شناسهٔ خبر: 4002919 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از یادبود مرحوم پاریزی/1

خاطرات دوران دانشجویی استاد باستانی پاریزی

عضو پیوسته گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم گفت: بنده از دوران دانشجویی با باستانی پاریزی دوست بودم و در لحظات آخر زندگی ایشان را ملاقات کردم که متاسفانه استاد قادر نبود حرف بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزای فارس، مراسم بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت استاد مرحوم دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی در تالار استاد باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و به همت انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران، با همکاری نشریه دانشجویی جنگل و گروه تاریخ دانشگاه تهران برگزار شد.

احسان اشراقی عضو پیوسته گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم و استاد تاریخ دانشگاه تهران و دوست باستانی پاریزی در این مراسم گفت: بنده از دوران دانشجویی با باستانی پاریزی دوست بودم و در لحظات آخر زندگی ایشان را ملاقات کردم که متاسفانه استاد قادر نبود حرف بزند.

وی افزود: من و استاد از شهرستان به تهران آمدیم و در رشته تاریخ و جغرافیا تحصیل را ادامه دادیم و از استادی مانند عباس اقبال آشتیابی بهره بردیم.

عضو پیوسته گروه علوم انسانی با بیان اینکه از ابتدا قبل از این که مکان دانشگاه در امیرآباد تاسیس شود در مدرسه‌ای در بازار درس خواندیم اتاق ایشان در کنار بنده بود، گفت: من در این مدت از لطف اخلاق ایشان داستان‌ها دارم که برای شما نقل می‌کنم.

وی افزود: ایشان از اول داستان نویس بود و دو سال در امیرآباد بودیم که به دانشسرای عالی منتقل شدیم و بعد از اتمام تحصیلات من به قزوین و ایشان به کرمان رفتند.

این استاد تاریخ ادامه داد: دکتر باستانی ادیب بود و عاشق تاریخ، او مردم کشور را با شعر و طنز با تاریخ آشنا کرد.

وی افزود: استاد باستانی پاریزی وصیت کرد در کنار همسرش دفن شود و بیش از 60 جلد کتاب نوشت و میراثی ماندگار به جا گذاشت و بارها تجدید چاپ شد.

اشراقی در پایان خاطرنشان کرد: من از دانشگاه تهران تقاضا دارم که اتاقش خالی باشد تا دوستداران او به اتاق او سر بزنند و علاقمندان او همیشه به او تکریم کنند.

انتهای پیام/

نظر شما