شناسهٔ خبر: 40015269 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اساسنامه فدراسیون در فیفا تأیید می‌شود؟

محمدنبی: در اساسنامه جدید، فدراسیون فوتبال نهاد عمومی غیردولتی است

صاحب‌خبر -



گروه ورزش / پیش‌نویش اساسنامه فدراسیون فوتبال، یکشنبه در هیأت رئیسه این فدراسیون، بررسی و تأیید شد و در حال حاضر آماده ارائه به فیفا است. در این مرحله، فیفا اساسنامه جدید را مورد بررسی و کارشناسی قرار می‌دهد و اگر مغایرتی با اساسنامه فیفا وجود نداشته باشد، فدراسیون فوتبال مجمعی را به منظور تأیید این اساسنامه برگزار خواهد کرد. به گزارش ایسنا، مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون درباره موارد اصلاح شده توضیحاتی ارائه کرده که مهم‌ترین آن مربوط به ماهیت این فدراسیون است. به گفته او، در این اساسنامه فدراسیون به‌عنوان نهاد عمومی غیردولتی معرفی شده است که در این صورت، قوانین دولتی در این مجموعه جاری خواهد شد و امکان نظارت بر آن وجود دارد. از طرفی، با وجود معرفی فدراسیون به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، فیفا معتقد است فدراسیون‌ها باید یک نهاد مستقل از دولت باشند اما در عین حال نیازمند حمایت‌های دولتی هستند. باید دید فیفا چه موضعی را در برابر این اساسنامه و ماهیت فوتبال اتخاذ خواهد کرد. در این مرحله فدراسیون فوتبال مشغول مذاکراتی با فیفا خواهد شد تا رضایت نهاد را برای قبول نهاد عمومی غیردولتی جلب کند اما اگر فیفا روی ماهیت فدراسیون به‌عنوان نهاد «مستقل غیردولتی» تأکید کند، قصه متفاوتی پیش روی مسئولان فوتبال ایران است. علی کفاشیان، نایب رئیس اول فدراسیون که از حدود یک سال قبل به علت قانون منع به کارگیری بازنشستگان در این فدراسیون حضور ندارد، تأکید کرده که باید فدراسیون فوتبال را به‌عنوان نهاد «مستقل غیردولتی» قلمداد کرد. او می‌گوید در هنگام ورود به این فدراسیون بازنشسته بوده اما به او گفتند که فدراسیون نهاد مستقل غیردولتی است و این موضوع ایرادی ندارد. با وجود این بعد از تغییر کابینه دولت، وزیر ورزش تأکید کرده که فدراسیون نهاد عمومی غیردولتی است و کفاشیان باید به علت بازنشستگی از مسند ریاست کنار برود.
گفتنی است محمد نبی، درباره تعداد اعضای مجمع به سایت فدراسیون فوتبال گفت: «در خصوص تعداد اعضای مجمع که با شیب ملایمی به جهت رعایت اصول ورزش فوتبال و همچنین مشارکت واقعی اعضا، افزایش خواهیم داشت از جمله سهم حضوربانوان نیز در این بخش بیشتر شده است.»
او در خصوص ارکان مستقل فدراسیون هم توضیح داد: «در این خصوص باید بگویم که دقیقاً متعاقب با ارجاعات (رفرنس های) بین‌المللی عمل شد. بر همین اساس اعضای کمیته‌های ارکان قضایی، کمیته حسابرسی و کمیته انتخابات می‌بایست طی فرآیند قانونی توسط مجمع انتخاب شوند.»
 قرارداد اسکوچیچ ریالی است
نبی در خصوص اظهار نظر ابراهیم شکوری مبنی بر اینکه قرارداد دراگان اسکوچیچ ریالی است ولی پیشنهاد شده بود این قرارداد به صورت دلار از سهم مطالبات ایران در فیفا به این مربی پرداخت شود، گفت: «بهمن ماه سال گذشته پیشنهادی ارائه شد که مطالبات اسکوچیچ به این شکل پرداخت شود اما در همان زمان آقای بهاروند با این پیشنهاد مخالفت کرد ودیگر بحثی در این زمینه وجود ندارد. قرارداد آقای اسکوچیج ریالی است و به همین شکل هم پرداخت خواهد شد.»

برچسب‌ها:

نظر شما