شناسهٔ خبر: 40514113 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رییس انجمن خبرنگاران مالزی:

مشکل نژادپرستي در آمريکا بنيادي است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رییس انجمن خبرنگاران مالزی رفتار‌های نژادپرستانه و اقدام وحشیگرایانه پلیس آمریکا را سبب آغاز سیر فروپاشی نظام این کشور عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، «داتو ذوالتائب» در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در کوالالامپور گفت: مشکل نژادپرستی در آمریکا بنیادی است و رفتار وحشیانه پلیس آمریکا هم سابقه بس طولانی دارد.
وی افزود: قتل جورج فلوید هم دنباله همین رفتار‌های خشن و وحشیانه‌ای است که بار‌ها سیاهان این کشور را هدف قرار داده است.
داتو ذوالتائب خاطرنشان کرد: قتل جورج فلوید ناشی از اوج رفتار‌های وحشیانه با سیاهان است که سبب جریحه دار شدن احساسات مردمی شد تا در کنار بحران کرونا همراه با مدیریت ضعیف آمریکا مردم را از این بی کفایتی خسته کند.
وی افزود: آمریکایی‌ها که از دیگر کشور‌ها به لحاظ حقوق بشر و مسایل نژادی انتقاد می‌کنند حالا چطور شاهد سر باز کردن عفونت نژادپرستی و مضحکه شدن کشورشان در دنیا هستند.
داتو ذوالتائب تصریح کرد: امروز فقط سیاهپوستان نیستند که تظاهرات اعتراضی راه انداخته اند همه اقشار جامعه آمریکا از سفید و سیاه در این اعتراض‌ها شرکت دارند و همه اقلیت‌ها از جمله اسپانیایی تبار‌ها و کسانی که به آن‌ها ظلم شده است برخاسته اند.
وی افزود: همگی ضد این دولت به پا خاسته اند و ضد نژادپرستی و بی عدالتی قیام کرده اند.
داتو دوالتائب گفت: این‌ها همه نشانه شکست سیستم سرمایه داری است، سیستمی که در حیطه اجتماعی به شدت شکست خورده و نتوانسته شکاف بین طبقه ثروتمند و فقیر را پر و مساله فقر را حل کند.
وی افزود: مرگ جورج فلوید چهره واقعی نظام سرمایه داری را در ایالات متحده نشان داد، وجود نژادپرستی در نظام سرمایه داری آمریکا نمونه‌ای است که چهره زشت آن را نمایان می‌کند، سیستمی ستمگر و سرکوبگر که به لحاظ حقوق انسانی رو به قهقرا است.
رییس انجمن خبرنگاران مالزی گفت:از دید من، این سیستم دارای رشد اقتصادی، علمی و فن آوری بر پایه فقر و نژادپرستی و تبعیض قرار دارد که در حال فروپاشی است.
رییس بنیاد عدالت مالزی نیز اعمال سیاست‌های نژادپرستانه، تبعیض و بی عدالتی‌های حاکم بر ایالات متحده را زمینه ساز بحران آمریکا بیان کرد.
پروفسور «چاندرا مظفر» در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در کوالالامپور گفت: قتل آشکار جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی در شهر "مینیا پولیس" سبب برانگیختن واکنش‌های تند مردم به علت روح بی عدالتی، تبعیض و نژادپرستی حاکم بر جامعه این کشور شد.
وی افزود: تبعیض قایل شدن میان سفیدپوستان و سیاه پوستان آفریقایی تبار در آمریکا سابقه‌ای بسیار طولانی دارد.
پروفسور چاندار افزود: موضوعی که سال‌ها است به آن بی توجهی شده است و از جنگ داخلی به این طرف در جامعه آمریکا این بی عدالتی و تبعیض در رفتار با سیاهان وجود داشته است و همیشه این قشر مورد غفلت قرار گرفته اند.
وی گفت: یکصد سال این مسایل وجود داشته و چند دهه هست که حرکت‌های ضد تبعیض نژادی در جامعه بیشتر شده و مردم برخاسته اند، حرکتی که ادامه خواهد یافت.
پروفسور چاندرا افزود: ترامپ از همه ایالت‌ها خواسته از گارد ملی و ارتش برای سرکوب تظاهرکنندگان استفاده کنند، موضوعی بی سابقه در آمریکا که سبب خشم و ناراحتی مردم این کشور و ایجاد موج گسترده اعتراضات و بحران ایالات متحده شده است.
وی گفت: این موضوع به تنهایی سبب تشدید اوضاع شده است، البته عوامل زیادی در بروز این بحران دخیل هستند که نمی‌توان با ساده انگاری و سرکوب تظاهرات مشکلی را حل کرد.
پروفسور چاندرا گفت: این اتفاقات باز هم روی خواهد داد، کما اینکه کشته شدن جورج فلوید فقط یک مورد نبوده که به تازگی روی داده باشد در چند دهه گذشته بار‌ها شاهد این نوع کشتار در ممفیس، لس آنجلس و بسیاری از ایالت‌های دیگر آمریکا بوده ایم.
وی تصریح کرد: تردید ندارم در دوره پیش روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخاب مجدد دونالد ترامپ با ادامه سیاست‌های تبعیض گونه اش دچار مشکل خواهد شد.
پروفسور چاندرا افزود: انتخابات ماه نوامبر که ترامپ تلاش می‌کند پیش از آن با فشار بر قشر‌های ناراضی و سرکوب حرکت‌های اعتراضی به زعم خود کنترل اوضاع را در دست بگیرد تا شاید مجددا بتواند از حمایت مردم برخوردار و انتخاب شود.
وی تاکید کرد: یقینا بدون توجه به ریشه این نارضایتی‌ها نمی‌توان کاری از پیش برد و این اتفاق نمی‌افتد، چون درمان ریشه‌ای نیاز‌مند یک نگاهی جامع است، موردی که هیچ وقت به دنبالش نیستند، برای اینکه ترامپ خودش حامی منافع کسانی است که این وضع را در جامعه به وجود آورده اند.
رییس بنیاد عدالت مالزی تصریح کرد: آنچه که توسط این پلیس سفید پوست انجام شد، چیزی متفاوت‌تر و غیر معمول‌تر از همه مواردی که قبلا هم روی داده است، آن‌ها باز هم این رفتار را ادامه می‌دهند و ترامپ هم به دنبال حل مساله نیست.

نظر شما