شناسهٔ خبر: 39993683 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دبیر انجمن خودروسازان:

وزارت صنعت در افزایش قیمت ها تعلل کرد/قطعه سازان ضرر کردند!

نعمت بخش گفت: چطور می‌شود خودرو یورو ٥ را تولید کنیم در حالی که سوخت آن موجود نیست.

صاحب‌خبر -
امکان تولید خودرو یورو ٥ وجود نداردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در مراسم بررسی موانع و مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی گفت: ٢ مشکل اساسی در صنعت خودروسازی داریم که یکی قیمت گذاری و دیگری تولید بنزین یورو ٥ است. در بهمن ٩٧ دستوری برای قیمت گذاری خودرو صادر شد و تا کنون ١٦ ماه گذشته و تغییری در  قیمت نداشتیم.

او بیان کرد: فرمول شورای رقابت باعث شد ٤٠ میلیارد تومان ضرر کنیم. از وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گله مندیم که هنوز اقدام به تغییر قیمت نکردند در صورتی که از اسفند سال گذشته این وعده را دادند.

نعمت بخش تشریح کرد: وقتی خودروساز در حال زیان است چه توقعی از افزایش کیفیت باید داشته باشیم. مواد پلیمری، لاستیک و ... افزایش قیمت داشته است و بسته به قیمت دلار و ارز محاسبه می شود. بین ٧٠ تا ٧٥ قیمت خودرو بسته به مواد اولیه است.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: شورای رقابت فرمولی داد که در آن قیمت پایه، قیمت سال ٩١ است. 

او گفت: مواد اولیه هر ٢ ماه یکبار افزایش قیمت دارد، اما قیمت خودرو ٢ سال است که تغییر نکرده است. تنها راهی که می‌توان قیمت خودرو را کنترل کرد این است که اجازه دهیم خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد.

نعمت بخش افزود: این اختلاف قیمت بین بازار و قیمت کارخانه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. همه اقلام خودرو در بورس است چه اشکالی دارد خود خودرو هم در بورس ارائه شود اینگونه بحث ٢ نرخی از بین می‌رود.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: در بحث بنزین یورو ٥ مطرح است. قانووجود دارد که  اگر   مبنا بر تغییر سوخت باشد، باید آن مدل سوخت در داخل کشور وجود داشته باشد؛ چطور می‌شود، خودرو یورو ٥ را تولید کنیم در حالی که سوخت آن موجود نیست؟ باید زیرساخت آن فراهم شود تا بتوانیم آن را تولید کنیم؟ 

نعمت بخش بیان کرد: وقتی نوع سوخت فراهم نیست چرا باید  به خودروساز فشار برای تولید خودروهای مطابق با بنزین یورو ٥ وارد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما