شناسهٔ خبر: 40013567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

سخنگوی دولت خبر داد: ‏

بازگشایی اماکن مذهبی، رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها بعد از ماه رمضان

صاحب‌خبر -

‎ ‎سخنگوی دولت اعلام کرد که در ستاد ملی کرونا مقرر شد تمام مساجد و اماکن مذهبی و هیأت‌ها از یک طرف و صنوف ‏رستوران‌ها و آرایشگاها بعد از ماه مبارک رمضان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت تدریجی بازگشایی شوند‎.‎‏ علی ‏ربیعی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به اهتمام دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم تأکید کرد: «در شرایط ‏بد اقتصادی و شرایط تحریمی موظفیم از جان و مال مردم حمایت کنیم. خوشبختانه شاهد کاهش مرگ اما افزایش شناسایی ‏بیمارها در سراسر کشور هستیم؛ ما امروز به مرز گرفتن ۳۰‌هزار تست در روز نزدیک می‌شویم و بنا داریم به یک‌ونیم ‏میلیون تست برای تکمیل طرح غربالگری برسیم‎.»

افزایش بیماریابی در کشور ‏
او افزود: «فاصله‌گذاری هوشمند و اقدامات دیگری که انجام شده منجر شده که کیس‌های سرپایی افزایش یابد و  این ناشی از ‏برنامه بیماریابی وزارت بهداشت با همکاری دیگر دستگاه‌هاست.»‎ ‎ربیعی با تأکید بر اینکه شاهد افزایش بیماریابی در کشور هستیم، ‏گفت: «دو منحنی با شیب آرام روبه پایین درحال حرکت است و افزایش تولید مواد ضدعفونی و ماسک و تکمیل تجهیزات ‏بیمارستانی به علاوه برنامه غربالگری و بیماریابی همه این عوامل رمز موفقیت ما در گذر از آثار ناشی از کروناست.» سخنگوی دولت با یادآوری اینکه دولت هشت سناریو برای مقابله با کرونا داشت، ادامه داد: «هشت سناریو محتمل در پیش‌روی ما ‏بود. ما باید سناریویی انتخاب می‌کردیم؛ یک سناریو آزاد کردن همه رفتارها و طرف دیگر سناریوها؛ سناریوی سختگیری کامل و ‏قرنطینه‌ بود.» ‎او افزود: «میان این سناریوها، موارد چهار و پنج را انتخاب کردیم. سختگیری‌های زیادی را انجام دادیم و آمادگی ‏کادر درمانی و فراهم بودن تجهیزات پزشکی موجب شد تعداد مرگ‌های ما رو به پایین باشد‎.»
ربیعی یادآور شد: «یک سناریو بدون مداخله بود که اساسا ما آن را دنبال نکردیم. برخی از کشورها هم که آن را پیگیری کردند، ‏منصرف شدند. یک سناریو مداخله حداقلی بود. سناریو دیگر، مداخله متوسط به سمت خوب بود. سناریو دیگر، مداخله سنگین و ‏سختگیری حداکثری و سناریو آخر هم سناریو قرنطینه بود‎.» سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر انتخاب ما، سناریو اول بود براساس گزارشی که در ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه شد، با ۱۱هزار فوتی روبه‌رو می‌شدیم، تصریح کرد: «در سناریو دوم، تعداد فوتی‌ها ۳۳‌هزار نفر بود. سناریو سوم ۱۸‌هزار فوتی. در ‏سناریو چهارم، تعداد فوتی‌ها ۱۱‌هزار نفر بود و در سناریو پنجم، عدد کمتری. ما بین سناریوها چهارم و پنجم را انتخاب ‏کردیم.» ربیعی با بیان اینکه در روزهایی به سمت سختگیری‌های حداکثری حرکت کردیم، تأکید کرد:«هم‌اکنون هم حول و حوش ‏سناریو چهارم باید حرکت کنیم و در شهرها به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. در جاهایی که احساس می‌کنیم در چند روز متوالی ‏عدد ما، عدد مناسبی است، باید به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. البته این مسأله به معنای آن نیست که در این سناریوها در آن ‏شهرها ثابت بمانیم‎.»

حضور هیچ دانش‌آموزی در مدارس اجباری نخواهد بود
سخنگوی دولت با بیان اینکه حضور هیچ دانش‌آموزی در مدارس اجباری نخواهد بود، گفت: «آنها می‌توانند ساعتی از هفته را با تدریس دروس ‏خاصی سپری و به مدرسه مراجعه کنند. خانواده‌ها از حضور دانش‌آموزان در مدارس احساس نگرانی می‌کنند و فکر می‌کنند ‏در خانه می‌توانند خودشان جبران تحصیلی را فراهم کنند و هیچ نیازی به حضور نیست‎.» او با تأکید بر اینکه هیچ ‏نیازی به حضور در مدرسه وجود ندارد و تصمیم آن به خود مردم واگذار شده است، گفت:«در حقیقت مشارکت دادن مردم در ‏انتخاب شیوه آموزش را به خودشان واگذار کردیم اما مدارس بازگشایی می‌شوند و معلمان در مدارس حضور خواهند داشت. شیوه ‏تعاملی آموزش همچنان ادامه خواهد داشت و برنامه‌های آموزشی صداوسیما تداوم دارد. ما مدارس را هم باز کردیم تا دانش‌آموزانی ‏که به رفع اشکال و رفع ابهام در دروس نیاز دارند، در کلاس‌های کارگاهی  به مدرسه بروند‎.»
او با بیان اینکه در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی دانشگاه به تصمیم نرسیدیم، تأکید کرد: «در این ‏زمینه هفته آینده تصمیم خواهیم گرفت. البته درباره بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی هم باید بررسی و تصمیم‌گیری کنیم‎.» ربیعی تأکید کرد: «در ستاد مقرر شد تمام مساجد و اماکن مذهبی و هیأت‌ها از یک طرف و صنوف رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها بعد ‏از ماه مبارک رمضان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت تدریجی بازگشایی شوند؛ البته در برخی مناطق سفید با ‏رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این بازگشایی‌ها انجام شده است‎.» او گفت: «ما در حساس‌ترین شب‌های قدر قرار داریم که با ‏شرایط خاص دیگر بیش از هر زمان دیگری به دعا و نیایش و توجه به خدا و تضرع در پیشگاه او نیاز داریم‎.» ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تأکید رهبری برای بررسی دقیق بسته بودن یا نبودن مساجد و اماکن مقدس، گفت: «وزیر کشور با ‏کمیته اجتماعی سیاسی و وزیر بهداشت با کمیته بهداشت به‌طور توأمان مطالعاتی را در چند روز انجام می‌دهند. بعد دو کمیته ‏جلسه‌ای برگزار خواهند کرد و نتیجه جلسه این دو کمیته در جلسه بعدی ستاد ارایه خواهد شد‎.»

نظر شما