شناسهٔ خبر: 40106299 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاندار خوزستان:

۱۶ شهر خوزستان وضعیت قرمز دارد

شریعتی با بیان اینکه مردم نقش اصلی را در مقابله با ویروس کرونا ایفا می‌کند گفت: هم اکنون ۱۶ شهرستان وضعیت قرمز دارد، پنج شهرستان در وضعیت زرد و هفت شهر نیز در وضعیت سفید هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «غلامرضا شریعتی» بامداد (شنبه ۲۷ اردیبهشت) در برنامه ویژه تلویزیونی، در خصوص آخرین وضعیت در نبرد با اپیدمی ویروس کرونا در خوزستان و اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها اظهار کرد: از ۱۰ هزار تستی که روزانه در کشور انجام می‌‌شود یک‌هزار و ۲۰۰ تست آن مربوط به خوزستان است و این رقم را به‌زودی به یک‌هزار و ۵۰۰ تا یک‌هزار و ۷۰۰ تست می‌رسانیم.

 

استاندار خوزستان افزود: این نقطه قوت ماست که می‌توانیم تست بیشتری بگیریم و سریع‌تر بیماران و افراد آلوده را جدا کرده و قرنطينه خانگی کنیم.

 

وی اضافه کرد: افرادی که نمونه آنها مثبت اعلام و قرنطينه خانگی می‌شوند شاید بدون علائم و یا دارای علائم خفیف باشند اما لازم است شرایط قرنطینه را بپذیرند تا دیگران را آلوده نکنند و در عین حال با درمان‌های حمایتی و استراحت از بحرانی شدن بیماری جلوگیری و جامعه را کمتر آلوده می‌کنند.

 

شریعتی با بیان اینکه تعداد بیماران ما بیشتر سرپایی هستند اما به نسبت افراد بستری هم افزایش داشته‌اند تصریح کرد: در یک ماه اخیر تعداد بیماران ما سه برابر افزایش یافته اما افراد بستری ۶۰ درصد بیشتر شده که افزایش قابل توجهی است.

 

وی تاکید کرد: این امر فشار بر کادر درمان و پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان در بیمارستان‌ها و درمانگاه ها را بیشتر و آنها را هم خسته می‌کند و احتمال آلودگی آنها نیز بیشتر می‌شود.

 

استاندار خوزستان ادامه داد: وقتی پزشک، پرستار، متخصص و فوق تخصص ما آلوده شد از یک نیروی فعال محروم می‌شویم و رسیدگی به بیماران کاهش پیدا می‌کند و بیماران آسیب پذیرتر می‌شوند، از این بابت از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند و موارد خودمراقبتی را بیشتر رعایت کنند و جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند تا احتمال آلودگی به حداقل برسد.

 

وی با اشاره به اینکه هنوز در استان شرایط پایداری داریم عنوان کرد: تعداد تخت‌های ظرفیت‌سازی شده ما بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ تخت و تعداد تخت‌های اشباع شده ما ۷۲۰ تخت است، همچنین بیش از ۲۰۰ تخت ویژه تدارک دیده شده که هم‌اکنون ۱۵۰ تخت آن اشغال بوده و حدود ۴۶ بیمار ما به دستگاه کمک تنفسی متصل هستند.

 

شریعتی ابراز کرد: رشد بیماران ویژه ما آرام بوده و شتاب ندارد با این وجود شرایط فعلی برای ما هشدار است که اگر جدیت به خرج نداده و مراقبت نکنیم و به همدیگر تذکر ندهیم با طغیان بیماری و کمبود تخت‌های ویژه و دستگاه‌های کمک تنفسی روبه رو خواهیم شد و ممکن است تلفات بیشتری داشته باشیم.

 

وی اذعان داشت: خوشبختانه هر روز شرایط را رصد و تلاش می‌کنیم منحنی بیماری شتاب افسارگسیخته‌ای نگیرد و تا جای ممکن مسطح تداوم داشته باشد تا شرایط از دست ما خارج نشود.

 

استاندار خوزستان بیان کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان پزشکی و روسای بیمارستان‌ها و کادر درمانی تا امروز توانستیم بیماری را کنترل کنیم و اجازه ندهیم که ما در بیمارستان‌ها با شرایط بحرانی مواجه شویم، اگرچه روند بیماری قابل کنترل است اما نیاز داریم مردم هم همکاری کرده و کادر درمانی را حمایت و پشتیبانی کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: این پشتیبانی همان خودمراقبتی مردم است و پشتیبانی شما این است که از خود و خانواده خود مراقبت کنید و جز در مواقع ضروری از منزل خارج شوید.

 

شریعتی با بیان اینکه این ویروس به سمت هر کسی ممکن است برود و تصور نکنید که در مقابل بیماری مقاومت دارید یاد آور شد: این ویروس می‌تواند همه را دربرگرفته و درگیر کند از این رو باید با مقاومت و ایستادگی و رعایت و انجام دستورالعمل‌های بهداشتی به مدد الهی در کنار هم ویروس را شکست دهیم و این جز با یکپارچگی و انجام و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و درمانی میسر نخواهد بود در غیر این‌صورت این امر محقق نمی‌شود و ویروس بر ما غلبه خواهد یافت.

 

وی با اشاره به اینکه مردم نقش اصلی را در مقابله با ویروس کرونا ایفا می‌کنند اظهار داشت: از مردم عزیز می‌خواهیم که رعایت کنند و جدی بگیرند چرا که تا امروز نه واکسنی برای این ویروس تولید شده و نه دارویی جهت درمان، از این رو هیچ راهی جز رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی نداریم و باید مردم کمک و همراهی کنند که همراهی آنها رعایت دستورالعمل‌ها است.

 

استاندار خوزستان گفت: با توجه به تبعات اجتماعی و پیامدهایی که کرونا ایجاد کرده، علی‌رغم میل باطنی تصمیم گرفتیم در برخی از شهرستان‌ها تا دوشنبه تعطیلی ادارات و اصناف را ادامه داده و فاصله‌گذاری را بیشتر کنیم و مدیریت رفت و آمد در شهرهایی که قرمز محسوب می‌شود را برای کنترل بیشتر انجام دهیم.

 

وی افزود: شعب منتخب بانک‌ها نیز با ۵۰ درصد پرسنل با درهای بسته صرفا برای کارهای عمومی و امور مربوط به دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها فعالیت خواهند داشت و برای کارهای شخصی که امکان انجام آن از طریق اینترنت و موبایل و عابربانک وجود دارد، پذیرشی نخواهند داشت و خدماتی ارائه نمی‌دهند.

 

شریعتی با بیان اینکه بخش‌های تولیدی و عملیاتی نیز همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند اضافه کرد: دوشنبه شب مجددا شرایط را  بررسی می‌کنیم و امیدواریم بازگشایی ادارات و اصناف را داشته باشیم.

 

وی اذعان داشت: تاکید می‌کنم هر زمان که به بازگشایی تصمیم گرفتیم صرفا اصنافی که در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کردند و مقید و متعهد به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشند اجازه بازگشایی دارند در غیر این‌صورت اجازه بازگشایی نمی‌دهیم.

 

استاندار خوزستان تصریح کرد: بر اساس پارامترهایی که سختگیرانه محاسبه کردیم و فراتر از شاخص‌های ملی در نظر گرفتیم هم اکنون ۱۶ شهرستان وضعیت قرمز دارند که از نظر شدت و گستردگی شیوع و موارد مثبت ابتلا در صد هزار نفر به ترتیب شامل شهرستان‌های دزفول، باوی، کارون، اهواز، شوشتر، شوش، هفتکل، حمیدیه، مسجدسلیمان، خرمشهر، گتوند، هندیجان، رامهرمز، آبادان، دشت آزادگان و ماهشهر می‌شود.

 

وی ادامه داد: همچنین شهرهای زرد ما شامل امیدیه، باغملک، رامشیر، اندیمشک و شادگان هستند، البته اندیمشک و شادگان بین سفید و زرد محسوب می‌شوند و شهرهای سفید نیز شامل لالی، هویزه، بهبهان، ایذه، اندیکا، آغاجاری و دهدز است.

 

شریعتی خاطر نشان کرد: فرمانداران و مدیران شهرهای قرمز باید تمام تمهیدات و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا به سمت زرد شدن و پس از آن سفید شدن حرکت کنیم.

 

وی تاکید کرد: راهکارهایی که توسط سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با کرونا اعلام شده آموزش عمومی دستورالعمل‌های بهداشتی، تاکید بر شستن دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بیماریابی و تست تشخیص بیشتر، ردیابی موارد تماس افراد بیمار و استفاده از ماسک در مناطق شلوغ و پرتردد مانند ادارات و فروشگاه‌های بزرگ است.

 

استاندار خوزستان ابراز کرد: خوزستان حدود پنج‌میلیون نفر جمعیت دارد که ۶.۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود و به صورت طبیعی انتظار می‌رود که حدود ۶ درصد مبتلایان و قربانیان کشور را نیز به خود اختصاص دهد اما تا امروز تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در خوزستان کمتر از این رقم است که نشان‌دهنده عملکرد موفق و خوب کادر درمانی ماست.

 

وی عنوان کرد: ایران از نظر ابتلا دهمین کشور، از نظر شیوع چهل و چهارمین کشور، از نظر مرگ و میر نهمین کشور، از نظر میرایی بیستمین کشور و پنجمین کشور از لحاظ بهبودی و پنجاه و چهارمین از نظر گرفتن تست در جهان است.

 

شریعتی با اشاره به اینکه میزان کشندگی در جهان ۱۵ درصد، در ایران ۸.۳ درصد و در خوزستان امروز به ۵.۴ درصد رسیده بیان کرد: تست گرفتن ما در خوزستان طی دو هفته اخیر حدودا سه برابر افزایش داشته است.

 

وی در پایان بار دیگر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کادر درمانی و مسئولان بهداشتی قدردانی کرد و مردم خواست به رعایت بیش از پیش اصول بهداشتی توجه کنند.

 

پایان پیام/ 72

نظر شما