شناسهٔ خبر: 40201324 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

بر اساس جدیدترین دستورالعمل شورای رقابت مشخص شد

قیمت جدید محصولات خودروسازان

قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا بر اساس جدیدترین دستورالعمل شورای رقابت مشخص و روز گذشته جهت اجرا به این بنگاه های تولیدی ابلاغ شد. بر این اساس محصولات ایران خودرو به طور متوسط 10 درصد و محصولات سایپا به طور متوسط 23 درصد افزایش قیمت داشتند.

صاحب‌خبر - بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت هر دستگاه پژو 405 بنزینی GLX به 54 میلیون و 700 هزار تومان، پژو 405 دوگانه سوز GLX به 57 میلیون و 900 هزار تومان، پژو 405 بنزینی SLX به 58 میلیون و 700 هزار، پژو پارس سال به 66 میلیون و 300 هزار تومان، پژو پارس سال دوگانه سوز به 68 میلیون و 900 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2 به 61 میلیون و 700 هزار تومان، پژو 206 تیپ 5 به 71 میلیون و 700 هزار تومان، پژو 206 صندوقدار V8 به 74 میلیون و 300 هزار تومان، پژو 206 تیپ 5 به 71 میلیون و 700هزار تومان، سمند ال ایکس به 54 میلیون و 300 هزار تومان، سمند سورن به 66 میلیون و 200 هزار تومان و رانا به 64 میلیون و 600 هزار تومان رسید. همچنین در گروه خودروسازی سایپا نیز قیمت پراید X111 به 36 میلیون و 900 هزار تومان، پراید X131 به 37 میلیون و 400 هزار تومان، پراید X132 به 36 میلیون و 300 هزار تومان، تیبا X231 به 46 میلیون تومان، تیبا 2 X211 به 51 میلیون و 800 هزار تومان و ساینا به 52 میلیون و 400 هزار تومان رسید. این قیمت ها با نظر شورای رقابت و با در نظر گرفتن مولفه های مختلف از جمله بهره وری و کیفیت خودروهای تولیدی در اسفند 98 نهایی شده است و لذا احتمال درخواست خودروسازان برای تجدیدنظر در سال جاری نیز وجود دارد. پیش از این آخرین باری که مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داداه شد بهمن 97 بود. البته قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت در مورد 4 خودرو که قبلاً رضا شیوا، رییس شورای رقابت نرخ آنها را اعلام کرده بود، متفاوت است. شیوا پیشتر در مورد قیمت‌های تقریبی برخی خودروها گفته بود:‌ قیمت سایپا 111 معادل 42 میلیون و100 هزار تومن و ساینا 59 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است. وی همچنین گفته بود:‌ قیمت تیبای صندوق‌دار 52 میلیون و تیبای هاچ‌بک 59 میلیون تومان تعیین شده است. شروط طرف عرضه برای عرضه خودروسازان شروطی تعیین شده است که اهم آن در ادامه عنوان می شود. در شروط طرف عرضه آمده: به منظور دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به بازار، فروش خودرو به صورت مزایده یا فروش به قیمت کارشناسی مجاز نیست مگر پس از تایید و اخذ مجوز از شورای رقابت. همچنین باید تمام فروش‌های مستقیم به مصرف‌کننده نهایی با کد ملی و شرایط تضمین‌شده صورت گیرد و از هر گونه فروش و عرضه خارج از این رویه (از جمله در قالب سبد محصول نمایندگی‌ها) خودداری شود. علاوه بر این خودروسازان ضمن اخذ گواهی استاندارد تأمین قطعات مربوط به خودروهای تولیدی و یا فروش رفته خود را برای حداقل سه سال از تاریخ فروش، تضمین کنند. همچنین خودروسازان موظف هستند گزارش عملکرد فروش، پیش فروش و هرگونه فروش به روش مزایده و کارشناسی خود را در مقاطع سه ماهه به شورای رقابت گزارش کنند. شروط طرف تقاضا شورای رقابت همچنین شروطی برای طرف تقاضا قید کرده است. بر این اساس با هر کد ملی فقط امکان ثبت نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان مجاز است. در غیر اینصورت قرارداد از سوی خودرو ساز بصورت یک طرفه، لغو می‌شود. همچنین مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت های «خودرو ساز تحت تنظیم» کرده‌اند، مجاز به ثبت نام نیستند. در غیر اینصورت، قرارداد بصورت یک طرفه از سوی شرکت فروشنده لغو و وجه پرداختی نیز برگشت داده می‌شود. از سویی دیگر دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است. محدودیت های خرید خودرو از کارخانه همچنین به گفته عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، محدودیت‌هایی برای ثبت‌نام متقاضیان خرید خودرو تعیین شده که بر این اساس، متقاضیان خرید و ثبت‌نام خودروهای پیش‌فروش نباید دارای پلا‌ک‌های جاری باشند و این موضوع از نیروی انتظامی استعلام می‌شود. همچنین سند خودروهای جدید به مدت یک سال در رهن باقی می‌ماند و این امر مخصوصا در فروش‌های فوق‌العاده رعایت می‌شود. در عین حال، برای متقاضیان خرید خودروهای پیش‌فروش شرط سنی هجده سال و همچنین داشتن گواهینامه تعیین شده است و در صورتی که خودرو پس از سه ماه به خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز برای سرویس‌های اولیه توسط خریدار ارجاع نداده نشود، حتما گارانتی خودرو باطل می‌شود. فروش خودروهای داخلی از طریق قرعه‌کشی به گفته مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت، از این پس فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید سه‌روش فروش خودرو خواهد بود و بر این اساس، 60 درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می‌یابد. وی گفت: «یکی از روش‌های فروش خودرو قرعه‌کشی است، بر این اساس که سایت فروش خودرو در زمان اعلام پیش‌فروش به مدت یک هفته باز می‌شود و تمامی متقاضیان که شرایط ثبت‌نام براساس دستورالعمل سازمان حمایت را دارند، قادر به ثبت‌نام و واریز وجه خواهند بود. بعد از تکمیل فرایند ثبت‌نام، قرعه‌کشی انجام خواهد شد و کسانی که اسم آنها در قرعه اعلام می‌شود، پس از مدت سه ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد.» به گفته صادقی نیارکی، کسانی که نام آنها در قرعه‌کشی نبوده است، می‌توانند تقاضای وجه کنند و طی مدت مشخص و تعیین‌شده، وجه ثبت‌نامی به حساب آنها بازگردانده می‌شود، ضمن اینکه متقاضی می‌تواند پول خود را برای خریدهای بعدی نیز محفوظ نگاه دارد.

نظر شما