شناسهٔ خبر: 4039335 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

انتقاد تند اوباما از نامه 47سناتور

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا واکنش تندی به نامه 47 سناتور جمهوریخواه آمریکایی در خصوص توافق احتمالی هسته ای میان ایران و گروه 5+1 نشان داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری سی ان ان، رییس جمهور آمریکا دوشنبه گفت که در صورت توافق هسته ای با ایران واشنگتن قادر به اجرای آن خواهد بود.

اوباما به شدت از 47 سناتور حزب جمهوریخواه آمریکا به خاطر امضای نامه علیه توافق احتمالی هسته ای با ایران انتقاد کرد و گفت: چیزی که در حال حاضر دولت آمریکا بر آن متمرکز شده است روشن شدن این موضوع است که آیا دو طرف می توانند به توافق برسند یا خیر.

وی افزود که تندروهای آمریکا ائتلافی غیرعادی با کسانی که به زعم وی تندروهای ایران هستند دارند.

سی.ان.ان دراین گزارش افزود که دمکراتهای آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نامه جمهوریخواهان را محکوم کردند.

چهل و هفت سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند در نامه ای سرگشاده به مقام های ایران هشدار داده اند که هر نوع توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 از نقطه نظر آنها ممکن است فقط تا پایان دوره ریاست جمهوری اوباما پایدار بماند.

دراین حال بی بی سی نیز گزارش داد اوباما روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگاران با انتقاد از نامه 47 سناتور جمهوری خواه ، هشدار آنان به مقامات ایران را به طنز شبیه کرد.

47 سناتور جمهوری خواه آمریکا در نامه ای سرگشاده به مسوولان ایران هشدار داده اند که هر گونه توافق هسته ای با دولت باراک اوباما فقط تا پایان دوره ریاست جمهوری او دوام خواهد داشت.

در واکنشی جداگانه به این نامه، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید از اینکه بعضی سناتورهای جمهوری خواه به منظور مقابله با توافق هسته ای به دنبال دور زدن دولت آمریکا و همدستی با تندروهای ایران هستند، ابراز شگفتی کرد.

ارنست با انتقاد از تلاش سناتورهای جمهوریخواه برای چوب لای چرخ مذاکرات گذاشتن تاکید کرد نامه نگاری با مقام های ایرانی برای دلسرد کردن آنها از مذاکرات در جهت ایفای نقشی نیست که بنیانگذاران آمریکا برای کنگره این کشور قائل بوده اند.

سخنگوی کاخ سفید در اشاره ای تلویحی به سابقه پافشاری جمهوری خواهان بر حمله نظامی به عراق در سال 2003 گفت که مخالفان مذاکرات هسته ای در سنا دارای سوابق طولانی و آلوده در ترجیح راه حل های نظامی به روش های دیپلماتیک هستند.

دراین گزارش آمده است، در پاسخی دیگر به نامه 47 سناتور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تغییر دولت در هیچ کشوری به معنای منتفی شدن تعهدات بین المللی آن کشور نیست، گفت: هر دولتی در آمریکا ملزم به اجرای تعهداتی است که دولت فعلی آن کشور در یک توافق احتمالی هسته ای پذیرا می شود.

این سناتورها در نامه خود نوشته بودند: توافقی که به تصویب کنگره نرسیده باشد، می تواند فقط با یک حرکت قلم رییس جمهوری بعدی باطل شود و کنگره آینده هم هر زمان لازم دید، قادر است موارد توافق را تغییر دهد.

محمد جواد ظریف در پاسخ به این اظهارات تاکید کرد: اگر رییس جمهوری بعدی به تعبیر سناتورهای مزبور با یک گردش قلم تعهدات بین المللی آمریکا را منتفی کند، مرتکب نقض آشکار حقوق بین الملل شده است. به ویژه آن که این تعهدات در قالب یک قطعنامه لازم الاجرای شورای امنیت و حاصل مذاکره و توافق با حضور پنج کشور دیگر از جمله تمامی اعضای دائم شورای امنیت باشد.

ظریف چندی پیش از احتمال تصویب توافق احتمالی ایران و 1+5 به صورت یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل خبر داده بود. ظریف گفته بود که چنین توافقی احتمالا در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد مورد تأیید قرار می گیرد و در نتیجه به یک توافق بین المللی و الزام آور برای همه دولت ها تبدیل می شود.

وزیر امور خارجه ایران در بخشی از سخنان امروز خود تاکید کرد: خوب است این سناتورها بدانند که بر اساس حقوق بین الملل کنگره نیز در آینده نمی تواند مفاد توافق را تغییر دهد و بدیهی است که هر اقدام کنگره در جلوگیری از اجرای توافق احتمالی دولت آمریکا به مثابه نقض تعهدات بین المللی آن دولت خواهد بود.

وی با ذکر اینکه بیش ترین توافقات بین المللی آمریکا در دهه های اخیر از نوع توافقات اجرایی و نه معاهدات تصویب شده توسط سنا بوده است، افزود: نامه این سناتورها به معنی بی اعتماد کردن دنیا به اعتبار هزاران توافق اجرایی گذشته حال و آینده آمریکا است.

نظر شما