شناسهٔ خبر: 40271287 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هزار و ۱۰۰ پایگاه جمع‌آوری فطریه در استان اردبیل برپا می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل گفت: هزار و ۱۰۰ پایگاه ثابت و سیار برای جمع‌آوری زکات فطریه در نقاط مختلف این استان برپا می‌شود.

صاحب‌خبر -

حسین دشتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: از نخستین ساعات عید سعید فطر پایگاه‌های کمیته امداد استان اردبیل آماده دریافت زکات فطره روزه‌داران هستند.

وی با بیان اینکه در این پایگاه‌ها با رعایت موازین بهداشتی فطریه مردم جمع‌آوری خواهد شد، اظهارداشت: فطریه جمع‌آوری شده در اسرع وقت و همان روز به حساب خانوار تحت حمایت کمیته امداد واریز خواهد شد.

وی بیان‌کرد: پایگاه‌های جمع‌آوری زکات فطریه در مساجد، حسینیه‌ها، پایگاه‌های کمیته امداد و مراکز نیکوکاری برپا خواهد شد و نیکوکاران در عید سعید فطر می‌توانند با پرداخت فطره خود بخش مهمی از نیازهای مددجویان را رفع کنند.

وی گفت: علاوه بر پایگاه‌ها، خیران می‌توانند از طریق سامانه آنی پرداخت #*۵*۰۴۵*۸۸۷۷* نیز به آسانی فطریه خود را پرداخت کنند.

دشتی با بیان اینکه مردم از طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۳۰۵۲۲ نزد بانک ملی به نام کمیته امداد استان اردبیل هم می‌توانند زکات فطره خود را به دست نیازمندان برسانند، اضافه‌کرد: تمهیدات مناسبی اندیشیده شده تا مردم تمامی نقاط استان از طریق کدآنی ‌پرداخت و کارت مجازی کمیته امداد زکات فطره را پرداخت کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با بیان اینکه کمیته امداد به عنوان دبیرخانه شورای زکات، موظف به دریافت زکات فطریه خیران است، افزود: بر اساس نظر مقام معظم رهبری کمیته امداد به عنوان دبیرخانه شورای زکات متولی دریافت و هزینه‌کرد زکات می‌باشد.

۳۸ هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفر در استان اردبیل تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.

یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اول اینکه مکلف باشند و دوم اینکه فقیر نباشد و سوم اینکه نان خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید بپردازند.

پرداخت مبلغ فطریه از اذان مغرب و رویت هلال ماه شوال شروع می شود و تا پیش از اقامه نماز عید و نماز ظهر نخستین روز شوال برای آن فرصت باقی است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری بر اساس اعلام دفتر وجوهات شرعی، مبالغ زکات فطریه و کفاره در سال ۱۳۹۹به شرح زیر است: حداقل مبلغ زکات فطره یکصد هزار ریال معادل سه کیلوگرم گندم برای هر نفر است که مومنان می‌توانند عین آن (سه کیلوگرم گندم) یا معادل آن(یکصد هزار ریال) را به ازای هر نفر بپردازند.

کفاره قضای عمد روزه نیز به ازای هر یک روز یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال است. همچنین کفاره قضای عذر روزه به ازای هر یک روز ۳۰ هزار ریال است.

هزینه یک سال نماز قضای میت ۱۸ میلیون ریال و هزینه یک ماه روزه قضای میت ۱۲ میلیون ریال است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله مکارم شیرازی، بر اساس نظر این مرجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰۰ هزار ریال اعلام‌شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

دفتر آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید نیز در اطلاعیه‌ای، میزان زکات فطره و کفاره روزه را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است که با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر مرجع عالی‌قدر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه به شرح ذیل می‌باشد: مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به‌عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

اطلاعیه ادامه یافته است: کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است و کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام ۶۰ مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

در اطلاعیه دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید آمده است: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰۰ هزار ریال می باشد.

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلوگرم) که گندم مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و برنج مبلغ تقریبی ۵۰۰ هزار ریال است. 

نظر شما