شناسهٔ خبر: 40094040 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری |

بازوی روباتیک قابل کنترل با مغز تا ۲ سال دیگر به بازار می‌آید / از تایید واکسن کرونا تا تجهیز نیروهای نظامی به نانو پهباد

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

واکسن کرونای برگزیده جایزه مصطفی (ص) تائید شد

مؤسسه پاول ارلیش آلمان اجازه انجام فاز ۱ و ۲ آزمایش بالینی کاندیدای واکسن کرونا به نام واکسن BNT ۱۶۲ b ۱ که در شرکت بیو ان تک ساخته شده را صادر کرده است. آزمایش مذکور، نخستین تست بالینی واکسن کرونا بر روی انسان در آلمان است؛ چهارمین موردی که برای ادامه مراحل آزمایش‌های بالینی در جهان انتخاب شده است.
 بازوی روباتیک قابل کنترل با مغز تا ۲ سال دیگر به بازار می‌آید / از تایید واکسن کرونا تا تجهیز نیروهای نظامی به نانو پهباد

اوگور شاهین که به خاطر تولید و ارزیابی واکسن‌های درمانی ضد سرطان بر پایه mRNA برگزیده جایزه مصطفی (ص) در سال ۲۰۱۹ شد اظهار داشت: ما و بسیاری از همکارانمان معتقدیم که mRNA به طور خاص برای ساخت واکسن بیماری‌های همه گیر مناسب است. ما همچنین از فناوری‌های مبتنی بر RNA که ایمن بودن و مصونیت زایی آن در علائم انکولوژی به تأیید و ثبت رسیده، استفاده می‌کنیم.

بازوی روباتیک قابل کنترل با مغز تا ۲ سال دیگر به بازار می‌آید 

دانشمندان نوید داده‌اند که افراد ناتوانی که دست خود را از دست داده‌اند، تا دو سال دیگر می‌توانند با کمک یک سیستم ایمپلنتی بازوی بیونیک خود را تکان دهند. سیستم ایمپلنتی که به کاربران امکان می‌دهد بازوی بیونیک خود را بدون نیاز به تجهیزات پشتیبانی، با استفاده از فکر کنترل کنند.

«پاناسه» راهکاری برای کاربردی شدن پایان‌نامه‌های دانشجویی 

پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان گفت: بیش از ۴ میلیون دانشجو در مقاطع گوناگون مشغول تحصیل هستند، تعداد زیادی هم در سال‌های گذشته فارغ التحصیل شده‌اند. همه این افراد در انتهای مسیر تحصیل خود با موضوعی به نام پایان نامه مواجه می‌شوند. حال با برگزاری «پانا سه» در نظر داریم پایان نامه را به آغازنامه و امید نامه تبدیل کنیم. تا مردم و سازمان‌ها از فعالیت‌های علمی و فناوری دانشجویان و آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد آگاه شوند.

بازار داغ ثبت پتنت ایرانی در دنیا 

مهدی ضیغمی، مدیر کانون پتنت با بیان اینکه کانون پتنت معاونت علمی فعالیت خود برای ثبت بین‌المللی اختراع را گسترش داده است، گفته این اقدام می‌تواند راهکاری برای رسیدن زودتر شرکت‌های فناور به اهداف تجاری باشد. وی افزود: همچنین شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید می‌توانند علاوه بر حمایت ۹۰ درصدی برای ثبت اختراع نخست خود از حمایت ۵۰ درصدی برای ثبت دومین اختراع بهره‌مند شوند.
بازوی روباتیک قابل کنترل با مغز تا ۲ سال دیگر به بازار می‌آید / از تایید واکسن کرونا تا تجهیز نیروهای نظامی به نانو پهباد

محققان دانشگاه امیرکبیر محلول ضدعفونی‌کننده بدون خواص شیمیایی تولید کردند

تقی عبادی، هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در این شرکت محلول مولتی اکسیدانت سوروکت برای شست و شو و گندزدایی دست و سطوح به تولید می‌رسد. سلول یا هسته اصلی دستگاه از کاتد و اند با خواص خاصی تشکیل می‌شود؛ فرایند موجود در فناوری انحصاری این شرکت است که نیاز به افزودن مواد شیمیایی ندارد و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. همچنین این محلول در راستای ضد عفونی و گندزدایی خطری برای افراد به وجود نمی‌آورد.

چشم‌ها سیگنالی غیرمنتظره به مغز می‌فرستند

تحقیقات جدیدی به رهبری دانشگاه نورث وسترن، مجموعه‌ای از نورون‌های شبکیه‌ای را کشف کرده که سیگنال‌های مهاری یا بازدارنده را به مغز ارسال می‌کند. پیش از این، محقق‌ها بر این باور بودند که چشم انسان فقط پیام‌های تحریکی یا برانگیزنده را به مغز ارسال می‌کند. این در حالی است که سیگنال‌های انگیزشی، نورون‌ها را وادار به فعالیت بیشتر و سیگنال‌های بازدارنده آن‌ها را وادار به فعالیت کمتر می‌کند.
 بازوی روباتیک قابل کنترل با مغز تا ۲ سال دیگر به بازار می‌آید / از تایید واکسن کرونا تا تجهیز نیروهای نظامی به نانو پهباد

روبات‌های ماورای بنفش به جنگ کووید ۱۹ می‌روند 

خدمات ضدعفونی کننده زنکس (Xenex) در تگزاس به تازگی از آزمایش موفقیت‌آمیز روبات لایت‌استرایک در برابر ویروس کرونا خبر داده است. این روبات اخیرا به ژاپنی‌ها برای جلوگیری از آلوده شدن تخت‌ها، دستگیره‌های در و سطوح دیگر در بیمارستان‌ها فروخته شد. این آدم آهنی برای ضدعفونی کردن سطوح از نور با طول موج بین ۲۰۰ تا ۳۱۵ نانومتر استفاده می‌کند که در طیف ماورای بنفش قرار می‌گیرد.

نیرو‌های نظامی آمریکا به نانوپهپاد مجهز می‌شوند

فلیر سیستم، بزرگ‌ترین شرکت تجاری دنیاست که تخصص ویژه آن در طراحی و تولید دوربین‌های تصویربرداری حرارتی و قطعات و حسگر‌های تصویربرداری است. این شرکت به تازگی توانسته با ارتش آمریکا قرارداد ۶/۲۰ میلیون دلاری امضا کند تا نانوپهپاد خود را با نام «سیستم شناسایی شخصی هورنت سیاه ۳» در اختیار ارتش قرار دهد.
 
بازوی روباتیک قابل کنترل با مغز تا ۲ سال دیگر به بازار می‌آید / از تایید واکسن کرونا تا تجهیز نیروهای نظامی به نانو پهباد

سیستم نانوهیبریدی برای مقابله با عود مجدد سرطان طراحی می‌شود

پروژه XtraUS که برای مقابله با عود سرطان با فعال‌سازی از راه دور نانوساختار‌های هوشمند و هدفمند توسط گروه تحقیقاتی والنتینا کاودا از گروه علمی کاربردی دانشگاه پلی‌تکنیک دی‌تورینو تعریف شده است، به دنبال یک فناوری نوآورانه است که بتوان با استفاده از آن، CTC‌ها را در جریان خون شناسایی کرد و با کاهش آن‌ها شانس عود مجدد بیماری را کم کند.

نظر شما