شناسهٔ خبر: 40460751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آمریکا همچنان در آتش خشم معترضان

بیش از ۷۵ شهر و ایالت آمریکا، به تظاهرات اعتراض آمیز علیه تبعیض نژادی و بی عدالتی نظام سرمایه داری پیوستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
اوضاع در برخی مناطق از جمله مینیاپولیس به وضعیت جنگی تشبیه شده است.
 
مقررات منع رفت‌وآمد در تقریبا ۴۰ شهر آمریکا اعمال شده، اما به طور عمده معترضان آن را نایده گرفته اند. در هفتمین روز این اعتراض ها، پلیس ویژه با معترضان در واشنگتن، نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا و لس‌آنجلس درگیر شد و از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرد.
 
خبر‌ها از بازداشت بیش از ۴ هزار نفر حکایت دارد. پنتاگون اعلام کرد؛ بیش از ۱۲۰۰ نیروی گارد ملی را در واشنگتن و ۱۷ هزار نیروی این گارد را در سراسر آمریکا مستقر کرده است. معترضان که از خشونت پلیس علیه رنگین پوستان به تنگ آمده اند، چندین خودرو پلیس را به آتش کشیدند. به برخی مغازه‌ها در خیابان‌های اصلی نیز آسیب وارد شد. شبکه الجزیره از کشته شدن یک معترض در ایالت کنتاکی خبر داد.
 
هنوز از شمار کلی جان باختگان اعتراضات گزارشی منتشر نشده است. رئیس جمهور آمریکا که در بحبوحه اعتراضات در کاخ سفید نشست خبری برگزار کرده بود، معترضان را تروریست‌های داخلی خواند و علیه معترضان اعلان جنگ کرد. ترامپ فرمانداران ایالت‌های درگیر اعترضات را هم افراد بی عرضه خواند و از آن‌ها خواست برخورد تهاجمی‌تر را در دستور کار قرار دهند.
 
<div id="video-display-embed-code_291036" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/795923/291036?width=400&height=300"></script></div>
 
برخی از کشور‌های اروپایی هم عرصه تظاهرات ضد تبعیض نژادی و بی عدالتی نظام سرمایه داری در آمریکا بودند.
 
شهروندان در پاریس، مقابل سفارت واشنگتن تجمع کردند. معترضان پارچه نوشته‌هایی با مضمون "نژادپرستی ما را خفه می‌کند و نمی‌توانم نفس بکشم" در دست داشتند.
 
<div id="video-display-embed-code_290997" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/795923/290997?width=400&height=300"></script></div>

در آمستردام هلند یکی از بزرگترین تجمعات این کشور برگزار شد. معترضان پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: ” نمی‌توانم نفس بکشم” “عدالت برای فلوید” و ” سیاه بودن جرم نیست. ”

در دوبلین پایتخت جمهوری ایرلند هم مخالفان خشونت و نژاد پرستی با برپایی تظاهرات مقابل سفارت آمریکا، تبعیض نژادی در این کشور را محکوم کردند.
 
<div id="video-display-embed-code_290998" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/795923/290998?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما