شناسهٔ خبر: 40059125 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز عملیات گیاه‌پزشکی در ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان

عملیات گیاه‌پزشکی در ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

آغاز عملیات گیاه‌پزشکی در ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،آزاد نامداری گفت: یکی از مهم ترین عوامل تخریب طبیعی در جنگل‌های حوزه زاگرس آفات برگ‌خوار و جوانه خوار بلوط است که در صورت عدم کنترل و اقدام به موقع، به درختان بلوط خسارت وارد خواهد کرد.

او افزود: این عملیات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی صیانت از جنگل‌های زاگرس با استفاده از محلول بیولوژیک BT انجام می‌شود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان بیان کرد: عملیات گیاه‌پزشکی تحت عنوان پایش پیش‌آگاهی کنترل و مبارزه با آفات و امراض جنگلی در ۱۰۰۰ هکتار از جنگل‌های استان آغاز شده‌است.

نامداری ذکر کرد: آفت جوانه‌خوار هرساله با احتساب تغییرات دما همزمان با جوانه‌زنی درختان بلوط در اوایل فروردین ماه با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌های درخت بلوط باعث تضعیف و آسیب پذیری درخت می‌شود.

او عنوان کرد: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT مبارزه انجام می‌شود و بسته به درجه حرارت و شرایط اقلیمی تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان تصریح کرد: عملیات محلول‌پاشی با محلول بیولوژیکی بی تی که پودر قابل‌حل در آب است و براساس دوز مصرفی سالیانه استفاده شده اما امسال به دلیل بحرانی بودن به جای دوز نیم در هزار از دوز ٧٥٠ گرم در هکتار استفاده شد.

نامداری عنوان کرد: عملیات کنترل به صورت مکانیکی با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لاروهای آفت برگ‌خوار در فصل تابستان اجرا شده و عملیات کنترل مکانیکی علیه بیماری نیمه انگلی لورانتوس با حذف شاخه‌های آلوده به لورانتوس و جمع‌آوری و سوزاندن آنها در خارج از جنگل در فصل پاییز انجام می‌شود.

او بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در راستای اهداف و وظایف سازمانی و در جهت مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی اقدام به پایش در ۲۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان نموده است که بر اساس نتایج و گزارشات محدوده ۱۰۰۰ هکتاری آلوده به آفت در مناطق جنگلی شهرستان های استان مورد شناسایی و مبارزه بیولوژیک در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان با اشاره به نقش حفاظتی جنگل‌های زاگرس، افزود: بارش سالیانه معادل دو برابر بارندگی متوسط کشور، ریزش 30 درصد از کل نزولات کشور در این منطقه و تامین 40 درصد از آب کشور از ویژگی های عمده جنگل‌های زاگرس است.

نامداری  تاکید کرد: زاگرس از لحاظ حفاظت از منابع پایه آب و خاک مهمترین و راهبردی ترین منطقه کشور به شمار می‌آید که لزوم حفاظت از منابع طبیعی آن باید یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان باشد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان از مردم و همیاران و دوستداران طبیعت جوامع و بهره برداران محلی خواست ضمن مشارکت فعال در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی گزارشات تخریب و تصرف اراضی منابع طبیعی، قطع چوب و درختان جنگلی حمل مقطوعات چوبی غیر مجاز و آتش سوزی را به سامانه شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

انتهای پیام/م

نظر شما