شناسهٔ خبر: 40363770 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بگذارید نفس بکشم!

بحران نژادپرستی در آمریکا معمولا با اتفاقات مختلف به منثه ظهور می ‌رسد؛ این روزها هم با کشته شدن یک رنگین پوست دیگر توسط پلیس آمریکا این بحران سر باز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، ماجرای قتل یک رنگین پوست دیگر در آمریکا توسط پلیس آن هم در بحبوجه شیوع ویروس کرونا و حواشی آن برای این کشور، شهرهای مختلف این کشور را به صحنه اعتراض به این اقدام نژادپرستانه پلیس تبدیل کرده است. در ادامه این اتفاق را از منظر چند روزنامه صبح امروز کشور بررسی می‌کنیم.

روزنامه وطن امروز در این خصوص نوشت: نتایج تحقیق مؤسسه نقشه خشونت‌های پلیس نشان می‌دهد سال گذشته پلیس آمریکا هزار و ۹۹ نفر را در این کشور به قتل رسانده است. سیاه‌پوستان آمریکا ۲۴ درصد افراد کشته‌شده را تشکیل می‌دهند که تقریبا 2 برابر نسبت تعداد آنها به جمعیت آمریکاست.

جاکوب فری، شهردار مینیاپولیس بی‌پرده گفته است: سیاه‌پوست بودن در آمریکا نباید دلیل صدور حکم اعدام باشد.

واشنگتن‌پست هم عنوان بیانیه پلیس؛ «مرگ یک مرد بر اثر حادثه پزشکی حین تعامل با پلیس» را خنده‌دار توصیف کرد.

6 سال پیش اریک گارنر، جوان سیاه‌پوست آمریکایی بر اثر فشردگی گردن و قفسه سینه در حالی که می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» در «استتن آیلند» به دست پلیس آمریکا به قتل رسید. گارنر به دلیل فروش غیرقانونی سیگار، هنگامی که پلیس تلاش می‌کرد او را بازداشت کند جان خود را از دست داد. پزشکی قانونی مرگ اریک گارنر را به دلیل فشار بر قفسه سینه وی در شرایطی که پلیس او را بدون اجازه حرکت به طور فیزیکی روی زمین نگه داشته بود اعلام کرد. در سال‌های گذشته، «مایکل براون»، «والتر اسکات»، «تامیر رایس» و چندین سیاه‌پوست دیگر بر اثر خشونت پلیس آمریکا جان باخته‌اند.

تبعیض علیه سیاه‌پوستان؛ از برخورد پلیس تا کرونا

ماجرای ظلم به سیاهان در آمریکا صرفا مربوط به بحث‌های امنیتی و برخورد پلیس نیست. آنچه از شواهد امر پیداست، تبعیض و نابرابری علیه جمعیت سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان در آمریکا شکل ساختاری و سازمان‌یافته‌ای دارد.

نمونه بارز این مدعا نیز وضعیت سیاه‌پوستان آمریکا در بحران کرونا و آسیب‌های وارده به آنهاست. درصد بالایی از جمعیت 40 میلیون نفری سیاه‌پوستان در آمریکا از نظر امکانات بهداشتی و بیمه در ضعیف‌ترین شرایط قرار دارند.

چندی پیش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به سهم ۷۰ درصدی سیاه‌پوستان از تلفات کرونا در شیکاگو نوشت: تعداد سیاه‌پوستان مبتلا به این ویروس 7 برابر بیشتر از هر گروه دیگر در جمعیت این شهر است. یکی از دلایل تعداد بالای ابتلا در میان سیاه‌پوستان، نوع حرفه آنهاست. اکثریت سیاه‌پوستان در شرق و مرکز آمریکا کارگران صنایع و کارخانه‌ها هستند و ناچارند برای گذران زندگی و کسب درآمد از خانه‌های خود خارج شوند.

تنها ۲۰ درصد از سیاه‌پوستان در کل ایالت‌های درگیر کرونا به‌دلیل حرفه خود «دورکاری» می‌کنند. سیاه‌پوستان آمریکایی با وجود شعارهای برابری دولت‌های آمریکا همچنان شهروند درجه ۲ و 3 این کشور محسوب می‌شوند و به عنوان مثال بیمه درمانی ضعیف‌تری دارند. بسیاری از جمعیت سیاهان اصولا از هیچ خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند و به دلیل هزینه‌های بالای خدمات پزشکی در آمریکا، امکان مراجعه به پزشک برای درمان را ندارند.

افزایش خشونت و تبعیض‌های نژادی در آمریکا صرفا مربوط به سیاه‌پوستان نمی‌شود. چند روز قبل  بیش از ۱۰۰ نویسنده برجسته از جمله چندین نویسنده برتر آسیایی- آمریکایی در بیانیه‌ای دولت آمریکا و شخص ترامپ را عامل افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز علیه اقلیت‌های آسیایی حاضر در آمریکا معرفی کردند.

روزنامه کیهان اما در این باره نوشت: همین هفته گذشته بود که دولت آمریکا نیروی انتظامی ایران و وزیر کشورمان را به خاطر آنچه که نقض خقوق بشر خوانده، تحریم کرده است. این تحریم‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت و ساختار سیاسی حاکم بر آمریکا همه معیارهای اخلاقی و انسانی را زیر پا گذاشته و هر روز به خاطر جنایات و مداخلاتی که در خارج از مرزهای این کشور می‌کنند و یا نقض فاحش حقوق انسان‌ها در داخل آمریکا، خبر ساز می‌شوند.

اکنون دیگر همه می‌دانند که جان سیاهان در آمریکا ارزشی ندارد و هر چند روز یک بار سیاه پوستی در این کشور توسط پلیس نژادپرست یا سفید پوستان خودبرتر پندار کشته می‌شوند بدون آنکه با واکنش جدی دولت آمریکا مواجه شوند. کشتار هدفمند سیاهان توسط پلیس‌های قاتل طی چند سال گذشته به قدری بالا گرفته که جنبشی در آمریکا تحت عنوان «جان سیاهان ارزش دارد» شکل گرفت و اعتراضات گسترده‌ای نیز در سراسر این کشور به دنبال داشت.

در جدید‌ترین مورد پلیس نژادپرست آمریکا بار دیگر جنایت جدیدی را رقم زد و جان تازه‌ای به جنبش ضد نژادپرستی «جان سیاهان اهمیت دارد» در این کشور داد. اقدام بیرحمانه پلیس «مینیاپولیس» در ایالت «مینه سوتای» آمریکا که منجر به کشته شدن یک مرد سیاهپوست شد، اعتراضات وسیعی را در این ایالت به راه‌انداخت و هزاران نفر از مردم خشمگین مینیاپولیس در اعتراض به این جنایت به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند.

روزنامه رسالت هم در این خصوص نوشت: خشونت سیستماتیک علیه سیاه‌پوستان و حاشیه امنی که برای نژادپرستان در آمریکا ایجاد شده است، به خوبی نشان می‌دهد که بحران نژادپرستی در ایالات‌متحده تا چه اندازه‌ای جدی است. این بحران محصول تکیه بر تبعیض نژادی در الگوی نظام سرمایه‌داری می‌باشد. نظامی فاسد که محصول و خروجی آن، چیزی جز کشتار انسان‌های بی‌گناه و استضعاف  آن‌ها نیست. بدون شک روزی آمریکا از این بحران و فاجعه نجات پیدا خواهد کرد.

روزنامه جوان نیز نوشت: انتشار صحنه خفه کردن «جورج فلوید» جوان سیاهپوست امریکایی به‌دست مأموران پلیس در مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا، به‌طور کم سابقه‌ای افکار عمومی امریکا و جهان را در میانه بحران کرونا در هم ریخت.

خشونت عریان پلیس امریکا همواره عجیب بوده، ولی اقدام پلیس امریکا در میانه بحران کرونا بحث‌برانگیز شده است. براساس اعلام آزمایشگاه تحقیقاتی اِ‌پی‌اِم امریکا، میزان مرگ و میر سیاهپوستان امریکایی‌تبار بر اثر ابتلا به کرونا سه الی شش برابر سفیدپوستان است. در پایتخت امریکا یعنی واشنگتن، اختلاف در میزان مرگ و میر بین سیاهپوستان و سفیدپوستان شش برابر است، در میشیگان و مسیوری پنج برابر و در کانون‌های شیوع این بیماری – نیویورک، ایلینوی و لوئیزیانا- این اختلاف سه برابر است.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، انتشار صحنه خفه کردن «جورج فلوید» جوان سیاهپوست امریکایی به‌دست مأموران پلیس در مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا، به‌طور کم سابقه‌ای افکار عمومی امریکا و جهان را در میانه بحران کرونا در هم ریخت.

در تصاویر ثبت شده از این اقدام تکان‌دهنده، جورج فلوید در پیاده‌رو، در مجاورت خودروی پلیس مینه‌سوتا به زمین افتاده و یک مأمور سفیدپوست در حالت خم شده، زانویش را بر گلوی این سیاهپوست گذاشته و مأمور دیگری هم در حال تماشا کردن است. مرد سیاهپوست، به سختی در حالی که تقلا می‌کند نفس بکشد، به پلیس سفیدپوست می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» این جمله و جملاتی مانند «لطفاً، من نمی‌توانم نفس بکشم! من را نکش» در طول فیلم ۱۰ دقیقه‌ای چندین بار تکرار می‌شود.

بیشتر سایت‌هایی که این فیلم را منتشر کرده‌اند، در ابتدای فیلم از عبارت «هشدار: این فیلم حاوی صحنه‌های دلخراش است» استفاده کرده‌اند. به مدت چندین دقیقه، مأمور پلیس سفیدپوست مرد سیاهپوست را ر‌ها نمی‌کند. در حالی که شماری از مرد م با بی‌اعتنایی از کنار این صحنه تکان‌دهنده عبور می‌کنند، دقایقی بعد، شماری از شهروندان امریکایی با دیدن این صحنه از پلیس می‌خواهند که جوان سیاهپوست را ر‌ها کند. یکی می‌گوید: «رهایش کن تو که او را در اختیار داری. حداقل اجازه بده نفس بکشد.» عابر دیگری به پلیس می‌گوید که از بینی او خون می‌آید و دیگری هم می‌گوید که بهتر است پایش را از روی گردن او بردارد. بعد از حدود چند دقیقه، جوان سیاهپوست بی رمق می‌شود و در حالی که آمبولانس می‌رسد، او را در حالی که به نظر می‌رسد بی هوش است، بر روی یک برانکارد به بیمارستان منتقل می‌کنند که البته در بیمارستان نیز جان می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما