شناسهٔ خبر: 40048447 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| درخواست توقف جذب دانشجو در رشته‌ های اشباع/ رشته های دانشگاهی در طرح آمایش رشته‌ ها ساماندهی می شوند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بررسی، ساماندهی و در صورت نیاز بازنگری در رشته های دانشگاهی موجود در طرح آمایش رشته‌ ها دیده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه در این سامانه «درخواست توقف جذب دانشجو در رشته‌های اشباع شده» را مطرح کرده اند و خواسته اند که وزارت علوم روند جذب دانشجو در رشته‌های اشباع شده و بدون بازار کار را متوقف کند.

در این باره، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهارداشت: بررسی، ساماندهی و در صورت نیاز بازنگری در رشته های دانشگاهی موجود در طرح آمایش رشته‌ ها دیده شده است.

وی توضیح داد: در این طرح با بررسی مشخص می شود که در هر منطقه از کشور به چه رشته هایی نیاز است و همچنین لازم است که چند نفر در این رشته تحصیل کنند تا بازار کار منطقه اشباع نشود و اگر تشخیص داده شد که در آن منطقه نیاز به رشته جدیدی است، رشته ‌های جدید ایجاد می شوند و ممکن است رشته هایی که نیاز به آنها احساس نمی شود حذف شوند.

*هر رشته ای که بازارش اشباع شد نباید حذف شود

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: البته در بسیاری از مواقع نمی توان به طور یقین گفت که برای مثال امروز دیگر فلان رشته مورد نیاز کشور نیست، پس باید متوقف شود. بلکه گاهی به دلیل ورود زیاد دانشجویان به برخی رشته ها، بازار کار این رشته ها به شرایط اشباع رسیده یا در سال های اخیر، برخی رشته ‌ها کم نیازتر شده اند یا اساسا برخی رشته ها خواستگاه خود را دارند و در منطقه های ویژه ای بازار کار دارند که در این باره برنامه هایی برای ساماندهی وجود دارد.

به گزارش فارس، بنابر بر اعلام قبلی وزارت علوم، اجرایی ‌شدن مصوبات ساماندهی آمایش آموزش عالی و نظام رتبه‌ بندی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده، مورد توجه جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. آمایش آموزش عالی کشور در حال نهایی شدن است تا وارد فاز اجرایی شود و به زودی اجرایی می شود.

انتهای پیام/

نظر شما