شناسهٔ خبر: 40384717 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گروه دیدبانی برای رصد جنگل ها و مراتع باشت تشکیل شد

گچساران-ایرنا -رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: گروه هفت نفره دیدبانی برای رصد جنگل ها و مراتع این شهرستان در مقابله با آتش سوزی تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،سامان گرجی روز جمعه در نشست کمیته بحران باشت افزود: این گروه برای اطلاع رسانی زود هنگام آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع باشت تشکیل شده است.

وی بیان کرد: نخستین آتش سوزی های جنگل ها و مراتع این شهرستان در روز پنجشنبه در  ارتفاعات لیراب و کوه مزک منطقه بیدک با اطلاع رسانی به موقع این گروه و همکاری دستگاه های اجرایی و طبیعت دوستان در کمتر از ۲ ساعت خاموش شد.

گرجی عنوان کرد:اختصاص دستگاه های دمنده یکی از نیازهای این اداره متولی برای کاهش خسارت آتش سوزی ها و کنترل به موقع حریق است.

سامان گرجی عنوان کرد: ایجاد آتش بر در مناطق مستعد آتش سوزی از دیگر مقوله هایی است که نیاز است به آن توجه بیشتری شود.

وی بیان کرد: تاکنون آتش بر در منطقه شلال دون در این شهرستان انجام شده و ضرورت داردتا دستگاه های اجرایی برای ادامه آتش بر در مناطق دیگرباشت از نظرتجهیزات خورویی همکاری بیشتری داشته باشند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت تصریح کرد:تشکیل گروه واکنش سریع در مقابله با آتش سوزی ها در فضای مجازی از دیگر نیازهایی است که باید در کمترین زمان ممکن تشکیل شود.

گرجی افزود: شماره تلفن گویای ۱۵۰۴ آماده دریافت گزارش های مردم درباره آتش سوزی در عرصه های ملی است.

اهمیت بسیج به موقع امکانات

فرماندار باشت در این نشست با توجه به آتش سوزی گسترده روزهای اخیر جنگل ها و مراتع گچساران در نزدیکی این شهرستان از مسئولان و مردم خواست همه ظرفیت ها برای پیشگیری از گسترش آتش سوزی در ابتدای وقوع مورد توجه قرار گیرد.

سید مسعود حسینی افزود: براساس ماده ۴۷ قانون صیانت از جنگل ها و مراتع مهار آتش سوزی در عرصه های طبیعی بر عهده همه دستگاه های اجرایی است.

وی بیان کرد: در صورت بروز کمترین سهل انگاری روسای دستگاه های اجرایی باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

حسینی با یادآوری تجربه آتش سوزی سال های پیش که برخی از موارد با آتش زدن کاه و کلش مزارع شروع شد آموزش های ترویجی را یکی از راهکارهای پیشگیری از در این مقوله عنوان کرد.

فرماندار باشت با بیان اینکه آتش زدن پسماند مزارع باعث از بین رفتن املاح خاک می شود عنوان کرد: آگاهی بخشی به بهره برداران از طریق رسانه های دیداری و نوشتاری یکی از راهکارهای اثرگذار در این مقوله است.

طولانی بودن فرایند دادرسی عاملان آتسوزی جنگل ها و مراتع

رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت گفت: در سه سال اخیر ۱۱ پرونده عاملان آتش زدن پسماند مزارع در این شهرستان تشکیل شده است اما طولانی شدن زمان بررسی پرونده ها از بازدارندگی آن کاسته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از پرونده های ارجاعی سال ۱۳۹۶ یک ماه پیش در مرحله اجرایی قرار گرفته از مسئولان خواست برای کاهش خسارت آتش سوزی ها مراحل دادرسی این پرونده ها در مدت زمان کوتاهتری انجام شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت با یادآوری ساماندهی یک گروه برای کمک به مهار بحران ویروس کرونا در این اداره تصریح کرد:درصورت نیاز از این گروه برای مهار آتش سوزی استفاده می شود.

نیروهای آتش نشانی ظرفیت مهار آتش

شهردار باشت نیز در این نشست از ساماندهی یک تیم متشکل از نیروهای آتش نشانی وسایر افراد در این نهاد برای کمک به اطفای حریق در جنگل ها و مراتع این شهرستان خبر داد.

لطف الله موسوی افزود: برای تامین تجهیزات انفرادی این گروه از محل منابع درآمدی شهرداری برنامه ریزی شده است.

جدی بودن خطر بروز آتش سوزی

امام جمعه باشت نیز با اشاره به جدی بودن خطر بروز آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان خواستار برخورد جدی تر قضایی با عاملان آتش سوزی عرصه های ملی شد.

حجت الاسلام عبدالرحیم عبودی افزود: جنگل ها و مراتع ثروت ملی است و همه شهروندان و مسئولان باید برای اطفای به موقع حریق احساس مسئولیت کنند.

وی تاکید کرد: در صورت بسیج تمام امکانات در دقایق اولیه آتش سوزی مهار می شود و از تبدیل آن به بحران پیشگیری می شود.

امام جمعه باشت با اشاره به نیاز به تجهیزات دستگاه های دمنده برای کنترل آتش سوزی عنوان کرد: اختصاص این دستگاه ها به اندازه کافی نیازی است که مورد غفلت قرار گرفته است.

نیروهای بسیجی ظرفیت جبران کمبود نیروی اطفای حریق

محسن غلامشاهی جانشین فرماندهی بسیج مقاومت ناحیه باشت با اشاره به انضباط نیروهای نظامی در انجام کارهای گروهی بیان کرد: بسجیان ظرفیت خوبی برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع هستند که در صورت فراخوان در دقایق ابتدایی می توانند اثربخش تر باشند.

ضرورت تعامل برای آموزش جوامع محلی

مجید محمدی فر بخشداربوستان نیز دهیاری ها را ظرفیتی برای بسیج نیروهای محلی جهت کمک به مهارآتش سوزی عرصه های طبیعی عنوان کرد و افزود: آماده همکاری با منابع طبیعی از نظر تامین تجهیزات خودرویی و برگزاری دوره های آموزشی برای جوامع محلی در روستاها هستیم.

این شهرستان در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد و از مناطق گرمسیری محسوب می شود که هر ساله در فصول بهار و تابستان شاهد تکرار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع است.

با توجه به بارندگی های مطلوب امسال در باشت،غنی بودن مراتع،خشک شدن آن و سختگذر بودن برخی از مناطق باشت توجه به کاهش خسارت های آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان ضروری به نظر می رسد.

نظر شما