شناسهٔ خبر: 40470872 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گاردین: دلیل ناآرامی‌های آمریکا، حمایت واشنگتن از مخالفان هنگ کنگی است

تهران- ایرنا- در پی اعتراضات سراسری در آمریکا به قتل جرج فلوید سیاهپوست توسط یک افسر پلیس سفید پوست، چین با انتقاد از وحشیگری دولت آمریکا نسبت به معترضان، تظاهرات کنونی در این کشور را مجازات حمایت دولت واشنگتن از مخالفان هنگ کنگی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه بریتانیایی گاردین در مطلبی با مضمون «آقای رییس جمهور، پنهان نشوید: چین به دلیل اعتراضات به مرگ جورج فلوید به ایالات متحده طعنه می‌زند» نوشت: 
به نظر می‌رسد مقامات و رسانه‌های دولتی چین از صحنه ناآرامی‌ها در آمریکا لذت می‌برند و آن را با اعتراضات به جنبش طرفداران دموکراسی هنگ کنگ مقایسه می‌کنند. مقامات چینی و رسانه‌های ایالتی با انتشار گسترده اخبار اعتراضات ایالات متحده، واشنگتن را متهم به دورویی می‌کنند. 
در این گزارش آمده است: اعتراضات گسترده مردمی در یک هفته گذشته در ایالت‌های مختلف آمریکا و حملات پلیس با گاز اشک آور، گاز فلفل و سایر پرتابه‌ها و در برخی مواقع هجوم ماشین‌های پلیس به سمت تظاهرات کنندگان مورد انتقادهای بسیار قرار گرفته است. 
این اعتراضات با مرگ جورج فلوید، مرد آمریکایی آفریقایی تبار که توسط یک افسر پلیس سفید در مینیاپولیس کشته شد، آغاز گردید. این اعتراضات در آمریکا حدود یک سال پس از تظاهرات‌های طرفداران دموکراسی در هنگ کنگ برگزار می‌شود، جایی که پلیس بارها متهم به استفاده بیش از حد از زور شد. 
مقامات دولت آمریکا بارها در حمایت از هنگ کنگ در برابر دولت چین، سخن رانده اند به ویژه پس از اعلام تصویب لایحه امنیتی پکن برای منطقه هنگ کنگ. 
حالا پس از روزها هرج و مرج در ایالات متحده، چین شروع به انتقاد از عملکرد واشنگتن از نحوه پاسخگویی به معترضان کرده است. 
به گزارش رسانه‌های تحت حمایت دولت چین،  «لیجیان ژائو» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور روز دوشنبه در یک نشست خبری از ایالات متحده خواست تا تبعیض نژادی را ریشه کن کند و از حقوق قانونی اقلیت‌ها محافظت کند. 
او در این نشست خبری خاطرنشان کرد: مرگ جورج فلوید نشان دهنده عمق تبعیض نژادی و وحشیگری پلیس آمریکا است. 
ژائو همچنین تهدید کرد در صورتی که آمریکا واکنش‌های خود به افزایش کنترل چین بر هنگ کنگ را ادامه دهد، اقدامات تلافی جویانه در پیش می‌گیرد. 
ژائو همچنین با انتشار اظهارات و گزارش‌های بیشمار در مورد اعتراضات از جمله معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، به استانداردهای دوگانه آمریکا اشاره کرد و سوال سفیر روسیه را که چرا ایالات متحده حق چین را برای بازگرداندن صلح و نظم به هنگ کنگ انکار کرده اما خود در داخل اینگونه با معترضان برخورد می‌کند؟ بازنشر نمود. 
پکن بارها و بارها "نیروهای خارجی" از جمله ایالات متحده را به تحریک و هدایت اعتراضات هنگ کنگ متهم کرده بودند. 
 «هو ژیجین» سردبیر روزنامه دولتی چینی گلوبال تایمز نیز روز یکشنبه در یک رشته توییت نوشت: معترضان در هنگ کنگ "آشکارا" پشت معترضان آمریکایی هستند. من به شدت مشکوک هستم که آشوبگران هنگ کنگی به ایالات متحده آمریکا نفوذ کرده‌اند. "
هو همچنین در توییتی دیگر نوشت: آقای رئیس جمهور پشت سرویس مخفی پنهان نشو. بروید با معترضان به طور جدی صحبت کنید. با آن‌ها مذاکره کنید، درست همانگونه که از پکن خواستید با شورشیان هنگ کنگی صحبت کند. 
وی در توییتی دیگر افزود: در هر دو اعتراضات ما شاهد نقض قانون و خرابکاری بودیم، اما اعتراضات هنگ کنگ از دیدگاه آمریکا توجیه پذیر بود و اعتراض آمریکایی‌ها غیر قابل قبول. 
وی گفت مردم چین بر این باور هستند که ناآرامی‌های ایالات متحده مجازات حمایت دولت آمریکا از هنگ کنگ است. دولت چین هیچ حمایتی از شورش‌های ایالات متحده نشان نداده است. امیدوارم آمریکایی‌ها متوجه خوددار بودن پکن بشوند. 
حساب توییتر گلوبال تایمز همچنین با انتشار برخی ویدیوها از صحنه اعتراضات در آمریکا از جمله حمله ماشین پلیس به سوی معترضات با این عنوان نوشت است: "صلحبانان یا قاتلان دسته جمعی؟ 

 

نظر شما