شناسهٔ خبر: 40030050 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آغاز سرشاخه‌کاری درختان گردو در استان مرکزی

باغداران شهرستان فراهان به عنوان پایلوت استان مرکزی سرشاخه‌کاری درختان گردو را آغاز کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهرستان فراهان به عنوان پایلوت سرشاخه‌کاری گردو در استان مرکزی انتخاب شده و باغداران این شهرستان برای بهبود عملکرد درختان گردو سرشاخه کاری را آغاز کردند.

زارعی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به آغاز زمان سرشاخه‌کاری درختان گردو گفت: سطح باغات استان مرکزی ۷۲ هزار هکتار است که ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار آن در باغات گردو است.

زارعی افزود: تا ۲۰ خرداد برای سرشاخه‌کاری درختان فرصت باقیست، برای سرشاخه‌کاری درختان گردو باید پیوندهای مرغوب را در یخچال نگهداری کنیم و در زمان اشاره شده اقدام به کاشت آن‌ها کنیم.

وی اضافه کرد: از مزایای سرشاخه‌کاری و پیوند درختان گردو با پیوندهای مرغوب می‌توان به بهره‌وری ۴ برابری مقاومت به سرما و یخبندان و تجاری بودن محصول اشاره کرد.

به دلیل ناسازگاری رقمی بومی گردوی استان مرکزی با شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت نداشتن در برابر سرمازدگی و کم‌بازدهی محصول، نهالستان تولید گردوی پیوندی سال گذشته در روستای فرنق شهرستان خمین افتتاح و در این نهالستان ۸ هزار نهال اصلاح نژاد شده تولید شد.

نهال‌های پیوندی از نژادهای برتر فرنور و چندلر متعلق به کشورهای فرانسه و آمریکاست در این گلخانه پرورش داده شده و آماده عرضه به کشاورزان است و کاهش سن بازدهی درخت، مقاومت در برابر آفات و سرمازدگی، کیفیت بالای محصول و عملکرد ٢ تن در واحد سطح از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نهال‌هاست.

نظر شما