شناسهٔ خبر: 40721793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

رئیس سازمان شیلات ایران:

هیچگونه مجوز صیدی به چینی‌ها صادر نشده است

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان شیلات ایران در مورد خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اعمال شوک الکتریکی از طرف چینیان برای صید آبزیان نیز گفت: هیچگونه مجوزی برای صید در داخل کشور به چینیان ارائه نشده است و آنها در آبهای سرزمینی ما وجود ندارند بنابراین زمانی که آنها نمی‌توانند در آبهای ما حضور داشته باشند، نمی‌توان در خصوص روش صید آنها نظر داد. همچنان که اگر توجه کنید نوع کشتی و نوع صید بیانگر این است که فیلم در محدوده آبهای ایران نیست.

علی خون‌میرزایی در نشست خبری به مناسبت نکوداشت هفته جهاد کشاورزی با بیان اینکه برخی حوادث از جمله سیل در سال گذشته موجب وارد شدن خسارات متعدد و سنگینی به شیلات و استخرهای پرورشی شد، گفت: علیرغم فضای دلهره و ناامیدی به این اتفاقات برای شیلات ایجاد کرد، پرورش دهندگان با همت خود و حمایت‌های سازمان شیلات مجدداً توانستند فعالیت آبزی‌پروری خود را از سر بگیرند به طوری که دستاوردهای آن غیرقابل باور است. برای نمونه از میزان یک میلیون و 250 هزار تن محصولات شیلاتی که هر ساله تولید می‌شد در سال گذشته این میزان به یک میلیون و 280 هزار تن رسید.

وی ادامه داد: همچنین مصرف سرانه آبزیان نیز از آنچه که سازمان برنامه تکلیف کرده بود بیشتر شده و این رقم از 13 کیلوگرم به 13 کیلو و 300 گرم رسید. همچنین تداوم و تشدید تحریم‌ها و فضای موجود به واسطه بیماری کرونا در دو ماه پایانی می‌توانست عرصه تولید عرضه و صادرات را تحت تاثیر قرار دهد و به طبع تراز تجاری ما را با کاهش روبه‌رو کند اما خوشبختانه این تراز مثبت بود که به نوعی مایه امیدواری ما به حساب می‌آید.

خون‌میرزایی در مورد صادرات شیلات در فضای بیمارگونه موجود در جهان بیان داشت: حل برخی از مشکلات موجود در این مورد خارج از اختیارات ما است اما به طور کلی دو رویکرد اساسی را برای دستیابی به رشد صادرات مدنظر داریم. مورد اول؛ تحلیف تقاضا در داخل کشور و دسترسی سازمان‌های حمایتی مانند تعاونی‌های روستایی به شیلات و خرید حمایت‌گونه این مراکز است که موجب افزایش سرانه مصرف شیلات خواهد بود. مورد دوم؛ صادرات به صورت کنسرو و فرآوری شده است و با توجه به آنکه اغلب این محصولات فرآوری می‌شوند، دغدغه‌های صادراتی در فضای کرونا برای این محصولات وجود دارد. همچنین توجه شود که کشورهای هدف صادراتی ما افزایش یافته و عمده بازرگانان در آن متخصص و کارشناس هستند، کشورهای هدف صادراتی جدید ما کشورهای اوراسیا، آسیای جنوب شرقی مانند چین، عمان، قطر، مالزی و گرجستان است.

 

نظر شما