شناسهٔ خبر: 40132951 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم قطعا حضوری است/ ترمیم رتبه‌بندی معلمان نیاز به مصوبه دولت دارد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در اولین روز بازگشایی مدارس بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس حضور یافتند، گفت: امتحانات پایان سال پایه‌های نهم و دوازدهم قطعا حضوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نشست خبری محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش در شرایطی برگزار شد که امروز، دومین روز بازگشایی یک‌ماهه مدارس است.

حاجی‌میرزایی با اشاره به تعطیلی مدارس در ایام کرونا، اظهار کرد: «کرونا» بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزش را در کشورها با وقفه و مشکلاتی مواجه کرد و ما نیز از همان روزهای اول در مواجهه با این جریان، آموزش‌های تلویزیونی و سپس آموزش مجازی را ارائه کردیم.

* اتمام آموزش محتوای تمام دروس تا پایان اردیبهشت

وی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت تمام محتوای آموزشی ارائه می‌شود و با استقبال خوبی از سوی دانش‌آموزان مواجه بوده است؛ به طوری که بیش از ۲۷ میلیون بار محتوای این دروس دانلود شده است.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: با توجه به اینکه آموزش‌های تلویزیونی یک سویه است و نیاز به ارتباط تعاملی داریم، همچنین باید رفع اشکال، کنترل تکالیف و ارزشیابی انجام شود، سامانه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) را راه‌اندازی کردیم که تاکنون ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز، ۹۸ درصد مدیران و بیش از ۸۲ درصد معلمان در آن عضو شده‌اند.

وی افزود: برای آن دسته از دانش‌آموزانی که دسترسی به گوشی هوشمند برای استفاده از شبکه «شاد» را ندارند، روش‌های دیگر را پیش‌بینی کردیم و آموزش با تولید بسته‌های خودآموز و توزیع آن پیگیری شد؛ البته برخی معلمان با حضور در روستاها و آموزش به دانش‌آموزان، مأموریت‌های خود را انجام دادند.

* روز گذشته بین 10 تا 15 درصد دانش‌آموزان به مدرسه رفتند

وزیر آموزش و پرورش به بازگشایی یک‌ماهه مدارس اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به پایان سال هستیم و نیاز داریم که نسبت به آموزش‌ها و میزان دسترسی دانش‌آموزان به آموزش اطمینان حاصل کنیم، فرصت یک‌ماهه بازگشایی مدارس مطرح شد.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارشی که داشتیم دیروز بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد معلمان در مدارس حضور داشتند و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش‌آموزان به مدارس رفتند البته در برخی مناطق به خصوص روستایی، جمع بیشتری از دانش‌آموزان بر اساس پروتکل‌های بهداشتی حضور یافتند.

حاجی‌میرزایی با اشاره به ضدعفونی کردن مدارس گفت: مدارس به طور کامل ضدعفونی شدند و تمهیدات و اقدامات لازم پیش‌بینی شده است؛ گزارشی که دیروز گرفتیم، امیدبخش است و خانواده‌ها و دانش‌آموزان حداکثر مراقبت را می‌کنند و اگر خدای ناکرده، در سال تحصیلی آینده با چنین وضعیتی مواجه شویم، امکان پاسخگویی دقیق‌تری میسر می‌شود.

* رسیدگی به اعتراضات معلمان مدارس غیردولتی درباره عدم پرداخت حقوق

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت معلمان مدارس غیردولتی و امنیت شغلی آنان و اینکه برخی مؤسسان به خاطر مطالبه حقوق در ایام کرونا با آنها قطع همکاری کردند، اظهار کرد: معلمان مدارس غیردولتی تحت حمایت ما هستند و مؤسسان این مدارس موظف هستند که حقوق آنها را به طور کامل پرداخت کنند و اگر تأخیر در پرداخت حقوق باشد، به طور کامل رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: در ازای این خدماتی که مؤسسان مدارس غیردولتی ارائه می‌کنند، تسهیلاتی را درنظر گرفتیم و به ازای هر یک از کارکنان که حفظ کرده و حقوق آنها را پرداخت می‌کنند، از تسهیلات وام کم‌بهره به میزان ۱۶ میلیون تومان بهره‌مند می‌شوند.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: سامانه‌ای را پیش‌بینی کردیم که در صورت مشاهده تخلف، می‌توان در آن درج کرد و در شورای نظارت، بررسی و برخورد می‌شود.

وی در خصوص شایعه بازگشایی مدارس به دلیل فشار مافیای مدارس غیردولتی، گفت: این هم شایعه است؛ درصد مدارس غیردولتی کمتر از 15 درصد است و منطق اینکه چرا مدارس را بازگشایی کردیم، بیان شد چرا که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی، باید مطمئن می‌شدیم که هیچ دانش‌آموزی مشکل آموزشی ندارد البته این بازگشایی با تصمیم ستاد ملی کرونا بوده است.

 *«شاد» از «سینا» گسترده‌تر است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص نگرانی‌ها از حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی، بیان کرد: در زمان کرونا با بحران مواجه شدیم و مأموریت آموزش و پرورش در معرض خطر قرار گرفت و باید پیگیری می‌کردیم و روش‌هایی اعمال می‌شد تا آموزش محقق شود؛ البته هیچ کدام از روش‌ها بدون آسیب نیست اما باید از روش‌ها استفاده می‌کردیم و وظیفه‌مان، کاستن مخاطرات بود.

وی ادامه داد: وظیفه داشتیم محیطی کاملا انحصاری و بسته ایجاد کنیم که صرفا ارتباط بین معلم و دانش‌آموز برقرار شود و قطعا خانواده‌ها باید مشارکت کنند؛ در اجلاس مجازی وزرای کشورهای اسلامی هم بررسی کردیم که روش‌هایی که مورد توجه ما بوده، در دیگر کشورها هم استفاده شده است.

حاجی‌میرزایی افزود: آموزش الکترونیکی یک ضرورت و یک زیست‌بوم جدید است و باید کمک کنیم تا مخاطراتش را کاهش دهیم و در این مسیر هم مدیران، معلمان و خانواده‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند و امیدواریم با کاهش آسیب‌ها به نیاز خانواده‌ها پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود، گفت: در زمانی که امکان بازگشایی مدارس نیست از آموزش مجازی استفاده می‌کنیم و در زمان بازگشایی مدارس هم یک ظرفیت آموزش مکمل است.  

وزیر آموزش و پرورش درباره شبکه تعاملی سینا هم گفت: «شاد» از «سینا» گسترده‌تر است؛ سینا برای انتقال آگاهی بود و شاد برای ارائه آموزش است؛ ضمن اینکه سینا تعاملی نبود.

* اختلالی در زمینه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان وجود ندارد

حاجی‌میرزایی با اشاره به همکاری وزارت ارتباطات با آموزش و پرورش و رایگان شدن اینترنت «شاد»، گفت: یکی از نهادهای کشور که در زمینه «شاد» مسؤولیت‌هایی دارد، وزارت ارتباطات است تا زیرساخت‌ها را تأمین کند و تاکنون در کنار ما بوده است.

وی درباره هدایت تحصیلی دانش‌آموزن پایه نهم گفت: آزمون رغبت سنجی در پایه نهم برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در زمان دایر بودن مدارس انجام شده است و اختلالی در زمینه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان هم بخشنامه چگونگی ثبت‌نام در شرایط جدید تدوین و ابلاغ شده که در آن راهنمایی و توصیه‌های لازم انجام شده است همچنین خانم حکیم‌زاده هم مسؤول ستاد ثبت‌نام است.

* بازگشت هزینه باقیمانده سرویس مدارس 

حاجی‌میرزایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر هزینه‌هایی مانند سرویس مدارس دولتی چگونه تعیین تکلیف می‌شود، گفت: برخی دریافت‌ها بابت خدماتی است که ارائه شده است اما وجوهی که بابت فوق برنامه‌ دریافت شده است باید بازگردانده شود و همچنین همه ادارات موظف هستند که به شکایات پاسخ دهند و اگر جایی تخلف صورت گرفته است، رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: هزینه دریافت شده بابت خدمات ارائه نشده باید بازگردانده شود و سرویس مدارس هم همینطور است.

* حمایت قضایی از فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره شکایت از برخی رسانه‌ها، اظهار کرد: سیاست ما همچنان حمایت از رسانه‌ها و پرهیز از شکایت از رسانه‌هاست؛ اگر اقدامی صورت گرفته، به این دلیل است که مجموعه‌ای به جای طرح سؤال و نقد کردن، استهزا و کار خارج از چارچوب رسانه‌ای انجام داده است و برخورد هم توسط نهادهای خارج از آموزش و پرورش بوده است.

وی به حمایت قضایی از معلمان اشاره کرد و ادامه داد: توافقی با مرکز وکلا داشتیم تا خدمات رایگان و نیمه رایگان به فرهنگیان ارائه شود.

حاجی‌میرزایی درباره معلمان زندانی هم گفت: این معلمان به دلایلی که به آموزش و پرورش ارتباط نداشته است، محکوم‌ شده‌اند و در مکاتبه با رئیس قوه قضائیه پیگیر حمایت از این فرهنگیان هستیم.

وی درباره سازمان نظام معلمی اظهار کرد: این موضوع در مجلس در حال بررسی است و این سؤال مطرح است که آیا باید به صورت لایحه یا طرح ارائه شود؟ آن زمان به صورت طرح ارائه شد تا با سرعت پیگیری شود و در حال حاضر فرایند رسیدگی را در مجلس طی می‌کند.

* کاستی‌ها در شبکه «شاد» طبیعی است

وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش‌های مجازی و تلویزیونی و مشکلات شبکه «شاد»، گفت: پوشش برنامه‌های تلویزیونی 97 درصد است و شبکه «شاد» هم به 65 درصد مسائل ما پاسخ می‌دهد؛ کاستی‌ها در شبکه «شاد» طبیعی است که ستادی را تشکیل دادیم که پیگیر مستمر است و روزانه دوبار صبح و بعدازظهر جلسه دارد.

وی با اشاره به میزان دانلودها در شبکه «شاد» گفت: بیش از 3 میلیارد و ۲۰۰ میلیون پیام و یک میلیارد و 200 میلیون فایل در این شبکه مبادله شده است و ارزیابی مدیران مدارس از «شاد» مثبت است و قطعا برای کاستن مشکلات تلاش می‌شود؛ ضرورتاً پیوستن به این زیست بوم را به عنوان یک پاسخگوی مهم باید به رسمیت بشناسیم و تلاش برای کاستن مشکلات و ضعف‌ها داشته باشیم و مثلا اگر پهنای باند کفایت نمی‌کند، بخواهیم که افزایش یابد چرا که در تمام دنیا هم از همین روش‌ها استفاده می‌کنند.

* تعداد دانش‌آموزان ابتدایی‌ که دیروز به مدرسه رفتند بیشتر از دانش‌آموزان متوسطه‌ بود  

حاجی میرزایی با بیان اینکه تعطیلی و بازگشایی مدارس در دروه کرونا بر عهده ستاد مدیریت بیماری کروناست، گفت: درخواستم این است که درباره تعطیلی یا دایر بودن مدارس منحصرا به مصوبات ستاد ملی کرونا توجه کنید و به شایعات توجه نکنید و در حال حاضر هم مدارس با مجوز ستاد ملی مدیریت کرونا به مدت یک ماه از 27 اردیبهشت تا 27 خرداد دایر است.

وی در واکنش به این جمله برخی خانواده‌ها نگران بازگشایی مدارس هستند و قصد دارند سال آینده معلم خصوصی بگیرند و فرزندشان را به مدرسه نفرستند، تصریح کرد: هیچ تصمیمی در آموزش و پرورش اتخاذ نخواهد شد مگر اینکه از نظر سلامت دانش‌آموزان اطمینان حاصل شود و مورد کنترل کارشناسان بهداشتی قرار گیرد و اگر خطری، دانش‌آموز را تهدید کند، می‌گوییم مدارس تعطیل است و اگر مدارس باز شد، حتما پروتکل‌های سلامت، رعایت می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص لزوم آموزش مهارت خواندن و نوشتن، افزود: برای اینکه اطمینان پیدا کنیم که دانش‌آموزان خواندن و نوشتن را فراگرفتند، تأکید کردیم که حداکثر مراقبت را داشته باشند تا توانایی‌هایی که در برنامه درسی پیش‌بینی شده است، محقق شود؛ نکته جالب اینکه تعداد دانش‌آموزان ابتدایی‌ که دیروز به مدرسه رفتند بیشتر از دانش‌آموزان متوسطه‌ بود.  

وی در خصوص اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز گفت: از چند هفته قبل گروهی را مأمور کردیم تا در شبکه «شاد»، برای بهره‌مندی دانش‌آموزان از اوقات فراغت برنامه‌ریزی کنند که بعد امتحانات دانش‌آموزان، این خدمات فعال می‌شود.

* امتحان پایه نهمی‌ها حضوری است 

حاجی‌میرزایی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص گلایه خانواده دانش‌آموزان پایه نهمی از برگزاری امتحانات حضوری، اظهار کرد: امتحانات پایه نهم به جهت اینکه این دانش‌آموزان در سال‌جاری هدایت تحصیلی دارند، حضوری است.

وی ادامه داد: امتحانات نهایی نیز حضوری برگزار می‌شود چرا که ترجیح ما این است که آزمون‌های سرنوشت‌ ساز را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت حضوری برگزار کنیم.

* رتبه‌بندی معلمان نیاز به مصوبه دولت دارد

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره دلیل عدم صدور احکام ترمیم رتبه‌بندی معلمان، گفت: برای اجرای فوق العاده شغل برای معلمان رایزنی‌هایی صورت گرفته و امید است ظرف یکی دو هفته آینده نتایج را اعلام کنیم.

وی با اشاره به عدم صدور احکام، ادامه داد: این موضوع نیاز به مصوبه دولت دارد؛ در سازمان برنامه و بودجه این برداشت وجود داشت که این کار بدون مصوبه دولت قابل انجام است اما باید مصوبه دولت را داشته باشد که در انتظار تصویب و ابلاغ این مصوبه هستیم.

* پژوهشگاه آموزش و پرورش مستقل می‌شود

حاجی‌میرزایی درباره انتصاب «حسن ملکی» در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بیان کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از سازمان‌های بسیار بااهمیت است و رهبر معظم انقلاب از این سازمان با عنوان «قلب آموزش و پرورش» یاد می‌کند.

وی ادامه داد: آقای ذوعلم بازنشسته شدند و آقای ملکی درطول 30 سال گذشته در دفعات در این سازمان حضور داشتند و دارای دکترای برنامه‌ریزی درسی هستند و ان‌شاءالله مأموریت خود را به خوبی انجام می‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت پژوهشگاه آموزش و پرورش گفت: این پژوهشگاه باید سرویس پژوهشی به مجموعه آموزش و پرورش بدهد و باید قطعا مستقل شود که در حال انجام است.

* فراخوان استخدام تا 2 هفته آینده

حاجی‌میرزایی درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: نیاز به نیروی انسانی از سال‌های گذشته وجود داشته است و در شرایطی روند صعودی به خود گرفته است؛ با رعایت مجموعه ملاحظات و شاخص‌هایی، روش‌های تأمین نیرو در آموزش و پرورش مشخص شده است.

وی ادامه داد: راه‌هایی مانند آزمون استخدامی است که آزمون استخدامی در مرداد برگزار می‌شود که فراخوان آن در یکی، دو هفته آینده اعلام خواهد شد اما روش‌های دیگر مانند جذب از دانشگاه فرهنگیان و جذب آموزشیاران نهضت، حق‌التدریس‌ها و نیروهای پیش‌دبستانی نیز پیش‌بینی شده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره انتشار برخی اخبار درباره بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور گفت: این خبر، منبع موثفی ندارد و ما نیز هنوز در این باره تصمیم‌گیری نکردیم؛  البته متناسب با شرایط تصمیم می‌گیریم.

وی در خصوص واریز نوبت دوم و سوم سرانه بهداشتی مدارس اظهار کرد: در یک مرحله سرانه تخصیص یافت و چون مدارس تعطیل شد، آن را نگه داشتند و الان در زمان بازگشایی مدارس برای تجهیز سرویس بهداشتی مدارس به مایع دستشویی و ضدعفونی کلاس‌ها تخصیص می‌یابد؛ البته اگر لازم باشد تخصیص دیگری هم دریافت می‌شود و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

حاجی‌میرزایی درباره دریافتی معلمان گفت: متوسط دریافتی معلمان با سایر کارکنان یکسان است اما تفاوت این است که دریافتی‌های غیرمستمر دستگاه‌های دیگر بیشتر است. بنابراین این گزاره که «حقوق معلمان نیمی از حقوق یک کارمند است»، درست نیست.

وی از پرداخت مطالبات معوق فرهنگیان در سال گذشته خبر داد و افزود: در پرداخت حقوق معلمان حق التدریس نیز تأخیری ایجاد نشده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه ایجاد و خریداری شبکه «شاد»، گفت: برای شبکه «شاد»، هزینه قابل اعتنایی نکردیم و همراه اول تا 15 سال، ارائه خدمات را صلح کرده است؛ ما فقط زیرساخت‌های خود را برای امنیت اطلاعات دانش‌آموزان ارتقا دادیم تا اطلاعات خارج از آموزش و پرورش نرود.

وی درباره استفاده دانش‌آموزان استثنایی از شبکه «شاد»، گفـت: آنجا که بتوانیم آموزش در شبکه «شاد» برای این دانش‌آموزان پیش بینی شده  و یا از طرق دیگر ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما