فرید شهابی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره افزایش نرخ کرایه اسنپ اظهار داشت: کلیهی تاکسیهای اینترنتی تحت نظر دستورالعمل نظارتی شهرداری فعالیت میکنند. طبق همین دستورالعمل سیستم قیمتگذاری تاکسیهای اینترنتی پویا و قیمتها متغیر است.
وی تصریح کرد: قیمت در هر سفر بر اساس ۴ فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» تعیین میشود. از آنجایی که نسبت عرضه و تقاضا یکی از اهرمهای تعیین قیمت است زمانی که میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد قیمتها افزایش پیدا میکند و افزایش قیمت فعلی به همین دلیل اتفاق افتاده است.
مدیر تجاری اسنپ ادامه داد: بنابراین قیمت در اسنپ یک فاکتور ثابت نیست و تغییرات افزایشی و یا کاهشی با توجه به فاکتورهای موثر بر قیمتگذاری انجام میشود. به طور مثال ابتدای امسال به دلیل کاهش تقاضا شاهد کاهش چشمگیر قیمتها بودیم، در حالی که در همان زمان سیستم حملونقل عمومی افزایش قیمت سالانه داشت.
وی با بیان اینکه هدف اصلی ما در قیمتگذاری این است که تمامی درخواستها را به سفر تبدیل کنیم، گفت: در حال حاضر، برای تبدیل درخواستها به سفر، نسبت به سال قبل به طور میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم. به طور کلی این افزایش قیمت همچنان کمتر از میزان افزایش قیمت مصوب سرویسهای حملونقل عمومی است.
شهابی یادآور شد: در مورد افزایش قیمتهای پیشبینینشده و دور از انتظار، در نظر داشته باشیم که تمامی سامانههای هوشمند حملونقل در دنیا، بر اثر اتفاقات بیرونی نظیر تعطیلات یا شرایط جوی یا ایام خاص دچار تغییرات قیمت میشوند که این قیمتها ممکن است از حالت نرمال و هر روزه آنها پایینتر و یا بالاتر باشد، مثلا بعد از محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا قیمتهای اسنپ کاهش چشمگیری داشت و اکنون هم به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا افزایش داشته است. اما به طور مشخص این کاهش و افزایش خارج از عرف موقتی است.
∎
نظر شما