شناسهٔ خبر: 40551246 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دژپسند:

امسال به معنای واقعی بودجه غیر نفتی را تجربه می کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امسال به معنای واقعی بودجه غیر نفتی را تجربه می کنیم، گفت: مهمترین اتکای ما در این بخش درآمدهای مالیاتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «فرهاد دژپسند» در ادامه جلسه علنی صبح امروز یکشنبه 18 خرداد با توضیحاتی در رابطه با علت تاخیر در جلسه علنی امروز گفت: در مسیر که می آمدم در بزرگراه مدرس تصادفی رخ داده بود که باعث شد بنده با تاخیر به جلسه امروز برسم و از این بابت عذرخواهی می کنم.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شعار جهش تولید گفت: بحثی که ما باید به آن توجه کنیم، بحث رونق و جهش تولید است و اگر بخواهیم در بین اهداف اقتصادی یک هدف را به عنوان هدف برتر برگزینیم و سیاست ها و برنامه هایمان را بر مبنای آن سامان دهیم، لزوما جهش و رونق اقتصادی است و انتخاب این هدف حرکت هایی را به دنبال دارد که می تواند زیرساز رفع مشکل بیکاری و رفع تورم و تحقق بسیاری از اهداف دیگر ما باشد.

 

وی بیان کرد: اگر ما بخواهیم به رشد اقتصادی پایدار دست یابیم در این شرایطی که با تنگناهای مختلف مواجه هستیم باید به دو مسئله یعنی سرمایه گذاری در جهت استفاده از ظرفیت های موجود و سیاستگذاری در جهت ارتقای نرخ بهره برداری از ظرفیت های موجود گام برداریم. در واقع حاصل اقدامات گذشته و سرمایه گذاری هایی که ایجاد شده است، باید به این سمت برود که به صورت کامل از این ظرفیت ها استفاده کنیم و از قبل این امر با افزایش عرضه شکل می گیرد و در این فرآیند می توانیم در داخل با پوشش تقاضا مانع شکاف عرضه و تقاضا شویم و در عین حال به افزایش صادرات غیر نفتی کمک کنیم و از این طریق تامین منابع ارزی داشته باشیم.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: برآورد این است که حدود 55 درصد ما از این ظرفیت بهره برداری داریم و اگر این را به 70 الی 80 درصد برسانیم، قطعا جهش مناسبی در تولید ایجاد می شود و در پی آن اشتغال شکل می گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه ما باید بر روی بحث سرمایه گذاری متمرکز شویم، گفت: در طی هشت سال گذشته تعداد سنواتی که رشد سرمایه گذاری منفی بوده است بیشتر از سنواتی است که رشد سرمایه گذاری در آنها مثبت بوده است و این نگرانی ای که برای ما ایجاد می کند. زمانی ما می توانیم از این مسئله عبور کنیم که هم تورم را کنترل کنیم و از عوامل موثر بر ایجاد تورم جلوگیری کنیم.

 

دژپسند تصریح کرد: تامین منابع نباید صرفا متمرکز به تامین منابع خارجی باشد و از آنچه که در داخل داریم به صورت پیشرو و سیستمی استفاده کنیم.

 

وی بیان کرد: خوشبختانه آحاد ملت ایران که همواره پشتیبان و محور نظام هستند در طول ایام گذشته به مایحتاج عمومی هیچ احتیاجی نداشتند و دشمن در زمینه سازی برای تحقق اهداف اش در این رابطه به موفقیت نرسید.

 

وی با اشاره به ظرفیت های بازار سرمایه یادآور شد: خوشبختانه بازار سرمایه در سال گذشته و چند ماه سال جاری تحولات مثبتی را داشته است و از همه ظرفیت ها در اقتصاد کشور برای تامین منابع مالی استفاده کرده است.

 

وزیر اقتصاد ادامه داد: امروز ارزش معاملات از 10 هزار تا 28 هزار میلیارد است. اگر این حجم از نقدینگی به سمت بازارهای اختلال زا می رفت، معلوم نبود چه فاجعه ای در کشور اتفاق می افتاد اما خوشبختانه این حجم از نقدینگی به سمت بازار سرمایه آمد البته ما از شرایط بازار سرمایه غافل نیستیم و عزم مان را جزم کردیم که بازار سرمایه را با عمق بخشیدن و کمک به بخش خصوصی رونق ببخشیم.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: اگر بنگاه های بزرگ برای تامین سرمایه به بازار سرمایه بیایند قطعا منابع بانکی در این زمینه آزاد خواهد شد اما که 295 هزار میلیارد تامین مالی اولیه صورت گرفت. در سال جاری برای تحقق اهداف مان حداقل رشد معقول به هزار هزار میلیارد تامین مالی نیاز داریم که یکی از محورهای اصلی تامین آن بازار سرمایه است.

 

وی با اشاره به شرایط بازار نفت گفت: اگر قیمت نفت همین گونه فزاینده باشد و توطئه های دشمن در مورد تحریم نفت ما به جایی نرسد، ما نمی توانیم به همین سهولت در سال 99 به منابع نفتی دسترسی داشته باشیم و در واقع امسال باید به معنای واقعی بودجه غیر نفتی را تجربه کنیم. مهمترین اتکای ما در این بخش درآمدهای مالیاتی است.  خوشبختانه ما در اسفند 98 برخی از دریافت هایمان را امحال کردیم که این نشان می دهد برای اولین بار در طی 14 سال گذشته در بحث درآمدهای مالیاتی پیش تحققی داشتیم یعنی بیشتر از مصوب مالیات دریافت کردیم.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی از دیگر مولفه های جهش تولید را افزایش سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و گفت: ما برای ایجاد کسب و کار جدید و تاسیس یک شرکت به رغم اینکه در کشورهای دیگر نیم روز این کار صورت می گرفت در کشور ما در عمل 73 روز این روند به درازا می کشید. خوشبختانه با ایجاد یک پنجره واحد که هفته گذشته افتتاح شد این روند به سه روز تقلیل پیدا کرده یعنی اگر کسی می خواهد شرکتی تاسیس کند ظرف سه روز تمامی کارهایش را می تواند انجام دهد./

 

 

 

پایان پیام/33

نظر شما