلیل یک اقدام تروریستی قطع شده که در خاک ترکیه رخ داد و صدور گاز را مختل کرد و دلایلی سیاسی و اقتصای ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد طرف مقابل هر چه زودتر نسبت به تعمیر خسارات و انفجار اقدام کرده و خطوط صادرات گاز ایران به این کشور از سر گرفته شود.

وی در خصوص خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان نیز گفت: جمهوری اسلامی به هیچ وجه نگران خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، عراق و سایر کشور‌های منطقه نیست اتفاقا به اعتقاد ما حضور آن‌ها در منطقه جنگ و ناامنی را به دنبال داشته است.

موسوی افزود: اگر نیرو‌های آمریکایی هر چه زودتر از منطقه ما خارج شوند کشور‌های اسلامی خود با گفتگو‌های بین هم به راه حل مناسب صلح و امنیت دست خواهند یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه مجددا تاکید کرد: نه تنها نگران خروج آمریکا از منطقه نیستیم بلکه حضور آن‌ها را باعث ناامنی می‌دانیم و امیدواریم این خروج هر چه زودتر انجام شود.

وی در مورد رایزنی مذاکره مقامات واشنگتن به بغداد و نظر جمهوری اسلامی در این باره گفت: موضوع گفتگو‌های آمریکا و عراق مسئله داخلی عراق است و ایران دخالتی در این امر ندارد اما اگر محور این گفتگو‌ها خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق است به نظر می‌رسد خواست و نیت مردم و پارلمان عراق در هر چیزی اولویت دارد. این در حالی است یکی از مقامات آمریکایی گفته بود ما به دعوت دولت و ملت عراق در این کشور هستیم. من به این فرد می‌گویم دولت و ملت عراق با صدای رسا از تریبون پارلمان و تظاهرات خود نظر خود را در مورد حضور شما اعلام کردند و بعد از تصویب کنگره مبنی بر خروج آمریکا از عراق واضح است که آمریکایی‌ها باید با احترام نظر مردم این کشور عراق را ترک کنند. اساسا نظر جمهوری اسلامی نیز احترام به نظر مردم عراق مبنی بر خروج نیرو‌های بیگانه از این کشور است.

موسوی در خصوص موضوع هواپیمای اوکراینی نیز گفت: در این خصوص چارچوبی برای حل موضوع با دولت اوکراین پیش بینی شد، اما متاسفانه با تعلل اوکراین در خصوص پیشنهادات جمهوری اسلامی مواجه شدیم بر همین اساس چند روز قبل سفیر اوکراین به وزارت امور خارجه آمد و در این خصوص رایزنی‌هایی بین مقامات دو کشور صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی از آمادگی خود برای پیگیری و همکاری در مورد این پرونده خبر داده است و همواره اعلام کرده یکی از موضوعات این پرونده که جعبه سیاه است حاضر به همکاری درباره آن هستیم و آماده‌ایم محتویات این جعبه با حضور مقامات دو کشور خوانده شود، اما تاکنون پیشنهاد و تصمیم قاطعی از طرف اوکراینی دریافت نکرده‌ایم.

وی در مورد مهمترین مانع ایجاد روابط کنسولی بین ایران و کانادا با توجه به حضور تعداد زیادی از هموطنان مان در این کشور گفت: کانادایی‌ها که در قضیه هواپیمای اوکراینی به اصطلاح کاسه داغ‌تر از آش بودند این روز‌ها عدم برقراری مناسبات کنسولی را برنمی تابند و عنوان می‌کنند رابطه سیاسی با ایران نداریم.

موسوی در خصوص رویکرد عربستان در قبال ایران و مواضع اخیر مقامات این کشور مبنی بر فشار بر قطر در صورت برقراری رابطه با ایران گفت: این رویکرد سعودی‌ها را سازنده نمی‌دانیم این روش با هنجار‌های دیپلماتیک سازگار نیست اساسا هر کشوری آزاد و مختار برای برقراری روابط با سایر کشورهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که عربستان به مسیر صحیح برگردد و با کشور‌های منطقه از در دوستی بیاید.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی خواهان اختلاف بین هیچ یک از کشور‌های اسلامی نیست و آمادگی خود برای بهبود روابط با کشور‌های مسلمان و همسایه خود را اعلام می‌کند.

موسوی در پایان این نشست خبری در توصیه‌ای به همسایه جنوبی جمهوری اسلامی گفت: توصیه می‌کنیم سعودی‌ها معادلات فرامنطقه‌ای را در روابط با کشور‌های منطقه و خلیج فارس دخالت ندهند و مطمئن باشند این رویکرد ثمرات خوبی برای خود آن‌ها و سایر کشور‌ها در پی خواهد داشت.

 

نظر شما