شناسهٔ خبر: 40229200 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بهره برداری از ده ها طرح‌ ملی در استان سیستان و بلوچستان

ده ها طرح ملی در بخش های نیرو، کشاورزی، و نفت و انرژی در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
این طرح ها به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور و وزرای نیرو ، جهاد کشاورزی و نفت به بهره برداری رسید.
 
در ابتدای این مراسم ۳ پروژه صنعت آب سیستان و بلوچستان به ارزش ۳۵۶ میلیارد تومان و در چهارمین هفته پویش هر هفته_الف_ب_ایران پس از سخنان وزیر نیرو از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳، طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان و خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ است که سرمایه‌گذاری آن‌ها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. اجرای این پروژه‌ها به ترتیب ۱۰۶، ۱۴۵ و ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه داشته است.

طرح مهم سازه کنترلی بین چاه نیمه یک و سه در کنار طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان در شهرستان زابل بعد از سیلاب‌های وسیع سال گذشته به اجرا درآمد و اجرای این طرح سبب شد سیلاب‌های این منطقه در سال جاری به خوبی مدیریت شده و این سیلاب‌ها به سمت هامون هیرمند هدایت شوند.

پروژه دیگر، طرح خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ هم از سال ۸۹ عملیات احداث آن آغاز شده که اجرای این طرح برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی در شهرستان‌های زابل، هامون و نیمروز سودمند است.

دو پروژه سازه کنترلی بین چاه‌نیمه یک و سه و خروجی مستقل چاه نیمه چهارم، در شهرستان زهک با هدف تامین بهینه آب آشامیدنی شهر‌ها و روستاها، رفع مشکلات آبرسانی در برخی مناطق و البته جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی نیز به بهره‌برداری رسید.

در مجموع بهبود وضعیت آب آشامیدنی شهری و روستایی، جداسازی آب آشامیدنی و کشاورزی، مدیریت تبخیر در چاه‌نیمه‌ها، کنترل سیلاب‌های رودخانه سیستان و اشتغال ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم از مهم‌ترین اهداف وزارت نیرو برای اجرای این پروژه‌ها است.
 
اردکانیان: امسال ۳۰ درصد بیشتر برای کشاورزی آب تامین می کنیم
 
وزیر نیرو گفت: امسال تا ۳۰ درصد بیشتر از میزان متوسط می‌توانیم برای کشاورزی آب تامین کنیم.

آقای رضا اردکانیان افزود: امروز قطار پویش هر هفته الف ب ایران، بعد از استان‌های تهران، ایلام و مرکزی، در سال ۹۹ در استان سیستان توقف دارد.

وی با بیان اینکه ما به شکرانه نعمت الهی و بارش رحمت، جهش تولید را به معنای واقعی کلمه با استفاده صحیح و بهینه از این نعمت محقق خواهیم کرد گفت: در اولین روز از سومین ماه بهار، شاهد این هستیم که بیش از ۳۰۰ میلیمتر بارش در سال آبی داشتیم و در مقایسه با ۵۰ سال اخیر، سال آبی ۹۸ و ۹۹، چهارمین سال پربارش کشور است.

آقای اردکانیان با اشاره به اینکه سد‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای پر شده اند و حجم خالی آن‌ها برای کنترل و تسکین سیلاب‌های محتمل است ابراز امیدواری کرد: در خرداد نیز این بارش‌ها در نقاط مختلف کشور ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به وضعیت بهتر سفره‌های زیرزمینی با وجود بارش‌های اخیر گفت: متاسفانه به علت سال‌های خشک متمادی و البته در برخی نقاط استفاده بی رویه‌ای که از منابع زیرزمینی شد، ما تقریبا به طور متوسط پنج و هشت دهم میلیارد متر مکعب کسری در سفره‌های زیرزمینی داشتیم و در دو سال اخیر در وضعیتی هستیم که یک میلیارد متر مکعب از این کسری جبران شده، علاوه بر این از ۱۵۰ تالاب کشور، ۵۰ تالاب اصلی و مهم از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آب گیری شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه آب نقش مهمی به عنوان محرک اصلی و عامل اصلی در کشاورزی دارد افزود: امروز به طور متوسط ۷۰ درصد آب مصرفی در دنیا در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و البته کشور‌هایی دردنیا هستند که مصرف آب آن‌ها در بخش کشاورزی به علت استفاده صحیح نکردن از این منبع، از میزان متوسط خیلی بیشتر است و متاسفانه ما هم جزو همین گروه هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم به میزان متوسط جهانی نزدیک شویم.

آقای اردکانیان گفت: از ۱۷۰۰ میلیون هکتار اراضی کشاورزی، فقط حدود ۳۰۰ میلیون هکتار در دنیا اراضی آبی است، اما همین ۳۰۰ میلیون هکتار غذای بیش از ۴۰ درصد را تامین می‌کند، مواد غذایی از این طریق قطعا به شکل مناسب تری تامین می‌شود. کشور ما هم جزو کشور‌هایی است که اراضی آبی قابل ملاحظه‌ای دارد و ما پنجمین کشور در دنیا از این نظر هستیم.

وی افزود: بعد از چین، هند، ایالات متحده و پاکستان، ایران با هشت میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار اراضی آبی، در این لیست در رتبه پنجم قرار دارد، این به آن معناست که ما در حالی که در دنیا برای هر هزار نفر، ۴۰ هکتار اراضی آبی به طور متوسط هست، اما در کشور ما برای هر هزار نفر میزان اراضی آبی حدود ۱۰۰ هکتار است یعنی دو و نیم برابر متوسط جهانی و این حکایت از آن دارد که ظرفیت‌های بالقوه آب و خاک در کشور ما و موقعیت کنترل و مهار آب‌ها در وضعیت خوبی است.

آقای اردکانیان گفت: ما نه تنها برای جمعیت فعلی بلکه برای جمعیت بیش از این نیز می‌توانیم با اتخاذ روش‌های صحیح در آب یاری و الگو‌های مناسب در کشت، غذا ویا محصول خشک بیشتری را تدارک کنیم.

وی در خصوص روش شبکه‌های آبیاری زه کشی که روش صحیح استفاده در اراضی آبی است خاطرنشان کرد: مجموع ظرفیتی که ما در کشور داریم دو میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار است یعنی اگر ما همه شبکه‌های اصلی و فرعی را اجرا کنیم، این سطح از اراضی آبی ما می‌تواند دارای شبکه‌های اصلی باشند به لحاظ نزدیکی به آب سد‌ها و موقعیتشان در رودخانه‌ها.

آقای اردکانیان گفت: خوشبختانه در حال حاضر از این دو میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار ظرفیت، حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار دارای شبکه هستند.

وی افزود: برای نمونه در دولت یازدهم و از نیمه سال ۹۲ تا کنون ۳۰۱ هزار هکتار شبکه اصلی اجرا شده و این مسیر ادامه خواهد داشت که تا پایان دولت دوازدهم به بیش از ۳۳۰ هزار هکتار خواهیم رسید.

وزیر نیرو به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این استان، حدود ۱۱ درصد از وسعت خاک ایران را به خود اختصاص داده، اما مساله اصلی ما بحث نحوه کشاورزی و انتخاب الگوی کشت در این استان نیست.

آقای اردکانیان افزود: به علت شرایط طبیعی این منطقه، باد‌های ۱۲۰ روزه و سیلاب‌های وسیع، موضوع لایروبی و مهندسی رودخانه هاو البته همکاری نزدیک با کشور‌های همسایه و دریافت حق آبه‌های قانونی از رودخانه هیرمند در سرفصل برنامه‌های ماست.

وی گفت: خوشبختانه با توجهی که دولت داشته و منابع قابل ملاحظه‌ای که به ویژه از سال گذشته بعد از سیلاب بهار ۹۸ برای وزارت نیرو فراهم شده، در این استان، بیش از ۳ میلیون متر مکعب رسوب برداری از رودخانه‌های اصلی داشتیم، این موجب شده که ما ظرفیت آب گذری رودخانه سیستان را از ۳۱۰۰ مترمکعب در ثانیه به ۳۶۰۰ متر مکعب در ثانیه افزایش دهیم، تمام سردهنه‌ها لایروبی شدند و موجب شده که ظرفیت آب گذری رودخانه تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کند.

آقای اردکانیان افزود: اینکه ما در طول سال گذشته تا آغاز بهار، سیلاب‌های متعددی در جنوب شرق داشتیم که خوشبختانه همانطور که موردتاکید بود این سیلاب‌ها بیشتر نفع بود تا نقمت و نعمت بود برای ما، به ویژه به علت حدود ۴ برابر هزینه کردن و فعالیت در امر مدیریت رودخانه‌ها بوده است.

وزیر نیرو گفت: امروز در خصوص یکی از طرح‌های مهمی که در استان سیستان یا در سطح کشور که درباره شبکه‌های آبیاری زه کشی هست و موسوم به طرح ۴۶ هزار هکتاری است، سهم و بخش وزارت نیرو را خدمت شما و مردم گزارش دهیم و بخش تامین آب آن که بر عهده وزارت نیرو بوده، در قالب سه طرح افتتاح شود.

آقای اردکانیان افزود: ما وظیفه داشتیم ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب را در طول سال به شکل مطمئن و تضمین شده برای این اراضی فراهم کنیم که بخشی از آن نزولاتی است که در استان وجود دارد و منابع آب سطحی و سد‌هایی که هست شامل چاه نیمه‌ها، و بخش دیگر آن به مهندسی رودخانه‌ها و لایروبی‌ها برمی گردد.

وی دربار این سوال رئیس جمهور مبنی بر اینکه مقصود این است که این ۴۰۰ میلیون مترمکعب برای کل ۴۶ هزار هکتار است یا موضوعی که امروز افتتاح می‌شود؟ گفت: برای کل ۴۶ هزار هکتار است.

آقای اردکانیان افزود: موضوع از اینجا شروع شد که ابتدا وزارت نیرو بعد از سفر ۹۳ شما (رئیس جمهور)، اعلام کند که چه میزان آب با توجه به وضعیت استان و شرایط روان آب‌ها و بارش‌ها می‌تواند تامین کند که بر اساس مطالعات انجام شده، به ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال رسیدیم که اراضی متناسب با این حجم آب، ۴۶ هزار هکتار است.

وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس جمهور مبنی بر اینکه در سال‌های خشک سالی چه اقدامی انجام می‌شود؟ گفت: مخازن احداث شده صد درصد به عنوان سد ساخته شده، و مخازن نیمه طبیعی که تحت عنوان چاه نیمه‌ها که حجم آن حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب در استان است، به گونه‌ای مدیریت خواهد شد که ما بتوانیم دوره‌های خشک را با ظرفیت‌های حداقلی تامین کنیم.

وزیر نیرو افزود: به عنوان نمونه یکی از منابع ما برای آب این اراضی، چاه نیمه چهاراست، ما در این چاه نیمه، دو طرح را تعریف کردیم که یکی از آن‌ها به اتمام رسیده و امروز افتتاح می‌شود که این پروژه، خروجی مستقل چاه نیمه چهار برای ۴۶ هزار هکتاری است به حجم ۲۴۰ میلیون متر مکعب در سال.

آقای اردکانیان گفت: همزمان، طرح دیگری را شروع کردیم برای استفاده از حجم مرده چاه نیمه چهار که آن هم امکان ۱۴۰ میلیون متر مکعب را در سال‌های خشک می‌تواند فراهم کند که ۹۲ درصد پیشرفت دارد که در همین دوره به اتمام خواهد رسید، اما به علت سال خوبی که پارسال و امسال داشتیم، اولویت یک ما تکمیل آن طرح نبوده است.

وی به سه اقدام مهم در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: یکی خروجی مستقل چاه نیمه چهار برای اراضی ۴۶ هزار هکتاری است که به طور مشخص هدف آن تامین آب کشاورزی است.

آقای اردکانیان مهندسی رودخانه و لایروبی‌ها را یکی دیگر از اقدامات مهم و بزرگ بیان کرد و گفت: اثر مثبت آن بر روی همه منابع آب ماست، کاری که امسال صورت گرفت حتی موجب شد، سیلاب‌هایی که در هفته‌های اخیر داشتیم به میزان قابل ملاحظه بدون اینکه خسارت به اراضی کشاورزی برساند وارد تالاب بین المللی هامون شود و رودخانه سیستان نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی سازه کنترلی بین چاه نیمه یک و چاه نیمه سه را طرح فوق العاده مهمی دانست که برای تضمین آب شرب با کیفیت برای زاهدان و زابل و شهر‌های دیگر در منطقه انجام شده است. آقای اردکانیان گفت: چاه نیمه سه، چاه نیمه عمیقی است، سطح کمتر و تبخیر کمتری دارد و آب با کیفیت تری را می‌شود از آنجا برای مصارف شرب اختصاص داد.

وی افزود: تا کنون اینگونه بود که اتصال این دو چاه نیمه، یک اتصال طبیعی بوده و به طور طبیعی، بحث آب شرب در برخی مواقع با مخاطره مواجه می‌شده، و این سازه کنترلی بیش از یک صد میلیارد تومان هزینه شده و نقش مهمی را در تضمین تامین آب با کیفیت شرب خواهد داشت و به نوعی مصرف شرب و کشاورزی را تفکیک می‌کند.
 
 
رئیس جمهور: سه طرح وزارت نیرو برای ما بسیار مهم است 
 
رئیس جمهور پیش از افتتاح این طرح‌ها گفت: سه طرح وزارت نیرو با هزینه ۳۵۶ میلیارد تومان در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده که برای ما بسیار مهم است.

آقای روحانی با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران اجرای این سه پروژه مهم، گفت: پایان روز‌های رمضانی هستیم و به درگاه خداوند شکرگزاری می‌کنیم که نعمت آب را برای مردم کشور ما در این دو سال اخیر با رحمت بیشتری نازل کرد و الحمدالله این رحمت خداوند باعث یک حرکت و توسعه بسیار مناسب در سطح کشور و مخصوصا دشت سیستان خواهد بود؛ دشتی بوده که از دیرباز تامین کننده نیازمندی‌های مواد غذایی نه تنها آن منطقه بلکه بخش بزرگی از کشور بوده است.

رئیس جمهور افزود: این سه پروژه بسیار برای ما اهمیت دارد بویژه اینکه آب شرب بخش بزرگی از مردم این استان از زاهدان و زابل و زهک و هیرمند و همچنین ۹۳۰ روستای منطقه را تامین می‌کند و از این نظر، طرحی مهم و بزرگ برای ما است.

آقای روحانی با اشاره به اجرای این سه طرح با هزینه ۳۵۶ میلیارد تومان، اظهارداشت: مساله دوم اینکه گفته شد ۶۰ درصد آب کشاورزی ۴۶ هزار هکتار اراضی استان در چاه‌نیمه چهارم تامین می‌شود و این طرح هم خیلی مهم است و طرح سوم نیز هم طرح امنیتی و هم طرح توسعه‌ای است برای اینکه لایروبی این مسیل‌ها و رودخانه‌ها باعث می‌شود که مردم ما هنگام وقوع سیلاب‌ها در خطر نباشند و از سوی دیگر از این سیلاب‌ها به خوبی استفاده و بهره‌برداری شود.

رئیس جمهور هنگام دستور افتتاح این سه طرح در حوزه وزارت نیرو گفت: "با توکل به خداوند بزرگ و با توسل به روح همه شهیدان به ویژه شهدای عزیز سرزمین فلسطین، این سه پروژه مهم را افتتاح بفرمایید علی برکت‌الله"
 
بهره برداری از مرحله اول طرح ملی ۴۶هزار هکتاری انتقال آب به اراضی دشت سیستان
 
پس از افتتاح سه طرح مدیریت یکپارچه منابع اب سیستان، مرحله اول طرح ملی ۴۶هزار هکتاری انتقال آب به اراضی دشت سیستان امروز به بهره برداری رسید. در این مرحله ۳۲هزار هکتار از این وسعت با حضور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.
 
خاوازی: ۱۴ هزار هکتار دیگر این طرح هم به زودی به بهره برداری می رسد 

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح این طرح در زابل گفت: برای اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری، ۳۴۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی با عنایت مقام معظم رهبری هزینه شده است.

خاوازی افزود: ۱۴ هزار هکتار دیگر این طرح هم با ۹۵ درصد پیشرفت در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: با اجرای کامل این طرح که در آن از روش‌های نوین آبیاری هم استفاده می‌شود، میزان تولید محصولات کشاورزی منطقه از ۴۰۰ هزار تن به ۹۶۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وزیر جهادکشاورزی با بیان این که این طرح، دسترسی کشاورزان به آب پایدار را در طول سال فراهم می‌کند، گفت: ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال خواهند یافت.

خاوازی همچنین از افتتاح همزمان ۸۰۶ طرح آب و خاک و آبخیزداری در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان خبر داد.
 
رئیس جمهور: همه طرح‌های ۴۶ هزار هکتاری استان سیستان و بلوچستان تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد

پس از سخنان این وزیر جهاد کشاورزی رئیس جمهور با اشاره به افتتاح طرح‌های ملی ۳۲ هزار هکتار از اراضی استان سیستان و بلوچستان گفت: همه طرح‌های ۴۶ هزار هکتاری استان سیستان و بلوچستان تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

آقای روحانی، احیای اراضی سیستان را یکی از آرزو‌های خود از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید خواند و گفت: این موضوع برای من بسیار مهم بود.

رئیس جمهور افزود: از رهبر معظم انقلاب نیز تشکر می‌کنیم که در سال ۹۳ با اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را برای تقریبا همه درخواست‌هایی که نسبت به موضوع آب و خاک داشتم، موافقت کردند.

آقای روحانی ادامه داد: بهره برداری از (طرح‌های بزرگ ملی در حوزه‌های آب و برق، کشاورزی و نفت و انرژی) و این ۴۶ هزار هکتار از اراضی استان سیستان و بلوچستان، جزو طرح‌هایی بود که اگر اغراق نکنم هر ماه از وزیر و مسئولان مربوطه سوال و آن را دنبال کردم و خیلی خوشحالم که ان شاء الله تا پایان امسال همه طرح‌های ۴۶ هزار هکتار این اراضی طبق قولی که در سال ۹۳ به مردم این استان دادم، به بهره برداری می‌رسد.

رئیس جمهور گفت: امروز ۳۲ هزار هکتار از این اراضی به بهره برداری می‌رسد و محصولی که این طرح در اختیار مردم منطقه و کشور ما می‌گذارد، بسیار مهم است.

آقای روحانی خطاب به مسئولان استانی و وزارت نیرو، تصریح کرد: بهره برداری درست از محصولات، محصولاتی صادراتی و همچنین محصولاتی که در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین طرح‌های مکمل را دنبال کنید.

رئیس جمهور با اشاره به درخواست خود از آستان قدس برای کمک به این طرح‌های ملی خاطرنشان کرد: امیدوارم این طرح‌ها ادامه یابد.
 
آغاز نصب پایه‌های سکوی فاز یازده پارس جنوبی
 
زنگنه: مراحل توسعه میدان عظیم پارس جنوبی امسال به پایان می رسد 

وزیر نفت هم در مراسم نصب پایه‌های سکوی فاز یازده پارس جنوبی گفت: مراحل توسعه میدان عظیم پارس جنوبی امسال به پایان خواهد رسید.

بیژن زنگنه افزود: میدان پارس جنوبی یک موهبت الهی برای مردم کشورماست و ما در تلاشیم تا مردم را به حقشان در این میدان مشترک برسانیم.

وی گفت: تمام مراحل توسعه‌ای میدان پارس جنوبی از سال ۷۶ به بعد آغاز شد و تا سال ۹۲ حداکثر برداشت ما از این میدان ۲۸۰ میلیون متر مکعب در سال بود.

زنگنه گفت:، اما امروز تولید ما در این میدان به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که دو و نیم برابر شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در سال آینده ۵۰ میلیون متر مکعب به برداشت ما از این میدان اضافه می‌شود گفت: برای اولین بار خواست ملت ما که برداشت متناسب با سهممان در میدان مشترک بود محقق شده و امروز تولید ما به اندازه‌ای رسیده که استحقاق طبیعی ماست.

وی با بیان اینکه بیشترین توسعه این میدان در دوران تحریم انجام شده افزود: به جز دوران کوتاه پس از برجام که فرصتی بود تا تجهیزات مورد نیاز توسعه میدان را خریداری کنیم بقیه فعالیت‌های توسعه‌ای در دوران تحریم انجام شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه تا سال ۹۲ ده فاز از پارس جنوبی به اتمام رسیده بود و ۱۷ فاز نیمه تمام داشتیم گفت: امروز تمامی این ۱۷ فاز تکمیل شده است و به جز یک پالایشگاه فاز ۱۴ بقیه فاز‌ها در مدار تولید قرار گرفتند.

زنگنه افزود: امسال تمام فعالیت‌های دریایی ما به پایان می‌رسد و این دستاورد در حالی رخ می‌دهد که با گرفتاری‌های مالی زیادی روبرو بودیم و این دستاورد‌ها با کمک‌های مالی صندوق توسعه ملی به دست آمده است.

وی در مورد نصب پایه‌های سکوی سر چاهی فاز یازده گفت: آخرین فاز میدان پارس جنوبی فاز ۱۱B بود که بهره برداری از آن را در خرداد سال ۹۶ به کنسرسیومی متشکل از یک شرکت فرانسوی، یک شرکت چینی و شرکت پتروپارس ایران واگذار شد.

وزیر نفت افزود: این کنسرسیوم صد میلیون دلار برای توسعه این میدان هزینه کرد، اما وقتی تحریم‌های آمریکا شروع شد ابتدا فرانسوی‌ها و بعد چینی‌ها از پروژه خارج شدند و اعلام کردند دیگر حاضر به ادامه کار نیستند.

زنگنه با بیان اینکه اوایل سال ۹۸ شرکای خارجی از این طرح خارج شدند گفت: کل این قرارداد ۴ میلیارد دلار بود و هدف از آن استخراج ۲ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و انتقال آن با ۲ خط لوله ۲۵۰ کیلومتری به پالایشگاه‌های موجود در پارس جنوبی بود.

وی با بیان اینکه در پارس جنوبی ما با مشکل افت تولید و افت فشار چاه‌ها نیز مواجه بودیم گفت: در این قرارداد ۲/۴ میلیارد دلار نیز برای فشار افزایی چاه‌ها تخصیص یافته بود.

زنگنه با بیان اینکه پس از خروج شرکای خارجی به تولید رساندن فاز ۱۱B که در خط مرزی محدوده فلات قاره وجود دارد در اولویت قرار گرفت گفت: بنابراین توسعه این فاز تماما به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار شد و امروز خوشحالیم که در آستانه عید سعید فطر و بعنوان یک عیدی اعلام کنیم ۴ پایه اصلی توسعه این میدان بر روی فاز ۱۱B نصب می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه این چهارپایه امکان حفر ۱۲ حلقه چاه را فراهم می‌کند گفت: در مرحله اول ۵ حلقه چاه حفاری خواهد شد و با تمهیداتی که اندیشیده شده سکوی بهره برداری نیز تامین خواهد شد و در ۱۴ ماه آینده تولید ۵۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز طبیعی از این فاز که سالانه یک میلیارد فوت مکعب خواهد شد آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا دو سال آینده ظرفیت تولید این میدان به دو میلیارد فوت مکعب در سال خواهد رسید گفت: ۱/۵ میلیارد دلار در توسعه این فاز هزینه خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به مسئله فشار افزایی چاه‌ها افزود: مسئله فشار افزایی را از دو مسیر مختلف دنبال می‌کنیم یک مسیر، مسیر دریایی است که طرح‌های مفهومی آن انجام شده، ولی در اجرا بسیار سخت است و نیازمند فناوری‌های پیشرفته ایست که ممکن است کار را برای ما مشکل کند.

وی گفت: با این حال مسیر دیگری نیز همکاران ما در شرکت نفت و گاز پارس دنبال می‌کنند که به جای دریا فشار افزایی را در خشکی انجام دهیم.

زنگنه افزود: بهر حال تا مهر و آبان امسال نتایج این دو طرح مشخص شده و در مورد اجرای هر کدام از آن‌ها تصمیم گیری نهایی انجام خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه مهم است این فعالیت‌ها یک پیام دارد و آن اینکه در شرایط تحریم متوقف نمی‌شویم و تمامی پروژه‌های فعال صنعت نفت همچون توسعه میدان‌های مشترک، خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک، طرح توسعه میادین غرب کارون و بهره برداری از طرح‌های جهش دوم پتروشیمی که ظرفیت تولید پتروشیمی کشور را به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال خواهد رساند با جدیت دنبال می‌شود.
 
رئیس جمهور: شاهد تحول بزرگ و اشتغال خوب در منطقه سیستان خواهیم بود
 
در پایان این مراسم رئیس جمهور با اشاره به بهره برداری از طرح ملی آبیاری مدرن ۴۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، گفت: با بهره برداری از این اراضی شاهد یک تحول بزرگ و اشتغال خوبی در منطقه سیستان خواهیم بود.

آقای روحانی در آستانه عید سعید فطر، تصریح کرد: خدمت مردم عزیز بزرگوار ایران پیشاپیش عید سعید فطر و همچنین روز بسیار مهم قدس را تبریک می‌گویم، همه ما این روز بزرگ و از یادگاران امام خمینی (ره) را گرامی می‌داریم.

رئیس جمهور افزود: بسیار خوشحالم که امروز دو اقدام بسیار مهم در دو استان انجام گرفت؛ در استان سیستان و بلوچستان وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی طرح‌های مهمی داشتند و مردم ما شاهد بودند که آب آشامیدنی در بخش‌های مختلف تامین و همچنین تقریبا همه ۴۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی با آبیاری مدرن تامین آب می‌شود؛ شاهد یک تحول بزرگ خواهیم بود.

آقای روحانی افزود: این اراضی کشاورزی ۹۶۰ هزار کیلو و نزدیک یک میلیون تن مواد غذایی را در اختیار مردم ما قرار می‌دهد و موجب یک حرکت و اشتغال خوبی در منطقه سیستان خواهد بود و البته مشابه این طرح‌های برای منطقه بلوچستان هم وجود دارد.

رئیس جمهور گفت: استان سیستان و بلوچستان برای ما بسیار مهم است؛ دولت یازدهم و دوازدهم طرح‌های بسیار مهمی در این منطقه داشته است که یکی از آن‌ها همین طرح ۴۶ هزار هکتاری در منطقه سیستان و زابل است.

آقای روحانی ادامه داد: احیای بندر مهم چابهار نیز طرح بسیار مهم دیگری در استان سیستان و بلوچستان بود که توسعه آن هنوز هم ادامه دارد و برخی از فاز‌های مهم آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهره برداری رسیده است. همچنین راه آهن چابهار به زاهدان و طرح گازرسانی به این استان که در دولت یازدهم به زاهدان رسیده و بعد هم به زابل و بقیه شهر‌ها خواهد رسید - نیز جزو طرح‌های مهم این استان هستند.

رئیس جمهور در خصوص بهره برداری از طرح‌های استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: برای ما احیای معادن و بهره برداری از بندر چابهار، راه آهن، گاز رسانی و طرح‌های مهم آب و خاک در این استان مهم بود.

قدردانی رئیس جمهو از وحدت شیعه و سنی در استان

رئیس جمهور ، وحدت شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان را بسیار مطلوب دانست و از علمای اهل سنت و تشیع، فرهیختگان و مسئولان این استان، بابت وحدت و برادری در این منطقه قدردانی کرد.

آقای روحانی گفت: مردم برای امنیت استان سیستان و بلوچستان تلاش خوبی کردند و ما در دولت های یازدهم و دوازدهم، شاهد امنیت مناسبی در مرزهای این استان بودیم. این امنیت عمدتا با مشارکت مردم تامین شده و اکنون نیز در حال تامین است.

رئیس جمهور با تبیین ویژگی های استان سیستان و بلوچستان، این استان را از استان های بسیار مهم و از نظر امنیت ملی، بسیار حساس دانست و گفت: معروف است که چابهار در استان سیستان و بلوچستان پیشانی امنیت ملی محسوب می شود که این دیدگاه در جای خودش حرف کاملا بجایی است.

آقای روحانی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با دو همسایه بسیار خوب ما یعنی پاکستان و افغانستان هم مرز و همچنین دارای معادن ذی قیمتی است که باید در این حوزه، کار بسیار بزرگی انجام شود که البته بخشی از آن در دولت های یازدهم و دوازدهم انجام شد و باید ادامه یابد.

رئیس جمهور گفت: این استان مسیر اصلی اتصال کریدور شمال - جنوب و مسیر ترانزیتی آن است که از چابهار و سیستان و بلوچستان عبور می کند و بخشی از این مسیر از بندرعباس عبور کرده است.

آقای روحانی چابهار را یگانه بندر اقیانوسی ایران دانست و افزود: این موضوع، بسیار مهم است، زیرا از این بندر می توانیم اقیانوس هند و آفریقا را به آسیای مرکزی متصل کنیم.

رئیس جمهور گفت: البته گام های مهمی در این زمینه برداشته شده است و خیلی آرزو می کنم، بخش بزرگی از راه آهن چابهار به زاهدان تا ایرانشهر را در این دولت به بهره برداری برسانیم.

آقای روحانی افزود: البته همه تلاش ما این است که این طرح پیش برود و جزو طرح هایی است که به طور منظم و مستمر آن را پیگیری می کنم.

نه ویروس کرونا نه ویروس آمریکایی ما را متوقف نمی‌کند

رئیس جمهور با اشاره به تحریم‌های ضد ایرانی، آمریکا اظهار داشت: نه ویروس کرونا و نه ویروس آمریکایی، هیچکدام اقدامات ما در عرصه تولید را متوقف نمی‌کند.

آقای حسن روحانی رئیس جمهور، با اشاره به طرح‌های اجرا شده در پارس جنوبی، اظهار داشت: این اقدامات از دولت آقای خاتمی آغاز، در دولت آقای احمدی نژاد ادامه پیدا کرد و در مجموع ۱۰ فاز در این منطقه افتتاح شد.

رئیس جمهور ادامه داد: من خیلی خوشحال هستم که در دولت یازده و دوازدهم، ۱۷ فاز تکمیل و افتتاح شده است. یک فاز هم باقی مانده است، در واقع درباره پارس جنوبی می‌توانیم بگوییم آن کاری که باید انجام می‌دادیم را انجام دادیم.

آقای روحانی با اشاره به اینکه تنها فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل نشده است، گفت: در این فاز به این دلیل ما معطل شدیم که با حضور شرکت‌های خارجی کار انجام بگیرد و برای این کار یک هدف مهم داشتیم.

رئیس جمهور افزود: ما یک هدف مهم داشتیم و آن انجام طرح فشار افزایی بود؛ چارچوب این طرح به گونه‌ای بود که با همکاری شرکت‌های بزرگ فرانسوی و چینی راحت‌تر به آن می‌رسیدیم؛ ما باید در چاه‌های گازمان حفظ فشار بکنیم، چرا که افت فشار باعث افت تولید می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

آقای روحانی با تاکید بر اینکه فشارافزایی از طرح‌های مهم است و در حال حاضر فرانسوی‌ها و چینی‌ها از این طرح کنار گذاشته شده اند، گفت: من اینجا به آقای زنگنه می‌گویم که تا پایان دولت باید با همه توان تلاش کنیم تا این طرح را هم حداقل در گام‌های اولیه به نتیجه برسانیم.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در پروژه پارس جنوبی، اظهار داشت: در سال ۹۲ پارس جنوبی کلا ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز گاز تحویل می‌داد؛ امروز این رقم به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. امیدواریم تا سال آینده حدود ۵۰ میلیون متر مکعب دیگر به این رقم اضافه شود.

آقای روحانی ادامه داد: ۷۰۰ میلیون متر مکعب یعنی در این مدت بیش از دو برابر همه اقداماتی که قبلا صورت گرفته، کار انجام شده است.

رئیس جمهور ضمن تشکر از دست اندرکاران پیشرفت این پروژه ها، افزود: یکی از افتخارات ما در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه نفت و گاز است؛ از اکتشاف ۵۳ میلیارد بشکه میدان جدید در سال جاری، تا کار‌های عظیم نفتی که در غرب کارون انجام گرفته و همچنان ادامه دارد.

آقای روحانی اضافه کرد: یک بندر جدید هم برای صادرات نفت ما در خلیج فارس و دریای عمان ایجاد می‌شود و این کار بزرگی است که صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور با عظیم خواندن طرح‌هایی که در پارس جنوبی تکمیل شده است، اظهار داشت: تحریم و فشار شدید بی سابقه بر حرکت ملت ما نمی‌تواند تاثیر بگذارد، آمریکا نمی‌تواند ملت ما را به زانو در بیاورد. دلیل این مسئله همین طرح‌هایی است که در سال ۹۹ بعد از دو سال و چند ماه تحریم شدید در حال اجرا شدن است.

آقای روحانی با اشاره به اینکه این مشکلات نمی‌تواند تولید ما را متوقف کند، گفت: هم ویروس آمریکایی و هم ویروس کرونا بی تاثیر نیستند، ولی هیچ یک از این ویروس‌ها ما را متوقف نخواهد کرد و ما به تولیدمان ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان جهش تولید از سوی رهبر انقلاب، افزود: تلاش می‌کنیم هر هفته بتوانیم افتتاح‌های بزرگی را تا پایان سال در کشور انجام دهیم؛ من به ملت عزیز و بزرگ ایران عرض می‌کنم که ان شاالله با دعای خیر و حضور و ایثار مردم قدم‌های خوبی برای ویروس کرونا و تولید برداشته شده است و با کمک مردم این راه را ادامه می‌دهیم و نمی‌گذاریم لبخند بر روی صورت مستبدین کاخ سفید بنشیند و کاری می‌کنیم غم و اندوه در مسیر غلط سیاسی آن‌ها باشد.

آقای روحانی در پایان تاکید کرد: ما از این مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد و ان شاالله دیگران را هم کمک می‌کنیم، ما همیشه یاور مظلومان و ملت فلسطین هستیم، امیدواریم این عید سعید فطر که در آستانه آن قرار گرفته ایم خداوند برای همه ما مبارک قرار دهد.
 
 
<div id="video-display-embed-code_288463" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/795385/288463?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما