شناسهٔ خبر: 40606502 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تأکید مجدد آمریکا بر لزوم موافقت شرکای نتانیاهو با طرح الحاق کرانه باختری

زینب غلامی

دولت دونالد ترامپ مجددا اعلام کرد اگر طرح الحاق کرانه باختری مورد قبول شرکای بنیامین نتانیاهو نباشد، با این طرح موافقت نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گابی اشکنازی، وزیر خارجه و بنی گانتس، وزیر جنگ دوشنبه با دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل دیدار کردند. فریدمن در این دیدار تأکید کرد اگر اسرائیلی‌ها حمایت آمریکا را از طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری می‌خواهند باید دولت وحدت اسرائیل دیدگاه و موضع کامل خود را با وضوح درباره حمایت از هرگونه طرح یکجانبه‌ای اعلام کند.

درحالی که گانتس و اشکنازی با اشتیاق از طرح صلح ترامپ حمایت می‌کنند گانتس بارها تأکید کرده که برای اجرای آن با هماهنگی طرف‌های دیگر یعنی فلسطینی‌ها و اردنی‌ها تلاش خواهد کرد نه اینکه به صورت یکجانبه آن را اجرا کند.

فلسطینی‌ها به طور کامل با این طرح مخالفت کرده و اردن هشدار داده که در صورت الحاق غور اردن در روابط با اسرائیل بازنگری خواهد کرد.

نتانیاهو یکشنبه به شهرک‌نشینیان اعلام کرد که اول ژوئیه ۱۳۲ شهرک به اراضی اشغالی ملحق خواهند شد اما بقیه طرح که شامل غور اردن است بعدا اجرایی خواهد شد.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد آمریکایی‌ها مایلند دولت این رژیم دیدگاه متحدی درباره طرح الحاق داشته باشد به این دلیل که ترامپ به مشکلات داخلی آمریکا-اعتراضات علیه نژادپرستی و بحران کرونا- مشغول است و می‌داند که الحاق یکجانبه اراضی مشکلاتی را برای آمریکا در خارج ایجاد می‌کند. هم‌پیمانان آمریکا در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با این اقدام مخالفند. حزب دموکرات آمریکا نیز با آن مخالف است. حتی مسئولان شهرک‌های اسرائیلی نیز به دو دسته تقسیم شده‌اند. برخی الحاق را ترجیح می‌دهند و برخی با کل طرح مخالفند چراکه معتقدند شامل تشکیل کشور فلسطین است.

در این گزارش آمده است که صفحه الحاق یکجانبه اراضی اواسط اوت بسته خواهد شد چراکه آن زمان کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اوج خود خواهد بود.

روزنامه تایمز اخیرا نوشت که موافقت آمریکا با طرح یکجانبه الحاق در اول ژوئیه بسیار بعید است. یک منبع آمریکایی اعلام کرد که این مسئله و ترسیم نقشه‌ها احتمالا چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد.

به گزارش شبکه ۱۲ نقشه‌ها در گفتگوهای روز یکشنبه بین اسرائیلی‌ها و فریدمن ارائه نشد. ارتش اسرائیل و دستگاه امنیتی هنوز به جزئیات طرح نتانیاهو دست نیافته‌اند.

قرار است گانتس امروز(سه‌شنبه) با برخی مسئولان شهرک‌ها دیدار کند. موضوع الحاق یکی از محورهای مذاکرات وی خواهد بود.

همچنین قرار است هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به اراضی اشغالی سفر کند و به اسرائیل درباره الحاق یکجانبه هشدار بدهد. روزنامه هاآرتص در این باره نوشت اسرائیل به ماس اعلام کرده که اگر برای دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به رام الله برود باید ۱۴ روز در اسرائیل قرنطینه شود برای همین ماس از طریق ویدئوکنفرانس با عباس صحبت خواهد کرد.

همچنین قرار است اشکنازی به ماس بگوید که اسرائیل به خوبی موضوع الحاق را در راستای "پیامدهایی که در منطقه به دنبال خواهد داشت" به ویژه درباره معاهدات صلح با اردن و مصر بررسی خواهد کرد.

در همین راستا یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که وی با هرگونه طرح یکجانبه الحاق مخالف است.

وی نسبت به اعمال حاکمیت اسرائیل بر غور اردن که به توافق‌نامه امضا شده میان دو طرف لطمه می‌زند، هشدار داد و گفت: کاملا بدیهی است که این منطقه در دست اسرائیل باقی بماند هیچ دلیلی برای ایراد اظهارات بی فایده و ایجاد جنجال نیست.

لاپید نتانیاهو را به ترجیح دادن مسائل سیاسی به امنیتی برای راضی نگه داشتن شهرک‌نشینیان متهم کرد و گفت که وی راهکار تشکیل دو کشور را ترجیح می‌دهد اما باید دیوار بزرگی بین این دو کشور ایجاد شود.

انتهای پیام

نظر شما