شناسهٔ خبر: 4005201 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از یادبود مرحوم پاریزی/3

جزئیاتی از زندگی مرد معروف با کت خاکستری

استاد دانشگاه تاریخ با بیان جزئیاتی از زندگی روزمره استاد باستانی پاریزی گفت: کت و شلواری همیشه خاکستری یا روشن و گاهی نوک‌مدادی می‌پوشید و با کلاه و عصای معروفش روزش را با چای آغاز می‌کرد و کمتر به کلاس می‌آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، مراسم بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت استاد مرحوم دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی در تالار استاد باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و به همت انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران، با همکاری نشریه دانشجویی جنگل و گروه تاریخ دانشگاه تهران برگزار شد.

ناصری استاد دانشگاه تاریخ دانشگاه تهران در این مراسم اظهار داشت: استاد پاریزی از مفاخر دانشگاه تهران و اسوه گروه تاریخ بود. اینجانب حدود نیم قرن دانشجو و همکار در خدمت ایشان بودم.

وی ادامه داد: استاد برای آمدن به طبقه سوم دانشکده از پله‌ها استفاده می‌کرد و هرگز از آسانسور استفاده نمی‌کرد، کت و شلواری همیشه خاکستری یا روشن و گاهی نوک‌مدادی می‌پوشید و با کلاه و عصای معروفش روزش را با چایی آغاز می‌کرد و کمتر به کلاس می‌آمد.

ناصری افزود: اتاق استاد همیشه مرکز رجوع دانشجویان و شخصیت‌های داخلی و علاقمندان خارجی بود و استاد از طنزهای سیاسی اجتماعی استفاده می‌کرد و با تبسم از طنزها استقبال می‌کرد.

این استاد دانشگاه افزود: آقای باستانی پاریزی حافظه حیرت‌آوری داشت که موجب شگفتی بود و حدود ساعت 12 کلاه و عصا را برمی‌داشت و گروه را ترک می‌کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استاد صفات بسیاری داشت که از همه مهمتر مرد خیری بود.

دهباشی: باستانی پاریزی مورخ تاریخ مردم بود

علی دهباشی سردبیر مجله بخارا از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گفت: استاد یک زندگی چندوجهی داشت و مورخ تاریخ مردم ایران بود. استادان دیگری بودند که استاد تاریخ بودند منتهی ایشان مورخی بودند که مردم را جزو اصلی تاریخ می‌داند.

وی ادامه داد: استاد باستانی پاریزی استاد مسلم تاریخ کرمان بودند، هر چند شعر کم گفتند، اما شعرهای بی‌نظیر گفتند، پس می‌توان به او لقب شاعر نیز داد. از دیگر ویژگی استاد طنزپردازی اوست که توانست بسیاری از مردم را با طنز خود آشنا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استاد پاریزی کار مطبوعاتی نیز داشتند و با روزنامه‌نگاران ارتباط وسیع داشتند و ایشان بیشترین همکاری را با روزنامه اطلاعات، کلک و مجله بخارا داشتند.

دعایی: استاد در برابر قدرتمندان مقاوم با مردم عادی متواضع بود

سیدمحمود دعایی مدیر روزنامه اطلاعات از دیگر سخنرانان بود که اظهار داشت: استاد ویژگی بارز بسیاری داشت، یکی از این ویژگی‌ها تواضع نسبت به شاگردان بود و دیگری مقاومت در برابر کسانی که قدرت داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما