شناسهٔ خبر: 40662200 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شرط حماس برای مذاکره با فتح

رویا معصومی

حماس اعلام کرد، یکی از شروط این جنبش برای قبول انجام مذاکره با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبر جنبش فتح به ویژه درخصوص طرح الحاق رژیم صهیونیستی این است که تشکیلات خود را از "بار گناه راه‌کار تشکیل دو کشوری" رها کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از ارم نیوز، محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی حماس گفت، تشکیلات خودگردان فلسطین باید کاملا طرح الحاق را رد و از بار گناهان ایده راه‌کار تشکیل دو کشوری خلاص شود. برای حماس دشوار است که با تشکیلات خودگردان و فتح مذاکره کند در حالی که آنها درباره طرح های خود که بخشی از توافق نامه اسلو است، هیچ موضع اصولی ندارند.

وی گفت: باور ما این است که تمامی سرزمین، سرزمین فلسطین است و نامگذاری اراضی اشغالی ۱۹۴۸، مرزهای ۱۹۶۷، الحاق و عدم الحاق را به رسمیت نمی‌شناسیم و از نظر ما سرزمین فلسطین که در سال ۱۹۴۸ اشغال شده سرزمین ماست.

الزهار در پاسخ به سؤالی پیرامون سند حماس که در سال ۲۰۱۷ صادر شده و سرزمین فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخته است، گفت: این صحبت بود که حماس تشکیل یک کشور را در مرزهای ۶۷ می‌پذیرد اما این مسئله دارای پیامدهایی نیز هست و آن اینکه ما از سرزمین‌ اشغالی خود در سال ۱۹۴۸ چشم‌پوشی نمی کنیم.

وی درباره استراتژی حماس برای مقابله با طرح الحاق رژیم صهیونیستی گفت، این جنبش با همه ابزار مقاومت با این طرح مقابله خواهد کرد.

الزهار فتح و دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگران فلسطین را به کمک به رژیم صیهونیستی برای اجرای طرح الحاق متهم کرد و گفت، مشکل این است که کسانی که اعلام می‌کنند با تمامی توافق‌نامه‌های منعقد شده با رژیم اشغال‌گر، عادی‌سازی روابط با این رژیم و طرح الحاق مخالف هستند به رژیم صهیونیستی را در روند الحاق کمک می‌کنند.

دولت جدید رژیم صهیونیستی قصد دارد اول ژوئیه حاکمیت خود را بر شهرک‌ها در اراضی اشغالی و غور اردن گسترش دهد، مناطقی که فلسطینی‌ها خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین در آن هستند.

الزهار درباره پرونده آشتی فلسطین و رایزنی‌های فشرده فتح با رهبری حماس برای پایان دادن به دودستگی‌ها گفت، تشکیلات خودگردان می‌گوید با حماس رایزنی می‌کند اما سؤال مهم اینجاست که آیا اختلاف تشکیلات و حماس بر سر رایزنی است یا اصول؟ آیا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان چیز جدیدی دارد که پیرامون آن با حماس رایزنی کند؟ آیا او هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را متوقف کرده یا همچنان آن را یک هماهنگی مقدس می‌داند؟ آیا سرزمین اشغالی فلسطین در سال ۱۹۴۸ را سرزمین رژیم صهیونیستی می‌داند؟ این مسائل برای حماس بسیار مهم است و تشکیلات خودگردان باید درباره این مسائل با این جنبش رایزنی کند و حماس پیرامون مسائلی جز اینها رایزنی نمی‌کند زیرا خواستار آشتی بر سر یک برنامه است و متأسفانه برنامه تشکیلات تغییر نکرده است.

از زمان کنترل حماس بر نوار غزه از ژوئن ۲۰۰۷ و اداره کرانه باختری توسط جنبش فتح، در فلسطین دودستگی حاکم است و از سال ۲۰۰۷ تاکنون میانجی‌گری‌ها و توافق‌نامه‌های مختلف هم نتوانستند به این دودستگی‌ها پایان دهند.

الزهار درباره موضوع تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی نیز گفت، هر از گاهی پیرامون این موضوع رایزنی می‌شود اما این رایزنی‌ها به جایی نرسیده که بتوان بازداشتی‌های فلسطین را از زندان‌های این رژیم خارج کرد.

پیش از این یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس از آمادگی این جنبش برای امتیازدهی جزئی در پرونده اسرا در مقابل آزادی اسرای بیمار، سالخورده و زنان اسیر فلسطینی به عنوان یک اقدام انسانی در سایه شیوع ویروس کرونا خبر داد.

انتهای پیام

نظر شما