شناسهٔ خبر: 40586146 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دعوت «هنیه» به اتخاذ یک استراتژی ملی ۴ ستونی

رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس در نشستی مجازی، اتخاذ یک راهبرد ملی بر پایه چهار محور از جمله تقویت مقاومت مسلحانه را پیشنهاد کرد تا قابلیت مقابله با چالش‌های خطرناک کنونی داشته باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به اتخاذ یک راهبردی ملی متکامل برای مقابله با چالش‌های کنونی علیه مسأله فسلطین فراخواند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، هنیه در نشست مجازی «من النکبة إلى النکسة... العودة القرار والخیار» (از اشغال فلسطین تا جنگ ۱۹۶۷...بازگشت به تصمیم و گزینه‌ها) برای این راهبردی ملی چهار محور معرفی کرد:

اول: توافق بر یک برنامه ملی خارج از توافق اسلو و پایان کامل اسلو و ملحقات امنیتی و اقتصادی آن.

دوم: راه‌اندازی پروژه مقاومت فراگیر علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی و تقویت مقاومت مردمی، رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی و در رأس آن مقاومت مسلحانه.

سوم: توافق بر سر بازنگری در ساختار سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» به نحوی که شامل همه گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین شود.

چهارم: ایجاد ائتلافی منطقه‌ای در بعد عربی و اسلامی آن که «شبکه ایمنی» موضع فلسطین بر پایه اصول ثابت را تشکیل دهد.

هنیه ادامه داد: در سایه چالش‌هایی که مسأله فلسطین با آن روبروست سه نقطه مشترک میان ما و اردن وجود دارد:

اول: پیامدهای «یوم النکبه» (سالروز اشغال فلسطین) و «یوم النکسه» (جنگ 1967) که هنوز متوجه فلسطین و اردن است.

دوم: تهدیدات راهبردی علیه مسأله فلسطین، همان تهدیدات استراتژیکی است که اردن با آن روبروست.

سوم: موضع مشترک و ثابت فلسطینی-اردنی و عربی در رد معامله قرن، اسکان دائمی آوارگان در کشورهای میزبان و واگذاری حقوق فلسطینی.

رئیس دفتر سیاسی حماس سپس تأکید کرد، قصد رژیم صهیونیستی برای اشغال اراضی جدید در کرانه باختری، همانطور که فلسطین را تهدید می‌کند تهدیدی علیه اردن و بسیاری از کشورهای همجوار با فلسطین نیز هست اما اردن در مرکز این تهدید قرار دارد همانگونه که برای مسأله فلسطین نیز اینچنین است.

هنیه در ادامه گفت که هماهنگی فلسطینی-عربی و اسلامی بویژه با اردن در این مرحله برای گرفتن تصمیم‌های بزرگ جهت مقابله با خطرات واقعی را درک می‌کند و این موضوع نیازمند ترسیم یک راهبرد متکامل است.

رئیس دفتر سیاسی حماس در پایان گفت، این پروژه مقاومت در منطقه و فلسطین بوده که دستاورهایی را محقق کرده نه پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی. هیچ ملتی آزاد نمی‌شود مگر اینکه علیه اشغالگر، تفنگ به دست بگیرد و آن را از وطنش بیرون کند.

نظر شما