شناسهٔ خبر: 40713159 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

کشاورز به روایت هنرمندان

صاحب‌خبر -

دیدگاه هنرمندان در باره زنده یاد محمدغلی کشاورز

ایرج راد: محمد علی کشاورز، جایگزینی ندارد
ایرج راد با ابراز تاسف فراوان از درگذشت محمد علی کشاورز، او را هنرمندی صادق و بی‌حاشیه دانست که تا سال‌های سال جایگزینی نمی‌توان برایش یافت.
این هنرمند به ایسنا گفت: باعث تاسف است که بزرگان و عزیزان فرهنگ و هنر کشورمان را یک به یک از دست می‌دهیم؛ کسانی که در عرصه‌های تئاتر، سینما و تلویزیون خدمات فراوان ارایه کردند و اثرات ارزشمند بر جای گذاشتند، کسانی که به سختی می‌توان جایگزینی برای آنان پیدا کرد.
راد با اشاره به همکاری‌های متعددش با کشاورز در تئاتر افزود: سال‌ها در اداره تئاتر در خدمت ایشان بودم و افتخار همکاری در نمایش‌های زیادی را با ایشان داشتم. کسانی که از نزدیک آقای کشاورز را می‌شناسند، به حضور موثر ایشان در همه آثارشان آشنا هستند.
او با ستایش ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری کشاورز ادامه داد: ایشان انسانی شریف بودند و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری والایی داشتند. از مهم‌ترین خصوصیات شخصیتی ایشان صداقت و روراستی‌شان بود و هرگز ندیدم پشت سر کسی سخنی بگویند بلکه اگر با کسی مساله‌ای داشتند، همواره رو در روی آن فرد، موضوع را مطرح می‌کردند.
این هنرمند تئاتر، وقت شناسی و منظم بودن را از دیگر ویژگی‌های کشاورز برشمرد و اضافه کرد: ایشان همواره در طول زمان تمرین و اجرا و در پروژه‌های تصویری بسیار منظم و دقیق بودند.
راد در پایان تاکید کرد: سخن گفتن از توانمندی‌های هنری آقای کشاورز در گفتگویی کوتاه نمی‌گنجد بلکه نیازمند جلسات متعدد است ولی متاسفم که هنرمندی بی‌حاشیه، ارزشمند و والا را از دست دادیم.

خاطرات ناصر هاشمی از مرد بداخلاق اما دوست‌داشتنی «پدرسالار»

ناصر هاشمی که در سریال خاطره‌انگیز «پدرسالار» با زنده‌یاد محمدعلی کشاورز همبازی بود و نقش پسر «اسدالله‌خان» را ایفا می‌کرد، درباره این تجربه اظهار کرد:‌ هم‌بازی بودن با آقای کشاور هم از جهت آموزش و تجربه برای ما باارزش بود و هم اینکه از آنجایی که شخصیت ایشان بسیار جالب و دوست‌داشتنی بود، همزیستی و همکاری بسیار خوبی را تجربه می‌کردیم.
ناصر هاشمی، از زنده‌یاد محمدعلی کشاورز به عنوان یکی از بازیگران برجسته سینمای ایران یاد کرد و گفت: آقای کشاورز جزو معدود بازیگران برجسته‌ای بودند که از یک دوران سختی شروع به کار کردند و به‌مرور زمان و با عبور از مشکلات و سختی‌هایی که در این حرفه وجود داشت، به این حرفه اعتبار و آبرو دادند؛ و از این اعتباری که هنرمندانی همچون او به حرفه بازیگری دادند، ما که در نسل‌های بعدی وارد این حرفه شدیم در شرایط بهتری قرار داشتیم.
او خاطرنشان کرد: این هنرمندان در شرایط سختی که مسیر هموار نبود کارشان را آغاز کردند و به‌مرور زمان تبدیل به اسطوره شدند. دانش و شخصیت آنها در کنار هنری که داشتند باعث شد تا در سطح بالایی قرار بگیرند و خودشان را برای کارهای ارزان پایین نیاورند؛ البته به باور من هر دوره‌ای بازیگران برجسته خودش را دارد و الان نیز با وجود تمام شلوغی‌ها و تعداد بالای فیلم‌های تولیدی، هنرمندان بسیاری خوبی در نسل‌های جوان دیده می‌شود.
هاشمی در ادامه به خاطرات خود از هم‌بازی شدن با زنده‌یاد محمدعلی کشاورز اشاره کرد و گفت: من دو بار با ایشان هم‌بازی بودم. یکی در سال‌های ۶۲ یا ۶۳ بود که در گروه آقای سمندریان چندین نمایش را تمرین کردیم که هیچ‌کدام هم اجرا نشدند. یکی از این نمایش‌ها که من با آقای کشاورز در آن هم‌بازی بودم «گالیله» بود که آقای کشاورز نقش گالیله را برعهده داشتند. در آن زمان تجربه همکاری با آقای کشاورز با آن چهره و شخصیت نافذ و نام و آوازه خوبی که داشتند، بسیار جالب بود.
او زنده‌یاد کشاورز را انسانی دوست‌داشتنی و مهربان معرفی و اظهار کرد: هم‌بازی بودن با آقای کشاورز هم از جهت آموزش و تجربه برای ما با ارزش بود و هم اینکه از آنجایی که شخصیت ایشان بسیار جالب و دوست‌داشتنی بود، در این سریال همزیستی و همکاری بسیار خوبی را تجربه می‌کردیم.

ییس صداوسیما: «پدرسالار» دوست‌داشتنی از کره خاکی خداحافظی کرد/ نوشت

رییس سازمان صداوسیما با صدور پیامی، درگذشت محمد علی کشاورز را تسلیت گفت.
به گزارش روابط عمومی صداوسیما، متن کامل پیام به شرح زیر است:
«انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت یکی از چهره‌های ماندگار عرصه هنر کشور استاد محمدعلی کشاورز را که از ستارگان سینما، تئاتر و تلویزیون بود و مردم با نقش‌های تاریخی او خاطره‌های بسیار دارند تسلیت عرض می‌کنم.
«پدر سالار» دوست‌داشتنی مخاطبان تلویزیون در آخرین روزهای بهار ۹۹ از این کره خاکی خداحافظی کرد، اما با نقش‌آفرینی ماندگار خود در چهل و پنج فیلم سینمایی، سی و هشت سریال تلویزیونی و ده‌ها ئتاتر و تله‌تئاتر همواره در قلب و جان مردم ایران باقی خواهد ماند.
از درگاه خداوند تعالی برای آن چهره ماندگار علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»

یادگارهای ماندگار محمدعلی کشاورز/ بازیگر بزرگی که بی‌حاشیه بود

سیاوش طهمورث از محمدعلی کشاورز به عنوان مرد و بازیگری بزرگ یاد کرد که بی‌حاشیه بود و آثار ماندگاری را از خود به جای گذاشت.
سیاوش طهمورث بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که سابقه همکاری با زنده‌یاد محمدعلی کشاورز را داشته درباره شخصیت و تأثیرگذاری این هنرمند فقید به مهر گفت: محمدعلی کشاورز مرد و بازیگری بزرگ اما بی‌حاشیه بود، کاری به کار دیگران نداشت و به کار و زندگی خود مشغول بود. محمدعلی کشاورز از پیشکسوتان ما بود.
وی تأکید کرد: بیش از نیمی از کارهایی که محمدعلی کشاورز انجام داد بسیار عالی بودند و در عرصه فرهنگ و هنر ایران ماندگار هستند.
طهمورث با بیان اینکه در مجموعه‌های «سلطان و شبان» و «گرگ‌ها» با محمدعلی کشاورز همکاری داشتم، تصریح کرد: امیدوارم ما کمتر گرفتار این مصیبت بشویم که دیگران از کنارمان بروند و از دستشان بدهیم.

امین تارخ : درگذشت محمدعلی کشاورز غمی بزرگ است

امین تارخ معتقد است درگذشت محمدعلی کشاورز و فقدان این نسل بزرگ بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، غمی بزرگ است.
این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که با زنده‌یاد محمدعلی کشاورز در آثار متعددی همکاری داشته، درباره درگذشت این بازیگر بزرگ سینما، تئاتر و تلویزیون ایران گفت: فقدان آقای محمدعلی کشاورز غم بزرگی است و درگذشت ایشان را به همه ملت ایران تسلیت می‌گویم.
وی افزود: درگذشت ایشان لطمه بسیار سنگینی برای همه دوستان، همکاران و علاقه مندان شان است.
این بازیگر سینما تأکید کرد: هنرمندان ما بخصوص نسل پیشین ما یکی پس از دیگری در حال رفتن هستند و سنگینی عدم حضورشان را در بین خود احساس می‌کنیم. البته آنها یادگارهایی گرانبها به لحاظ فرهنگی و هنری را در بین ما به جا گذاشته‌اند که می‌تواند از سنگینی این عدم حضور تا حدی بکاهد.
تارخ با بیان اینکه هر وقت دلتنگ این بزرگان می‌شویم می‌توانیم از طریق فیلم‌ها و سریال‌هایی که از خود به جای گذاشتند با آن‌ها ملاقات کنیم، یادآور شد: اهل هنر خاصه بازیگران، تصویرشان تا ابد از طریق فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آنها نقش آفرینی کردند و حتی برای قرون متمادی در موزه‌ها نیز نگهداری می‌شود و خواهد شد، همیشه زنده هستند.
این بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در پایان سخنان خود گفت: من با آقای کشاورز در سریال «سربداران» و فیلم‌هایی چون «مادر»، «دلشدگان» و «جستجوگر» همکاری داشتیم و افتخار همکاری و حضور در کنارشان را داشتم. امیدوارم روح این هنرمند بزرگ همواره قرین رحمت باشد.

اشتراک گذاری در:

نظر شما