شناسهٔ خبر: 40081014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس مسائل بین الملل:

تلاش آمریکا جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست خواهد خورد

هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل گفت: بنظر می رسد چین و روسیه هرگونه پیشنهاد یا پیش‌نویسی در خصوص ادامه تحریم تسلیحاتی ایران را وتو کنند، به همین دلیل تلاش آمریکا در جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیارآفتاب؛ در حالی که مهر ماه سال جاری تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران پایان می‌یابد، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا این روزها در اظهارنظرهای متعدد بر تمدید این تحریم‌ها تاکید می‌کند. او ۳۰ فروردین ماه سال جاری در اظهاراتی خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد و چند روز بعد یعنی در ششم اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای با تکرار اتهام‌زنی به ایران گفت: «کشور پیشتاز جهان در حمایت از تروریسم و ضد یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های متعارف را داشته باشد.»

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.

هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل:

حق وتوی روسیه و چین طرح آمریکا جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را با شکست مواجه خواهد کرد

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دیارآفتاب در خصوص تلاش های آمریکا جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: آمریکا به دلیل خروج از برجام و بر اساس قوانین بین الملل نمی تواند پیش‌نویس قطعنامه ای را علیه ایران به شورای امنیت ارائه بدهد.

وی افزود: به همین دلیل اخیرا یکسری اظهار نظرهای متناقضی از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر بازگشت این کشور به برجام صورت گرفته است. یکی از اهداف بازگشت احتمالی آمریکا به برجام این است که این کشور بتواند پیش نویس قطعنامه ای را جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران، به شورای امنیت ارائه بدهد.

هانی زاده اضافه کرد: اخیرا رایزنی هایی میان آمریکا، فرانسه و انگلیس به عنوان ۳ عضو ثابت شورای امنیت صورت گرفته تا انگلیس بر اساس خواسته آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را جهت تحریم های بیشتر ایران در شورای امنیت مطرح کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به دو عضو ثابت دیگر شورای امنیت یعنی روسیه و چین، تصریح کرد: به نظر می رسد این دو کشور با این طرح آمریکایی مخالف باشند چرا که در اظهارات گذشته مقامات این دو کشور بارها بیان شده که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است و بر اساس تصمیم سازمان ملل متحد باید از تحریم تسلیحاتی خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: لذا بنظر می رسد چین و روسیه هرگونه پیشنهاد یا پیش‌نویسی در خصوص ادامه تحریم تسلیحاتی ایران را وتو کنند و این موضوع را کشورهای غربی به خوبی می دانند. به همین دلیل تلاش آمریکا در جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما