شناسهٔ خبر: 40075483 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بارقه‌های تولد دوقطبی اصولگرایان برای ریاست مجلس یازدهم

رقبای قالیباف همپیمان شدند

صاحب‌خبر -


گروه سیاسی/ شاید حالا دیگر بشود تصویری واضح‌تر از یک دوقطبی سیاسی برای مجلس آینده را مشاهده کرد؛ یک طرف قالیباف و جریان حامی او و طرف دیگر پایداری‌ها، مدیران احمدی‌نژاد و گروه‌های کم تعدادتر اصولگرایی مثل رهپویان و مؤتلفه. اصولگریان فاتح مجلس یازدهم تا همین یکی دو ماه از سودای رسیدن به یک فراکسیون واحد در بهارستان می‌گفتند. سودایی که همان موقع هم معلوم بود دست نیافتنی است. حالا اما در فاصله دو هفته تا آغاز کار دور یازدهم مجلس قطب‌بندی اصولگرایان سر و شکل اولیه خود را پیدا کرده.
خبرها از توافق‌های حاصل شده بین گروه‌های رقیب جریان حامی قالیباف حکایت از آن دارد که احتمالاً آنها قوای خود را برای به صحنه بردن تنها یک نامزد مقابل منتخب اول تهران متحد می‌کنند. چیزی که می‌تواند کار شهردار اسبق را برای رسیدن به کرسی ریاست بهارستان قدری سخت کند. علی خضریان، یکی از منتخبان تهران برای مجلس یازدهم در حساب شخصی توئیتر خود خبر داده که در جلسه «وفاق نیروهای انقلاب» که شامگاه سه‌شنبه برگزار شده، «با توافق میان آقایان سیدمصطفی میرسلیم، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی نیکزاد و سیدشمس‌الدین حسینی کمیته‌ای ۷ نفره با سازوکار مشخص جهت کمک به ‎وحدت جریان انقلاب برای ریاست مجلس آینده تشکیل شد.» نکته مهم اما از گزارش توئیتری که خضریان روایت کرده، غیبت محمدباقر قالیباف در این جلسه بوده. آن طور که خضریان نوشته، او برای «سنجش شاخص‌ها و ارائه برنامه و نقد و بررسی آن و در نهایت توافق روی نحوه کمک به وحدت جریان انقلاب» به این جلسه دعوت می‌شود اما ترجیح می‌دهد که حضور پیدا نکند. درست همزمان با انتشار خبر همین جلسه، محمود عباس‌زاده مشکینی، منتخب اردبیل در مجلس یازدهم که سابقه استانداری این استان در دولت احمدی‌نژاد را هم دارد، در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین»، ارزیابی‌اش از تحرکات سیاسی این روزهای راه یافتگان به بهارستان را این گونه شرح داده؛ «احتمال می‌دهم پایداری‌ها با دوستان دولت نهم و دهم ائتلاف کنند. ائتلاف رهپویان با این دوستان هم دور از انتظار نیست.» این در واقع آدرس سیاسی همان جمعی است که سه‌شنبه و در غیاب قالیباف پایه‌های اول توافق بین خود را بنا نهاده‌اند.
آن طور که در گزارش‌های منتشر شده از جلسه سه‌شنبه آمده، لیست حاضران شامل افرادی چون میرسلیم، میرتاج‌الدینی، اقبال شاکری، شمس‌الدین حسینی، نیکزاد، پورابراهیمی، زاهدی، مقتدایی، متفکر آزاد، ساداتی‌نژاد، بحرینی، تقی‌پور، رضوانی، حاج بابایی، قادری، نادری، جلال زاده، خاندوزی و دهنوی می‌شود. نه تنها غیبت شخص قالیباف بلکه غیبت نمایندگان نزدیک و همسو با او هم در این نشست کاملاً واضح است. هنوز پاسخ این سؤال که از این جمع چه کسی به عنوان نامزد ریاست وارد میدان رقابت خواهد شد، معلوم نیست و حتی شاید معلوم شدن آن نام نهایی نیز اهمیتی در درجه دوم داشته باشد. چرا که مهم‌ترین موضوع تا اینجای کار ائتلاف این جریان‌ها مقابل قالیباف بوده که به نظر می‌رسد در حال حاصل شدن است.
غیبت قالیباف در جلسه سه‌شنبه هم معنای مشخصی دارد؛ اول اینکه تمایز مسیر قالیباف با حاضران در این جلسه را نشان می‌دهد و دوم هم اینکه می‌توان حدس زد که حتی در صورت حضور قالیباف هم او خروجی این جمع برای نامزدی ریاست مجلس نبوده و با علم به همین موضوع ترجیح داده تا غایب این جمع باشد. کما اینکه همین موضوع در موضعگیری اطرافیان و حامیان قالیباف هم بازتاب صریح و روشنی داشته. این جمع جلسه سه‌شنبه و تلاش‌های جمعی که در آن جلسه گرد هم آمده‌اند را نه تنها تلاش برای وحدت بلکه اقدامات وحدت‌شکنانه می‌دانند. از جمله این موضوع در یک گفت‌وگوی توئیتری بین الیاس نادران و سید محمود رضوی کاملاً به روشنی نمایش داده شده. دیروز الیاس نادران، نماینده منتخب مجلس یازدهم در توئیتر خود در واکنش به جلسه روز سه‌شنبه این گونه نوشت؛ «آنها که در مقابل شورای مرکزی فراکسیون و ساز و کارهای روشن فرآیند وحدت در آن پرچم جدایی بلند می‌کنند چگونه خود را منادی وحدت و انقلابی می‌دانند؟!» سید محمود رضوی، از مشاوران نزدیک قالیباف در همان فضای توئیتر الیاس نادران را این گونه خطاب قرار می‌دهد؛ «ای کاش شما به عنوان گام اول شفافیت برای مردم بیان بفرمایید چه کسانی پشت جلسه وحدت‌شکن هستند و هدف آنها چیست؟ مبنای وحدت خدمت به مردم و انقلاب بوده، آیا این جلسه در همان راستاست یا اهداف دیگری پشت آن است؟» پاسخ نادران هم این گونه است: «در جلسه اول به دوستانی که توسط جناب پژمانفر دعوت و توسط آقای محصولی اداره می‌شدند، عرض کردم که راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضد وحدت است. هرچند که دلیلی هم برای دعوت نکردن از قالیباف نداشتند.»
با این حال نصرالله پژمانفر دیروز با بیان اینکه جبهه پایداری کاندیدایی برای ریاست معرفی نمی‌کند، به ایسنا گفت: ابتدا این جلسه کار خود را با برخی افراد مثل آقایان زاکانی، حاجی بابایی و بعد هم آقایان نیکزاد و میرسلیم شروع کرد. در گزارشی که یکی از دوستان در جلسه ارائه کرد، اظهار تمایل آقای قالیباف نسبت به اینکه در جلسه وفاق حضور پیدا کند، اعلام شد. بنده به‌عنوان دبیر جلسه با ایشان صحبت کردم و شرایط جلسه مبنی بر اینکه در فرآیند جلسات وفاق، به هر کسی که برای ریاست مجلس رسیدیم، دیگران باید نسبت به آن تعهد داشته باشند، اعلام شد و ایشان هم در جلسه‌ای که مصوب همین جلسه بود و با حضور مدعیان ریاست مجلس برگزار شد، حضور پیدا کرد و شرایط جلسه وفاق را پذیرفت.

نظر شما