شناسهٔ خبر: 40396009 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش سوزی بخشی از منطقه حفاظت شده کوه خاییز کهگیلویه مهار شد

یاسوج- ایرنا- معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خاییز کهگیلویه مهار شده اما همچنان برای مهار کامل و جلوگیری از پیشروی آتش و با توجه به سخت گذر بودن، وجود صخره ها و گودال های عمیق به بالگردهای آب پاش نیاز است.

صاحب‌خبر -

احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دستور حسین کلانتری استاندار به عنوان فرمانده عملیات اطفای حریق در منطقه حفاظت شده کوه خاییز مستقر شده است.

جمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می شود آتش سوزی تا عصر امروز (شنبه) و با استقرار بالگردهای آب پاش و همچنین کمک نیروهای مردمی به طور کامل مهار شود.

وی یادآور شد: از روز گذشته و با حضور استاندار در منطقه و همچنین برگزاری جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران و رایزنی با مقامات و مسئولان دولتی ، ارتش و سپاه تلاش ها و مدیریت بحران برای اطفای حریق به نحو مطلوب و با تمام توان نیروی انسانی و لجستیکی در حال انجام است.

معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با همکاری وزارت دفاع و سپاه سه بالگرد آب پاش برای اطفای حریق آتش منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه اعزام شده اند که قرار است تا ساعاتی دیگر در منطقه مستقر شوند.

وی ادامه داد: هم اینک نیز نیروهای مردمی و محیط بانان برای مهار آتش در میان صخره ها و گودال های عمیق با هلی برن بالگردهای اعزامی از سوی سپاه و ارتش به دل زبانه های آتش می زنند.

جمالی همچنین از تلاش مجموعه دولت و سایر ارکان نظام که ظرف ۱۰ روز گذشته تاکنون برای کمک و مهار آتش سوزی جنگل ها و مناطق حفاظت شده در شهرستان های گچساران و کهگیلویه و همراهی با مسئولان استانی بویژه معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری ، وزارت دفاع، سپاه ، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی و همچنین هلال احمرو اورژانس نیز تقدیر کرد.

بر اساس ارزیابی های اولیه گفته می شود تاکنون افزون بر ۲۵۰ هکتار از جنگل های و مراتع در این منطقه طعمه حریق شده است.

همچنین از ظرف سه روز گذشته تاکنون نیز صحنه هایی از تصاویر و کلیپ های دلخراشی از کشته و یا فرار برخی گونه های جانوری دراین منطقه حفاظت شده و در میان زبانه های آتش در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست شده است.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از یک هزار ۵۰۰ راس کل و بز دارد که وجود دریاچه سد مارون و چشمه ها، همچنین وجود چند غار طبیعی، گونه هایی چون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهی خوار به اهمیت این منطقه افزوده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.


 

نظر شما