شناسهٔ خبر: 40607369 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همزمان با روز ملی صنایع دستی موزه سرامیک فرزانه گشایش یافت

موزه سرامیک فرزانه؛ محلی برای زندگی با سرامیک

نخستین موزه تخصصی سرامیک در ایران با شعار«موزه ای برای زندگی» همزمان با روز ملی صنایع دستی افتتاح شد و لیلا فرزانه این موزه را محلی برای زندگی با سرامیک خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «موزه سرامیک فرزانه»، نخستین موزه تخصصی سرامیک در ایران صبح امروز سه شنبه 20 خرداد  با شعار«موزه ای برای زندگی» همزمان با روز ملی صنایع دستی افتتاح شد. در مراسم افتتاح «موزه سرامیک فرزانه» محمدرضا کارگر، مدیر کل موزه های کشور، پرهام جان فشان، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران و جمعی از مدیران وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و اهالی فرهنگ و هنر  حضور داشتند.

«موزه سرامیک فرزانه» تلاش دارد تا با رویکردی برهم کنشی با مخاطب و به گونه ای رویداد محور موکد نقش موثر موزه ها در زندگی افراد و همچنین جایگاه هنر و به طور اخص سرامیک در زندگی مدرن شهری باشد.

«پرهام جان فشان » مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران در مراسم افتتاحیه این موزه گفت: موزه سرامیک فرزانه نخستین موزه تخصصی سرامیک در ایران است که به طور خصوصی اداره می‌شود و مجموعه‌ای از آثار بانوی هنرمند لیلا فرزانه است که با گرته‌برداری از الگوهای کهن در طرح و ساخت این هنر بیان امروزی یافته است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران با بیان اینکه موزه تخصصی سرامیک می‌تواند محلی برای همفکری و الگوسازی معماران و طراحان باشد،خاطر نشان کرد: سرامیک هنری برخاسته از دل صنایع‌دستی بوده و راز ماندگاری آن تولید کاربردی آن در تاریخ معماری ایران است، موضوعی که تمام هنرمندان صنایع‌دستی در تولید آثار هنری باید به آن توجه داشته باشند که در عین حفظ اصالت محصول تولیدات را به سمت کاربردی بودن سوق دهند.

 

«لیلا فرزانه» مدیر موزه سرامیک فرزانه درباره راه اندازی این موزه  به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان  گفت: موزه فرزانه  با محوریت « موزه ای برای زندگی» راه اندازی شده است و تمام  اهداف این موزه این بوده است که موزه فقط بدون حرکت و فقط دیدن اشیاء نباشد و موزه زنده ای باشد که بشود در آن ورک شاپ ها و سمینارهای آموزشی برگزار کرد و نزدیکی کامل مردم به سرامیک و سفال را ببیند و اینکه چگونه  در زندگی از آن استفاده کنند و کاربرد سرامیک را حس کنند.

وی درباره ایده شکل گیری موزه سرامیک فرزانه اظهار کرد: ما دو سال بود که بر روی این موزه کار می کردیم و از اسفند ماه مجوز از آن را سازمان میراث فرهنگی گرفتیم و امروز به صورت رسمی افتتاح شد.

وی درباره فعالیت های موزه سرامیک فرزانه توضیح داد:  موزه سرامیک فرزانه انجام فعالیت های پژوهشی و آموزشی و همچنین برگزاری رویدادهای نمایشگاهی و سمینارهای علمی و هنری را در دستور کار خود دارد.

 

لیلا فرزانه، دانش آموخته رشته نقاشی و پژوهش هنر در جستجوی بیان و رسانه ای برای بیان ایده های هنری خود سرامیک را به عنوان ایزار گفتگو با جهان هنر برگزید. وی سال 1375 خانه سرامیک فرزانه را با هدف توسعه کاربری امروزی سرامیک در زندگی و معماری تاسیس نمود و آثار خود را به سراسر ایران و جهان ارسال داشت. با توسعه این مجموعه ایده تاسیس موزه سرامیک با موافقت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت اجرایی به خود گرفت.

 

موزه سرامیک فرزانه در محله نیاوران واقع است  قرار است از این پس برای بازدید عمومی برروی علاقمندان باز  باشد.

پایان پیام/32

نظر شما