شناسهٔ خبر: 40696476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو بیان شد؛

بیگی: مردم حق دارند از آرای نمایندگان با خبر باشند / مخالفان نگذاشتند آرای لوایح ۴ گانه شفاف شود

نماینده تبریز در مجلس گفت: موکلین حق دارند از آرای نمایندگان خود در مجلس با خبر شوند به جز در مواقعی که مسائل امنیتی وجود دارد، اما غیر از این باید آرا برای مردم شفاف شود.

صاحب‌خبر -

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، اظهار داشت: شفافیت آرا باعث می‌شود که کار‌های ناصواب و نادرست در مجلس شورای اسلامی اتفاق نیفتد یعنی نماینده‌ موضوعی را بر زبان نیاورد، اما در عمل اقدام دیگری انجام دهد.

وی ادامه داد: اساسا در مجلس شورای اسلامی رای گیری به ۲ صورت انجام می‌شود یکی از آن‌ها رای گیری کاغذی است و دیگری به صورت قیام و قعود است.

نماینده تبریز با اشاره به رای گیری قیام و قعودی، گفت: در ساختمان قبلی مجلس زمانی که رای گیری به صورت قیام و قعودی انجام می گرفت مشخص بود که رای هر نماینده چه بوده است و به یک نوع آرای هر نماینده به صورت شفاف مشخص می شد.

علیرضا بیگی با بیان اینکه امروز رای نمایندگان به صورت الکترونیکی اخذ می‌شود، تصریح کرد: به دلیل اینکه این رای گیری به صورت مخفی انجام می‌شود در درون آن مفاسدی ایجاد می‌شود که جایگاه مجلس را متزلزل می کند.

وی ادامه داد: طرح شفافیت آرا در مجلس دهم کلید خورد که این امر خواسته افکار عمومی از نمایندگان مجلس بود که این اتفاق می‌توانست مانع بده بستان‌های برخی نمایندگان شود. از این رو برخی در مجلس به ظاهر آمدن و با ۲۰۰ امضا این طرح را در مجلس دهم به جریان انداختند، اما در عمل مخالف آن بودند.

این نماینده مجلس افزود: در جریان مطرح شدن این طرح در مجلس قبل برخی از نمایندگان سخنان نامربوطی بیان می کردند مثلا می‌گفتند با تصویب این طرح باعث تفتیش عقاید نمایندگان می‌شود که این سبب ناامنی برای نمایندگان است پس با این طرح مخالف هستیم.

علیرضا بیگی بیان داشت: موکلین حق دارند از آرای نمایندگان خود در مجلس با خبر شوند الا در مواقعی که مسائل امنیتی وجود دارد، اما غیر از این باید آرا برای مردم شفاف شود.

وی تاکید کرد: این اتفاق باعث می‌شود مردم راحت نماینده خود را مورد قضاوت قرار دهند و متوجه شوند که این نماینده در طول دوره خود چه اقداماتی انجام داده است.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح شفافیت آرا در مجلس دهم چند باری به صحن آمد ولی هر بار رد شد، گفت: نمایندگان مجلس یازدهم در همان بدو حضورشان در خانه ملت این اتفاق را رقم زدند تا در تاریخ بماند که نمایندگان مجلس یازدهم خواهان شفافیت هستند و آن را عملی کردند.

علیرضا بیگی در پایان بیان داشت: در مجلس دهم برخی از نمایندگان خواهان این مورد بودند که در تصویب لوایح چهارگانه FATF آرا شفاف شود، ولی لابی مخالفان شفافیت، برنده‌تر بود و مانع از شفافیت آرا شد.
 

نظر شما