شناسهٔ خبر: 39950272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آغاز دریافت پلاسما از بهبودیافتگان کرونا در همدان

امروز دریافت پلاسما از بهبودیافتگان بیماری کرونا در همدان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان عصر امروز دریافت پلاسما از مبتلایان بهبودیافته برای انجام پلاسمادرمانی در همدان با حضور سعید بشیریان؛ معاون تحقیقات و فناوری و ابراهیم جلیلی؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان، افشین محمدی؛ مدیرعامل سازمان انتقال خون استان همدان و طوس کیانی؛ مسوول امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا انجام شد.

گفتنی است یکی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی پس از بهبودی کامل برای اهدای پلاسما به سازمان انتقال خون مراجعه کرده بود که در حضور مسوولان مربوطه روند دریافت پلاسما انجام شد.

در حاشیه این برنامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا به تشریح پلاسما درمانی پرداخت و اظهار کرد: با شیوع سریع کرونا و ناشناخته بودن بیماری که جهان را با چالش جدی در پیشگیری و درمان آن مواجه ساخت، دانشمندان به دنبال راه‌حلی برای مهار این بیماری برآمدند که پلاسمادرمانی مطرح شد. 

ابراهیم جلیلی بیان کرد: از آنجا که ساخت داروی اختصاصی برای درمان بیماران و مراحل ساخت واکسن برای پیشگیری زمان‌بر بوده و نیاز به تحقیقات و تست‌های زیادی دارد به همین خاطر ویروس کرونا در جهان گسترش یافت و افراد زیادی را مبتلا کرد که و مرگ و میر نسبتا بالایی را در دنیا شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه پژوهشگران شبانه‌روز در تلاشند تا راه‌حلی بیابند که بتوانند هر چه سریعتر این بیماری را مهار کنند خاطرنشان کرد: در این بین روش درمانی استفاده از پلاسمای خون افرادی که قبلا دچار این بیماری شدند مورد توجه قرار گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه در خون بهبودیافتگان بیماری کرونا  آنتی‌بادی به طور طبیعی تولید شده و قوت گرفت و نتایج مثبتی را در مراحل اولیه از خود به همراه داشت گفت: در این روش پلاسمای خون افرادی که بین دو هفته تا دو ماه بهبود یافته‌اند گرفته می‌شود چون در بدن آنها آنتی‌بادی علیه بیماری وجود دارد و به بیماران بستری مبتلا دارای علائم شدید تزریق می‌شود‌.

وی با بیان اینکه پلاسمای خون دریافتی از یک اهداکننده برای یک تا سه بیمار مبتلا به کرونا کافی است تصریح کرد: آنتی‌بادی‌ موجود در خون بیماران بهبود یافته‌، برای درمان افراد مبتلا به کرونا می‌تواند موجب از بین بردن ویروس شود و در درمان بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

جلیلی بیان کرد: هموطنانی که تست کرونا در آنها مثبت بوده است و علائم بالینی بیماری در این افراد بروز پیدا کرده پس از گذشت دو هفته می‌توانند برای اهدای پلاسما  اقدام کنند.

وی بیان کرد: برای اطمینان از ایمن بودن و سلامتی کامل اهداکنندگان برای اهدای پلاسما  آزمایش‌های مربوط به هپاتیت B و C و HIV و همچنین میزان پادتن و آنتی‌بادی تولید شده علیه بیماری کرونا بررسی و پلاسمای حاوی آنتی بادی دریافت  و پس از آماده‌سازی بیماران به مبتلا تزریق می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه این اقدام مورد تایید بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و جوامع پزشکی در سراسر جهان است عنوان کرد: پلاسمادرمانی تداخلی در روند درمان بیماران کرونا ایجاد نمی‌کند و روشی ایمن برای اهداکننده و گیرنده پلاسما است.

وی خاطرنشان کرد: در این شیوه اگر پلاسمای بیمار بهبودیافته کرونا، بلافاصله بعد از بهبودی که هنوز آنتی‌بادی COVID-19 در بدن او بالاست، به بیماری که تازه به کرونا مبتلا شده یا در حال گذراندن دوران بیماری است و بدن او هنوز به میزان کافی آنتی‌بادی تولید نکرده یا به هر دلیلی نمی‌تواند تولید کند، تزریق شود، احتمال بهبودی فرد مبتلا افزایش می‌یابد.

جلیلی گفت: خوشبختانه برآوردها نشان می‌دهد بهبودی تمام بیماران مبتلا پس از دریافت پلاسما، قابل توجه بود که حاکی از تاثیر مفید و موثر این روش درمانی در بیماران است و در این رابطه میزان درگیری مبتلا به ویروس اهمیت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دوره طولانی از بیماری را پشت سر گذاشته‌اند و نیز کسانی که نشانه‌هایی خفیف داشته‌اند، می‌توانند پلاسمای خود را اهدا کنند. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تاکید کرد: اهدای پلاسما به هیچ عنوان ضرر و عوارضی برای اهداکنندگان نداشته و افراد صرفا با مصرف مقداری مایعات پلاسمای اهداشده را جبران می‌کنند، ضمن اینکه این روش کاملا بی‌خطر است که با استفاده از تجهیزات پیشرفته مستقر در سازمان انتقال خون همدان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه برای بیماران نیز دریافت پلاسما هیچ عارضه‌ای ندارد و صرفا به عنوان یک روش درمان بیماری در کنار سایر روش‌ها انجام می شود گفت: از بهبودیافتگان این بیماری می‌خواهیم با توجه به اهمیت موضوع و به شکرانه سلامت خود در طرح اهدای پلاسما مشارکت کنند تا با این اقدام نقش مهمی در بهبودی مبتلایان داشته باشند و به ریشه‌کنی بیماری کمک کنند؛ همچنین از این طریق سلامتی و زندگی دوباره را به هموطنان خود اهدا کنند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

نظر شما