شناسهٔ خبر: 40714148 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

اشتباه مدیر ارشد وزارت ورزش حساب استقلال در فیفا را خالی کرد

سامان خدائی

70 هزار دلاری که باشگاه استقلال از محل درآمدهایش در فیفا به وکلای طلبکار داد، داستان جالبی دارد؛ داستان دخالت یک شخص نزدیک به مدیر ارشد وزارت ورزش که حالا برای استقلال دردسرساز شده است

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری - چند هفته پیش بود که ناگهان برخی سایت های خبری از احتمال کسر امتیاز از استقلال به خاطر پرداخت نشدن مطالبات وکلا خبر دادند. خبری که در نگاه اول عجیب به نظر می رسید چرا که طبق قوانین فیفا، کارگزار، وکیل یا ایجنت حتی اگر از دادگاه CAS حکم بگیرند، باز هم حکمشان قابلیت اجرای انضباطی ندارد و هیچگاه فیفا تیمی را بابت پرداخت نکردن مطالبات وکلا، ایجنت ها و کارگزار ها با کسر امتیاز یا پنجره بسته جریمه و محکوم نمی کند.

همان خبرهای رگباری منجر به یک اشتباه بزرگ شد. یکی از مدیران ارشد وزارت ورزش، تحت تاثیر این اخبار نگران کننده و البته بعد از فشارهای شخصی به نام صاد که از نزدیکان این مدیر است به باشگاه استقلال مجوز داد برای فیفا نامه بنویسد و خواهان تسویه حساب با وکلای طلبکار از محل درآمدهای این باشگاه در فیفا شود. آن زمان استقلال قرار بود برای پرداخت مطالبات مارتین فورکل، پادوانی و جپاروف هم با فیفا مکاتبه کند. مکاتبه برای این سه شاکی منطقی به نظر می رسید چرا که فیفا در صورت پرداخت نشدن طلب مربی، بازیکن یا باشگاه، حکم پنجره بسته و کسر امتیاز صادر می کند اما این وسط سه وکیل هم به خاطر همین فشارها به مطالبات خود رسیدند.

سالواتوره چیواله، جیمز کی چینگ و سوسانا روی هم 70 هزار دلار از استقلال طلب داشتند. آن ها حتی اگر از دادگاه CAS هم می گرفتند باز برای اجرای حکم باید به دادگاه کیفری مراجعه می کردند و دستشان به جایی بند نبود اما بعضی ها در ایران از نا آشنایی مسئولان ورزشی و مدیران باشگاه استقلال به قوانین بین المللی سواستفاده کردند و پرداخت بدهی به وکلا را در اولویت قرار دادند. این وسط پرداخت مطالبات جیمز کی چینگ استرالیایی از دو مورد دیگر عجیب تر بود. این وکیل که پول دفاع خود در پرونده سوپرجام را نقدی از مدیران وقت استقلال گرفته بود، در پرونده دیگری حدود 20 هزار دلار از استقلال طلب داشت اما مدیران وقت باشگاه به این دلیل که در آن پرونده بازنده شده بودند، صورت وضعیت های این وکیل استرالیایی را امضا نمی کردند. معلوم نیست آقای صاد روی چه حسابی بدون امضای صورت وضعیت، به مدیر ارشد وزارت سفارش کرد طلب 20 هزار دلاری کی چینگ هم مثل طلب قدیمی سالواتوره چیواله ایتالیایی و سوسانا بلافاصله از محل درآمدهای استقلال پرداخت شود.

اگر این هفتاد هزار دلار در حساب باشگاه استقلال مانده بود، این باشگاه فردا خیلی راحت می توانست با حذف نامه های قبلی خودش مبنی بر پرداخت 100 هزار دلاری به پادوانی و جپاروف، از محل درآمدهای باقیمانده اش در فیفا که مبلغی معادل 330 هزار دلار می شد، خسارت 310 هزار دلاری بویان را بپردازد اما امروز که چنین امکانی فراهم نیست، استقلال چاره ای ندارد جز اینکه با بویان هم مثل شفر رفتار کند. استقلال ناچار است یک نامه به فیفا بنویسد و جریمه 20 تا 25 هزار دلاری را تقبل کند تا برای پرداخت طلب بویان نایدنوف، یک ماه دیگر فرصت داشته باشد.

نظر شما