شناسهٔ خبر: 4066222 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کائنات | لینک خبر

ستون اخبار

صاحب‌خبر - معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی منصوب شد
گروه هنر :مدیرکل هنرهای نمایشی، طی حکمی پیمان شریعتی را به عنوان معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی منصوب کرد.
مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، طی حکمی پیمان شریعتی را به عنوان معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی منصوب کرد.
در متن این حکم آمده است: «خانواده بزرگ تئاتر ایران، مسایل، چالش‌ها و مطالبات این حوزه نیازمند ساختار چالاک، توانمند و پاسخگوست. ارتباط مبتنی بر احترام با هنرمندان گرانقدر و تعامل ساختاری پویا با سایر دستگاه‌ها و نهادهای غیردولتی و خصوصی و استفاده از توان و امکانات ایشان در راستای هم‌افزایی سرمایه‌های مادی و معنوی به منظور ارتقای جایگاه هنر مردمی تئاتر، امری است که تنها با شناخت، همت و تلاشی هنرمندانه محقق خواهد شد. نظر به تجربه، تخصص و توان اجرایی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی» منصوب می‌شوید.
امید که در سایه الطاف الهی، با همت، برنامه‌ریزی و تلاش پیگیر و بهره‌گیری از توان کارشناسی و اجرایی همکاران محترم و مشاوره‌های ارزشمند هنرمندان عرصه تئاتر، در این مسئولیت پیروز و سربلند باشید.»
پیمان شریعتی پیش‌تر مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و دبیر اجرایی جشنواره‌های متعددی همچون جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جشنواره بین المللی نمایش عروسکی، جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و عضو هیات مدیره یونیمای ایران نیز بوده است.

تولید مستند «سلطان محمد نقاش» با موضوع تابلوی معراج حضرت رسول
گروه هنر :تصویربرداری فیلم مستند «سلطان محمد نقاش» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی سیدوحید حسینی، به پایان رسید و این فیلم روی میز تدوین رفت.
این فیلم مستند پیرامون یکی از مشهورترین نقاشان مکتب دوم نگارگری تبریز به نام «نظام‌الدین سلطان محمد نقاش» و بررسی تابلوی معروف معراج حضرت محمد‌(ص) وی تولید شده است.
سیدوحید حسینی درباره ساخت این مستند گفت: آثار درخشانی از سلطان محمد نقاش در موزه های مطرح جهانی از جمله متروپولیتن (نیویورک)، کتابخانه ویکتوریا (لندن) و... وجود دارد که می توان او را سفیر فرهنگ و هنر ایران در جهان معرفی کرد.
وی افزود: در جهان مطالعات وسیعی روی آثار این هنرمند صورت گرفته است؛ اما متاسفانه به همین اندازه که موزه‌های مطرح دنیا با «سلطان محمد» آشنا هستند، در ایران کمتر کسی از وی یاد می کند! در حالیکه او از شخصیت‌های مهم هنر ایران در زمان صفویه و دوره اسلامی به شمار می‌آید.
این مستندساز تصریح کرد: این فیلم، یک مستند پرتره – تاریخی است، به اندازه‌ای که مربوط به واکاوی شخصیت و سبک کار اوست، در حیطه مستند پرتره جای می‌گیرد و به دلیل اینکه «سلطان محمد» در یک دوره مهم تاریخی ظهور کرده و به فعالیت پرداخته (دوره صفویه)، خصلت‌های یک مستند تاریخی را نیز دربر دارد.
حسینی ادامه داد: پژوهش این مستند زمان زیادی برد، زیرا منابع تحقیقاتی بسیاری درباره دوره صفویه وجود دارد. ضمن اینکه در سطح بین‌المللی هم به منابع مکتوب خوبی دسترسی پیدا کردیم و در ایران نیز از کمک اساتیدی مانند آیدین آغداشلو، یعقوب آژند و... بهره بردیم.
وی در پایان گفت: به دلیل اینکه ارائه اطلاعات آرشیوی، ریتم فیلم را پایین می‌آورد، بخشی از معرفی آثار و بررسی کاراکترها با استفاده از انیمیشن مورد بازسازی قرار گرفته است.

حراج یک روزه آثار هنری
 در یک گالری
گروه هنر :حراج یک روزه آثار هنری روز جمعه ۲۲ اسفندماه در گالری شماره شش برپا می شود.گالری شمارهٔ شش روز جمعه ۲۲ اسفندماه میزبان برگزاری حراج یک روزه هنری شامل آثار نقاشی، طراحی و عکاسی با گردآوری مرجان اندرودی و هیرش خیر خواهد بود.در یادداشت این نمایشگاه و حراج آثار هنری درباره هدف از برپایی آن آمده است: هدف از برپایی حراج یک روزه شماره شش، فراهم‌ آوردن امکانی‌ است جهت نمایش و فروش آثار هنرمندانی با سوابق و سلایق ناهم‌سان که اگر نگوییم هیچ‌گاه، دست‌کم به‌ندرت مجالی دست می‌دهد برای هم‌کناری آثار و اسامی ایشان بر دیوار گالری‌ها. بر آنیم تا با هم‌نظری هنرمندان در شیوه قیمت‌گذاری، تفاوت‌های اسمی و رسمی تقلیل‌ یافته تا علاوه‌ بر هم‌ارزی تقریبی قیمت آثار، تفاوت‌های انضمامی و غیررسمی برجسته شود. در انتخاب آثار نیز سعی شده تا تفاوتی صوری‌ هم‌چون اندازه آثار حداکثر هم‌سانی را داشته تا از نظرگاه فیزیکی نیز شانس دیده‌شدن برای تمامی آثار یکسان باشد.
این حراج روز جمعه ۲۲ اسفندماه گشایش خواهد یافت و از ساعت ۱۱ تا ۲۰ آماده بازدید علاقه مندان است.

نظر شما