شناسهٔ خبر: 40657607 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

خواست دانشجویان برای بررسی مجدد بخشنامه اجباری امتحانات

برگزاری آزمون مجازی در همه مقاطع با نظر استاد ممکن است و فقط دروسی که با ارزشیابی مستمر و الکترونیکی قابل ارزیابی نباشد امتحان حضوری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی، چندین روش برای اجرای امتحانات پایان نیمسال جاری به دانشگاه‌ها پیشنهاد کرده است که دانشگاه‌ها براساس آن می‌توانند بهترین روش را اتخاذ کنند و اختیار عمل در این باره به عهده دانشگاهها گذاشته شده است.

*روش‌های پیشنهادی وزارت علوم برای برگزاری امتحانات در ترم کرونایی

بر این اساس، آزمونهای حضوری، آزمون برخط غیر همزمان و  آزمون برخط همزمان-دارای نظارت از روش‌های پیشنهادی وزارت علوم برای برگزاری امتحانات در ترم کرونایی است. 

۱- روش آزمونهای حضوری؛ برگزاری آزمون حضوری با رعایت فاصله ها و دستورالعمل های ارسال شده پیشین در نیمسال جاری امکانپذیر است. اما این گزینه در شرایط بحران کرونا برای همه دانشگاه ها و همه دانشجویان یک دانشگاه تقریباً غیرممکن و همچنین غیرضروری به نظر می رسد. از این رو مطلوب آن است که برنامه ریزی در برگزاری آزمون ها برپایه روش های غیرحضوری باشد و صرفاً برای برخی دانشگاه ها بسته به شرایط و امکانات، از آزمون های حضوری بهره برد.

۲- روش آزمون برخط غیر همزمان-بدون نظارت؛ استفاده از ابزارهای آزمون برخط به صورت غیر همزمان یا بدون نظارت مستقیم بر اجرا دومین روش امکانپذیر برگزاری آزمون است. این نوع آزمون ها در محیط های سامانه های آموزش الکترونیکی مثل مودل که اغلب دانشگاه ها با آن آشنا هستند قابل اجراست. البته در سایر بسترها هم ممکن است ابزارهایی در دسترس باشند، اما توصیه اکید توجه جدی به ظرفیت های مودل در راستای برگزاری آزمون است.

۳- روش آزمون برخط همزمان-دارای نظارت؛ در این روش، آزمون برخط به صورت همزمان و با حضور مراقبتی تصویری آزمون گیرنده انجام می شود. 

*تصمیم دانشگاه تهران درباره امتحانات پایان ترم

براساس دانشگاه تهران درباره امتحانات پایان ترم، امتحانات دروس مقطع کارشناسی به صورت حضوری و طبق تقویم آموزشی و برنامه زمان‌بندی اعلام شده برای هر درس از تاریخ پنجم تیر ماه برگزار خواهد شد.

دانشجویان ساکن در استان‌های تهران، البرز و قم با حضور در دانشکده‌های خود در دانشگاه و دانشجویان ساکن در شهرستان‌ها با حضور در مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور استان‌های محل سکونت خود در آزمون‌های پایانی نیمسال شرکت خواهند کرد. سوالات آزمون‌ها به صورت چند گزینه‌ای خواهد بود و انتخاب محل آزمون هم به عهده دانشجو است. 

امتحانات دروس مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم برای همه دانشجویان به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. استاد هر درس مرجع ارزشیابی دانشجو در همان درس بوده و نسبت به ارزیابی و امتحانات پایانی اقدام خواهد کرد. 

*امکان برگزاری آزمون غیر حضوری در تمامی مقاطع در صورت تشخیص استاد

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در این باره توضیح داد: ارزشیابی پایان نیم سال تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه به صورت ارزیابی مستمر و آزمون الکترونیکی انجام شود.

وی گفت: درباره ارزشیابی مقطع کارشناسی هم در حال صحبت با استاد هستیم؛ آن دسته از اساتیدی که بتوانند ارزشیابی پایان نیم سال تحصیلی را به صورت ارزیابی مستمر و آزمون الکترونیکی انجام دهند می توانند این کار را انجام دهند و اساتیدی که نیاز به آزمون حضوری داشته باشند، آزمون حضوری برگزار خواهند کرد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: برای دروسی که اساتیدی که نیاز به آزمون حضوری را تشخیص دهند، دانشجویان تهرانی در دانشگاه تهران امتحان می دهند و دانشجویان غیر تهرانی در نزدیک ترین واحد دانشگاه پیام نور به محل زندگی خود امتحان می دهند. بنابراین این موضوع به نظر استاد و تشخیص او بستگی دارد.

نظر شما