شناسهٔ خبر: 40719305 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

صبحانه ورزشی 1399/3/26؛ مهم‌ترین اخبار روز گذشته/ اشتباهات مدیریتی، گریبانگیر استقلال شد

رضا حسین زاده

استقلال با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کند.

صاحب‌خبر -

طرفداری- در بخش صبحانه ورزشی، نگاهی داریم به مهم‌ترین اخباری که در روز گذشته منتشر شد.

صبحانه ورزشی 99/3/26؛ مهم‌ترین اخبار روزهای گذشته

رئال مادرید 3-1 ایبار؛ دو نیمه متفاوت و کاهش اختلاف با صدر جدول

از هفته 28 رقابت های لالیگا، رئال مادرید موفق شد در ورزشگاه آلفردو دی استفانو با نتیجه 3-1 از سد ایبار شانزدهم جدولی عبور کند و 59 امتیازی شود تا اختلاف با بارسلونای صدرنشین به دو امتیاز کاهش یابد.

تیم های اتلتیک بیلبائو و اتلتیکو مادرید در چارچوب رقابت های لالیگا به مصاف یکدیگر رفتند که این بازی درنهایت با تساوی دو تیم به پایان رسید.

کایزرسلاترن اعلام ورشکستگی کرد

تاثیرات ویروس کرونا بر دنیای فوتبال همچنان ادامه دارد و اکنون یکی از بزرگترین باشگاه های فوتبال آلمان، ورشکستگی خود را اعلام کرد.

به نقل از دویچه وله و بر اساس گزارش منابع محلی، باشگاه کایزرسلاترن که موفق به کسب چهار عنوان قهرمانی لیگ آلمان شده، به دلیل بدهی 24 میلیون یورویی، اعلام ورشکستگی کرده است، هر چند این موضوع هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

محمد عباس زاده در مسیر تهران به قائمشهر دچار سانحه رانندگی شد

محمد عباس‌ زاده، مهاجم تیم نساجی امروز (یکشنبه) در مسیر تهران به قائمشهر و زمانی که قصد سفر به شمال کشور را داشت، در محور فیروزکوه دچار سانحه رانندگی شد.

خوشبختانه آسیبی متوجه خود محمد عباس‌ زاده بابت این سانحه نشده و فقط به ماشین این بازیکن خسارت وارد شده است.

محمد عباس‌ زاده پیش از این به دلیل مصدومیت از ناحیه همسترینگ پا اردوی تیم نساجی را در تهران ترک کرده بود و به گفته مسئولان این باشگاه حدود چهار هفته دور از میادین خواهد بود.

اشتباه مدیر ارشد وزارت ورزش حساب استقلال در فیفا را خالی کرد

چند هفته پیش بود که ناگهان برخی سایت های خبری از احتمال کسر امتیاز از استقلال به خاطر پرداخت نشدن مطالبات وکلا خبر دادند. خبری که در نگاه اول عجیب به نظر می رسید چرا که طبق قوانین فیفا، کارگزار، وکیل یا ایجنت حتی اگر از دادگاه CAS حکم بگیرند، باز هم حکمشان قابلیت اجرای انضباطی ندارد و هیچگاه فیفا تیمی را بابت پرداخت نکردن مطالبات وکلا، ایجنت ها و کارگزار ها با کسر امتیاز یا پنجره بسته جریمه و محکوم نمی کند.

همان خبرهای رگباری منجر به یک اشتباه بزرگ شد. یکی از مدیران ارشد وزارت ورزش، تحت تاثیر این اخبار نگران کننده و البته بعد از فشارهای شخصی به نام صاد که از نزدیکان این مدیر است به باشگاه استقلال مجوز داد برای فیفا نامه بنویسد و خواهان تسویه حساب با وکلای طلبکار از محل درآمدهای این باشگاه در فیفا شود. آن زمان استقلال قرار بود برای پرداخت مطالبات مارتین فورکل، پادوانی و جپاروف هم با فیفا مکاتبه کند. مکاتبه برای این سه شاکی منطقی به نظر می رسید چرا که فیفا در صورت پرداخت نشدن طلب مربی، بازیکن یا باشگاه، حکم پنجره بسته و کسر امتیاز صادر می کند اما این وسط سه وکیل هم به خاطر همین فشارها به مطالبات خود رسیدند.

سالواتوره چیواله، جیمز کی چینگ و سوسانا روی هم 70 هزار دلار از استقلال طلب داشتند. آن ها حتی اگر از دادگاه CAS هم می گرفتند باز برای اجرای حکم باید به دادگاه کیفری مراجعه می کردند و دستشان به جایی بند نبود اما بعضی ها در ایران از نا آشنایی مسئولان ورزشی و مدیران باشگاه استقلال به قوانین بین المللی سواستفاده کردند و پرداخت بدهی به وکلا را در اولویت قرار دادند. این وسط پرداخت مطالبات جیمز کی چینگ استرالیایی از دو مورد دیگر عجیب تر بود. این وکیل که پول دفاع خود در پرونده سوپرجام را نقدی از مدیران وقت استقلال گرفته بود، در پرونده دیگری حدود 20 هزار دلار از استقلال طلب داشت اما مدیران وقت باشگاه به این دلیل که در آن پرونده بازنده شده بودند، صورت وضعیت های این وکیل استرالیایی را امضا نمی کردند. معلوم نیست آقای صاد روی چه حسابی بدون امضای صورت وضعیت، به مدیر ارشد وزارت سفارش کرد طلب 20 هزار دلاری کی چینگ هم مثل طلب قدیمی سالواتوره چیواله ایتالیایی و سوسانا بلافاصله از محل درآمدهای استقلال پرداخت شود.

اگر این هفتاد هزار دلار در حساب باشگاه استقلال مانده بود، این باشگاه فردا خیلی راحت می توانست با حذف نامه های قبلی خودش مبنی بر پرداخت 100 هزار دلاری به پادوانی و جپاروف، از محل درآمدهای باقیمانده اش در فیفا که مبلغی معادل 330 هزار دلار می شد، خسارت 310 هزار دلاری بویان را بپردازد اما امروز که چنین امکانی فراهم نیست، استقلال چاره ای ندارد جز اینکه با بویان هم مثل شفر رفتار کند. استقلال ناچار است یک نامه به فیفا بنویسد و جریمه 20 تا 25 هزار دلاری را تقبل کند تا برای پرداخت طلب بویان نایدنوف، یک ماه دیگر فرصت داشته باشد.

خطر ماده 12Bis در کمین استقلال / نا آشنایی با قوانین، آبی ها را از نقل و انتقالات محروم می کند

باشگاه استقلال که می توانست با پرداخت 15 هزار فرانک سوئیس، پرونده بویان نایدنوف را از فیفا به دادگاه CAS بکشاند و پرداخت پول این بازیکن را یک سال عقب بیاندازد، به خاطر نا آشنایی با قوانین و شاید هم به دلیل ناتوانی در تامین این مبلغ، از ادامه مکاتبه با دادگاه عالی ورزش انصراف داد و حالا باید طلب 310 هزار دلاری بویان را یک سال زودتر پرداخت کند.

پرسپولیس با بودیمیر چه کرد؟

پرسپولیس با بودیمیر همان کاری را کرد که استقلال از انجامش سر باز زد. باشگاه پرسپولیس بعد از صدور حکم فیفا به نفع بودیمیر، پرونده را به CAS کشاند و پرداخت مطالبات بازیکن کروات را یک سال عقب انداخت اما استقلال که ابتدا هزار فرانک به حساب CAS واریز و شکایت اولیه اش را ثبت کرده بود، در ادامه وقتی این دادگاه برای تعیین وقت دادرسی و آغاز پروسه رسیدگی به پرونده طلب پرداخت 15000 فرانک کرد، باشگاه استقلال قید ادامه ماجرا را زد.

مشکلات مالی یا نا آشنایی با قوانین

البته مدیران استقلال مدعی هستند، مشکلات مالی باعث شد این پول را نپردازند و ماجرا ربطی به نا آشنایی به قوانین بین المللی ندارد اما نامه ای که ظهر امروز (یکشنبه 25 خرداد) از طریق یکی از خبرگزاری ها منتشر شد نشان می دهد آن ها از قوانین اطلاعی ندارند. خبرگزاری فارس با انتشار نامه فیفا به باشگاه استقلال افشا کرد این باشگاه نامه فیفا پیرامون شکایت باشگاه پاختاکور ازبکستان را بی جواب گذاشته است.

بی جواب گذاشتن نامه فیفا

فیفا در تاریخ دو خرداد، با صدور نامه ای به باشگاه استقلال اطلاع داد باشگاه پاختاکور، 100 هزار دلار مطالبه اش بابت حق انتقال اسماعیل گونسالوس ملقب به ایسما را می خواهد. باشگاه استقلال این نامه را بی جواب گذاشت و فیفا مجددا 23 خرداد ماه با صدور نامه ای به باشگاه استقلال اعلام کرد دیگر فرصتی برای دفاع از خود ندارد و حکم به زودی صادر می شود. فیفا جواب ندادن استقلال را به حساب نداشتن دفاعیه گذاشته و می خواهد یک طرفه حکم این پرونده را صادر کند. استقلال که ایسما را از ازبک ها قرض گرفته بود، باید طبق توافق با پاختاکور 100 هزار دلار در دو مرحله (اولی مرداد 98 و دومی بهمن 98)، هر قسط 50 هزار دلار به حساب پاختاکور می ریخت. باشگاه استقلال، این طلب را هم مثل بسیاری از مطالبه های بازیکنان، مربیان و باشگاه های خارجی پرداخت نکرد تا کار به فیفا بکشد.

خطر 12Bis

این که فیفا ظرف 21 روز دو نامه برای باشگاه استقلال فرستاده، خطرناک است و احتمال می رود پرونده به ماده 12Bis فیفا رفته باشد. این ماده انضباطی شامل شکایت مربی از باشگاه ها نمی شود و به شکایت باشگاه ها و بازیکنان از یک باشگاه رسیدگی می کند. هر باشگاهی که به تعهدات مالی خود به باشگاه یا بازیکن عمل نکند، بعد از بررسی شکایت، بار اول اخطار می گیرد، بار دوم جریمه مالی می شود و بار سوم پنجره اش بسته خواهد شد اما اگر باشگاهی یا بازیکنی از فرایند شکایت سریع یا همان ماده 12Bis استفاده کرده باشد، فیفا روال فوری تری را برای رسیدگی در نظر می گیرد و اگر باشگاه سابقه خوبی در عمل به تعهدات خود نداشته باشد، بلافاصله بدون اخطار اولیه و جریمه ثانویه، پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه را می بندد. عادل شیحی دقیقا با استفاده از همین قانون، پنجره استقلال را بست.

نظر شما