شناسهٔ خبر: 40278978 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کهگیلویه و بویراحمد استانی فارغ از آینده‌نگری فرهنگی/آمار نگران کننده تعداد مساجد استان

رئیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید آمار اماکن فرهنگی مثل مساجد در استان به ازای جمعیت نگران کننده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، یکی از مشکلاتی که در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از هر چیز مشهود است و روز به روز بر این مشکلات افزوده می شود آسیب های اجتماعی است که جامعه شهرنشین استان را نشانه گرفته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های نوپای کشور است که تا نیم قرن پیش بیشتر مردم در جوامع روستای و عشایری زندگی می کردند آسیب‌های اجتماعی کمتری بودند.

اما اکنون با خدماتی که در شهرهای استان وجود دارد و برخی محرومیت ها در روستاها سیل جمعیت به سوی شهرها به خصوص شهر یاسوج روانه است و حاشیه نشینی در استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور دارای مقام و رتبه شده است.

در کنار این هجوم به شهرها متاسفانه کمبود فضاها و امکانات موجب بروز سختی ها و مشکلات بسیاری برای مردم شده و آسیب های اجتماعی نیز از سوی دیگر عرصه را بر آن ها تنگ کرده این در حالی است که دستگاه های فرهنگی در استان کمتر به فکر این حوزه بوده و تقریبا مردم را به حال خود رها کرده اند که نمونه آن کمبود مساجد و حسینه ها و کتابخانه ها در سطح شهرهای استان است.

در همین خصوص علی رضا دولت آبادی رئیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد که میهمان دفتر خبرگزاری فارس بود، می گوید: رهبری معظم انقلاب می فرمایند سطح فکری جوانان بالا رفته و نمی توان برای جوانان نسخه های دهه 70 و 80 پیچید.

این مسوول فرهنگی در استان می افزاید: باید متناسب با نیاز قشر جوان امروزی برنامه فرهنگی برای آن ها در نظر گرفت چرا که دشمن نیز هر لحظه در عرصه فرهنگی با سلاح جدید به میدان می آید.

دولت آبادی با بیان اینکه لازم است همه دستگاه های فرهنگی در تعامل با یکدیگر به دنبال رفع خلا فرهنگی در استان باشند افزود: اما متاسفانه در این بین هم افزایی و هماهنگی میان دستگاه ها کمتر دیده می شود.

مسوول کانون ها فرهنگی و هنری مساجد استان ادامه داد: یکی از موضوعاتی که به فراموشی سپرده شده و در استان به عنوان یک حلقه مفقوده در حوزه فرهنگی باید به آن توجه کرد آینده گری فرهنگی است که برای مثال جهت 10 سال آینده از امروز چه تمهیدی اندیشده شود تا در آن روز درمانده نشویم.

دولت آبادی گفت: باید از خودمان بپرسیم که در استان به نسبت جمعیت چه تعداد مسجد داریم در حالی که میانگین برای هر 1000 نفر در کشور یک مسجد وجود دارد اما در استان ما برای هر 6 تا 7 هزار نفر یک مسجد داریم که آماری خوشایند و زیبنده استان ما نیست.

این کارشناسی فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد به آسیب هایی که اکنون در یاسوج مرکز استان جوانان و نوجوانان را تهدید می کند اشاره کرد و گفت: متاسفانه نبود فضاهای لازم فرهنگی موجب شده که قشر جوان به سمت و سوی جاذبه های منفی مثل اعتیاد و ... روی آورند و رسانه ها نیز در این بین غفلت ورزیده اند.

وی با بیان مثالی از غفلت دستگاه های اداری و مسوولان استان از حوزه فرهنگی گفت: حوزه فرهنگ فقط پول و کمبود بودجه و امکانات نیست.

دولت آبادی گفت: برای نمونه وقتی تعاونی های مسکن ادارات زمین هایی را جهت ساخت و ساز و تامین مسکن کارکنان خود مد نظر قرار می دهد به تنها چیزی که نمی اندیشند در نظر گرفتن مسجد و مکان های فرهنگی است که خود باعث ایجاد معضلات و آسیب های جدی فرهنگی در استان می شود.

انتهای پیام/82009

نظر شما