شناسهٔ خبر: 40591038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس قوه قضائیه:

مفسدان اقتصادی متواری را برمی‌گردانیم

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر جدیت دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده‎های فساد اقتصادی به متهمان فراری این پرونده‎ها هشدار داد که احساس نکنند می‎توانند از چنگ عدالت بگریزند و دیر یا زود به دست عدالت سپرده خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته شورای عالی قوه قضائیه، با گرامیداشت یاد و خاطر امام خمینی(ره)، تحول‌خواهی و تحول‌گرایی را از مهم‌ترین ویژگی‎های شخصیتی و فکری آن حضرت دانست و تأکید کرد: امام خمینی(ره) به ما آموخت که دین و آموزه‎های دینی می‎تواند زندگی انسان معاصر را اداره کند.
 امروز پرچم عدالت‌خواهی و تحول‌خواهی
 به دست رهبر انقلاب است
رئیسی، تحول در نگاه به ابرقدرت‎ها را از دیگر ویژگی‎های خط امام و آموزه‎های آن حضرت عنوان کرد و افزود: امروز پرچم عدالت‌خواهی و تحول‌خواهی پس از امام(ره) به دست مقام معظم رهبری است و ایشان در سیره و سلوک‎شان نشان دادند که اهل ایجاد تحول هستند.
وی، تحول در حرکت علمی‌ و تحول در قدرت نظامی و امنیتی و افزایش اقتدار نظامی کشور و همچنین تشکیل جبهه بین‌الملل مقاومت را از مهم‌ترین توفیقاتی دانست که در سایه رهنمودها، حمایت‎ها و هدایت‎های مقام معظم رهبری به دست آمده‎اند.
غرب به بی‌عدالتی پایان دهد؛
سرکوب مردم بی‌نتیجه است
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با‌ اشاره به اعتراضات عمومی در غرب اظهار داشت: مستکبران سال‎ها با کشتار و خونریزی حقوق ملت‎ها و مستضعفین را تضییع کرده‎اند و اعتراضاتی که در پی یک اقدام نژادپرستانه شکل گرفت، فریاد آزادی‌خواهان جهان در برابر ظالمان است که با سرکوبگری و برخورد‌های پلیسی خاموش نمی‎شود.
رئیسی با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در برابر سرکوب معترضان در آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی گفت: عجیب است که داعیه‎داران حقوق انسان برای انتقال یک زندانی از یک زندان به زندانی دیگر یقه می‎درند، اما در برابر قتل و جرح و شکنجه و بازداشت هزاران نفر از مردم آمریکا و اروپا دم نمی‌زنند.
 مبارزه با فساد و پولشویی
صرفاً با معاهده‌های کاغذی امکان‎پذیر نیست
وی همچنین با‌ اشاره به قاطعیت دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی، یکی از مصادیق ظلم و بی‌عدالتی را پناه‎ دادن غربی‌ها به مجرمان و مفسدان و غارتگران اموال مردم و منافقین عنوان کرد و افزود: این‎که غرب به یک متهم یا مجرم اقتصادی که با پول‌های حرام فرار کرده پناه بدهد، با هیچ‎یک از قواعد بین‌المللی سازگار نیست.
 دستور رئیس قوه قضائیه
برای پیگیری بازگرداندن مفسدان اقتصادی متواری
رئیس دستگاه قضا با بیان این‎که مبارزه با پولشویی و جرایم سازمان یافته صرفاً با تدوین و تصویب معاهدات و میثاق‌نامه‎ها تحقق نمی‌یابد بلکه باید اراده جدی برای اجرای این میثاق‌نامه‎ها هم باشد، دادستان کل کشور و معاون بین‌الملل قوه قضائیه را مأمور پیگیری استرداد متهمان متواری پرونده‌های مفاسد اقتصادی کرد.
 متهمان فراری پرونده‎های اقتصادی نمی‎توانند از چنگ عدالت بگریزند
رئیسی همچنین به کسانی که نام آنها به‌عنوان متهم در پرونده‌های فساد اقتصادی مطرح است، اما از کشور خارج شده‎اند نیز هشدار داد که احساس نکنند می‎توانند از چنگ عدالت فرار کنند و تسلیم شدن در برابر قانون و عدالت را هم به نفع خودشان و هم برای جامعه مفید دانست.
 تهدید حریم خصوصی شهروندان غیرقابل اغماض است
وی همچنین در واکنش به گزارش دادستان کل کشور درباره سرقت اطلاعات کاربران یکی از اپراتور‌های تلفن همراه، تأکید کرد: حفظ حریم خصوصی شهروندان یک اصل قطعی و غیرقابل اغماض است و دارندگان اطلاعات کاربران فضای مجازی در صیانت از این اطلاعات و تأمین امنیت داده‎ها، مسئول هستند و نباید اجازه داد اطلاعات مردم مورد تهدید قرار گیرد.
رئیس قوه قضائیه متذکر شد: دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی العموم، موضوع صیانت از اطلاعات شهروندان و حفظ حریم خصوصی آنها را به‌عنوان یک حق عمومی پیگیری کند.
 بازگشت بدهی ۳ هزار میلیاردی بدهی به نظام بانکی کشور
دادستان تهران نیز در این جلسه با ارائه گزارشی درباره پرونده یک ابربدهکار بانکی که بیش از سه هزار میلیارد تومان به بانک‎های مختلف بدهی داشته است، اعلام کرد که با پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته، کل مبلغ بدهی این شخص در مرحله دادسرا به بانک‌های عامل بازگردانده شده است.
افزایش ۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران
 با پیگیری دستگاه قضایی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم با اعلام دو خبر خوش برای کارگران گفت: پیرو دستور رئیس قوه قضائیه درخصوص مطالبات کارگری و با پیگیری‎های سازمان بازرسی، شورای عالی کار مصوب کرد حق مسکن کارگران در سال ۹۹ از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان و حداقل دستمزد آنان نیز ۵ درصد افزایش یابد که نیازمند تأیید هیئت دولت است.
حجت‌الاسلام حسن درویشیان درخصوص پرستاران هم از صدور مجوز استخدام برای بیش از چهار هزار نفر به‌عنوان سهمیه سال ۹۸ و بیش از دو هزار نفر هم برای سهمیه سال ۹۹ به ‎منظور جبران کسری کادر پرستاری در کشور خبر داد که قرار است پس از تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه به‌کارگیری شوند.
درویشیان همچنین از افزایش ۵۰ درصدی امتیازات اداری و استخدامی ‌برای همه کارکنان دولتی گروه پرستاری خبر داد و اظهار داشت: امکان ذخیره مرخصی استحقاقی استفاده نشده برای پرستاران درگیر کرونا نیز فراهم شده و علاوه‌بر تسریع در پرداخت کارانه ماهیانه جامعه پرستاری مقرر شده فوق‌العاده ویژه پرستاران هم برای هر ساعت معادل ۲۵ هزار تومان و برای کارکنان بخش‌های اورژانس و ویژه با احتساب ۲۰ درصد افزایش پرداخت شود.
اجرای رای تخریب
ویلای شبنم‌ نعمت‌زاده
رئیس سازمان بازرسی درخصوص تخریب سازه‌های غیرمجاز در منطقه لواسانات هم اعلام کرد: رأی مربوط به پرونده شبنم نعمت‌زاده، در ۱۵ خرداد ۹۹ اجرایی شده و اجرای رأی درخصوص یکی دیگر از منتسبان به مسئولان هم در حال پیگیری است.
 این تعداد آتش‌سوزی نمی‌تواند
تصادفی باشد
رئیس قوه قضائیه همچنین درخصوص گزارش وزیر دادگستری و رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه درباره آتش‌سوزی‌های اخیر در مراتع و فضاهای سبز تهران و برخی مناطق کشور اظهار داشت: این تعداد آتش‌سوزی و دست داشتن برخی عناصر سابقه‎دار در این موارد نمی‌تواند تصادفی باشد و لازم است دادستان‌های سراسر کشور با شناسایی و برخورد قاطع با عاملان این اقدامات، مانع از تکرار این موارد شوند.
 میزان تخلف بین قضات
 کمتر از ۱ درصد است
دادستان انتظامی ‌قضات نیز در این نشست با ارائه گزارشی درباره راهکار‌های ارتقای سلامت درون دستگاه قضایی گفت: میزان تخلفات در دستگاه قضایی با تشدید نظارت درون‌سازمانی، به‎طور چشمگیری کاهش یافته است، به حدی که طبق گزارش‌ها حجم تخلفات و سوءجریانات درون دستگاه قضایی کمتر از ۱ درصد مجموع قضات شریف و پاکدست کشور می‌باشد.
 دستور رئیسی برای تشکیل
 کمیته ویژه ارتقای سلامت نظام قضایی
در پایان این جلسه، رئیس قوه قضائیه با تقدیر از اقدامات صورت گرفته توسط بخش‌های نظارتی دستگاه قضایی در یک سال اخیر و تأکید بر تداوم این روند، دستور داد که کمیته ویژه‌ای با ریاست معاون منابع انسانی قوه قضائیه به‎ منظور ارتقای بیشتر سلامت نظام قضایی کشور تشکیل شود.

نظر شما