شناسهٔ خبر: 39936254 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صدور کد معاملاتی برای 35 میلیون سهامدار عدالت/ رشد 11 درصدی ارزش بورس با ورود شرکت‌های سهام عدالت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بر اساس اطلاعات رسیده سهامداران عدالت تاکنون کد بورسی برای 35 میلیون سهامدار عدالت صادر شده، گفت: ارزش شرکت‌های بورسی سهام عدالت به بیش از 490 هزار میلیارد تومان رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن قالیباف اصل امروز به همراه رئیس سازمان خصوصی‌سازی و مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در نشست خبری ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت در وزارت اقتصاد گفت: سهام عدالت که از سال 85 به حدود 50 میلیون ایرانی واگذار شده، سهام مربوط به 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی است که امروزه بعد از 14 سال ارزش روز شرکت‌های بورسی این سهام 490 هزار میلیارد تومان شده و به زودی با ورود این شرکت‌ها به بورس این حجم از سرمایه به سهام بورسی قابل معامله و شناور بازار اضافه می‌شود.

وی هم چنین گفت: همه سهامداران عدالت به خاطر 13 شرکت غیر بورسی سرمایه پذیر عدالت سهامدار 30 شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت می‌شوند که این شرکت‌ها نیز یک ماه بعد از تعیین تکلیف نحوه آزادسازی سهام عدالت الزاما باید وارد بورس شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر کل کدهای معاملاتی بازار سرمایه 12 میلیون نفر است که با اضافه شدن حدود 50 میلیون سهامدار عدالت بازار سرمایه بسیار فراگیر می‌شود و حجم فعالیت‌های بازار اضافه می‌شود.

* مهلت انتخاب شیوه مدیریت سهام تمدید نمی‌شود

همچنین علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی در این جلسه گفت: سهام عدالت که از سال 85 بر اساس ابلاغ مقام معظم رهبری در راستای اجرای عدالت و گسترش سهامداری در بین مردم کشور به 6 دهک کم درآمد اختصاص یافت که برای دو دهک مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی با 50 درصد تخفیف ارائه شد.

به گفته صالح بعد از 14 سال سهام عدالت یک میلیون تومانی سال 85 برای دو دهک تخفیف‌دار یک میلیون تومان آزاد شد و برای بقیه مردم 492 هزار تومان و 332 هزار تومان آزاد شد که دلیل آن این است که عده‌ای از سهامداران در یک مقطعی سود 40 هزار تومانی دریافت کرده بودند.

به گفته وی از تاریخ ابلاغیه مقام معظم رهبری برای آزاد سازی سهام عدالت مردم به مدت یک ماه فرصت دارند که شیوه مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم سهام عدالت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سامانه سهام عدالت انتخاب کنند که البته از آن تاریخ 10 روز گذشته و تنها 20 روز تا ساعت 24 هشتم خرداد ماه مانده که بعد از آن این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.

* مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت شد

هم چنین خالصی مسؤول روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت در وزارت اقتصاد تشکیل شده و آقای فهیمی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عنوان سخنگوی این ستاد از امروز انتخاب شده است.

* افزایش 10 تا 11 درصدی ارزش بازار با سهام عدالت

قالیباف اصل در نشست ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت گفت: با آزاد شدن سهام عدالت و ورود به بورس بین 10 تا 11 درصد به رقم ارزش کل بازار سرمایه در قالب این شرکت‌ها به بورس اضافه می‌شود که این خود به کارآیی بازار کمک می‌کند.

وی گفت: ما سال‌ها بحث می‌کردیم که سهام شناور آزاد در بورس کم است، در سال گذشته حجم سهام شناور بازار 5 درصد زیاد شد، امروز بازار سرمایه محل امنی برای سرمایه گذاری مردم شده است و ما باید این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به فال نیک بگیریم. اگر این پول‌ها به بازارهای دیگر مانند ارز یا مسکن می‌رفت، باعث تورم و گرانی مسکن و همه کالاهای دیگر می‌شد و یا موجب احتکار کالا می‌شد، اما وقتی پول‌های سرگردان به بازار سرمایه می‌آید، درست است که قیمت سهام بالا می‌رود، اما این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نباید فراموش کرد که بازار جذاب می‌شود و بنگاه‌های بورسی می‌توانند اوراق منتشر کنند و یا به عرضه اولیه سهام اقدام کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: برخی افراد دائم حساس می‌شوند که چرا بازار بورس رشد می‌کند، ما به عنوان ناظر بازار نمی‌توانیم در مورد قیمت سهام نظر دهیم، چون قیمت بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود و باید سرمایه گذاران در این مورد مطالعه کنند، اما سازمان بورس نمی‌تواند جلوی کسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد که چرا وارد بورس شده‌است.

* فرصت تامین مالی هلدینگها در بورس با عرضه اولیه و انتشار اوراق

به گفته وی سال‌ها تلاش شد تا حجم بازار سرمایه بزرگ شود، امروز مسؤولیت مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های بورسی است که به انتشار اوراق و یا عرضه‌های اولیه بپردازند و پول سرگردان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار جمع کنند.

وی اضافه کرد: اما اگر سهامی گران خریده یا فروخته شد مسؤولیت آن برعهده سرمایه گذار است که باید دقت کند و دنباله‌روی فضای مجازی یا افراد سودجو نباشد، اگر یک سهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گران خرید و بعدا دچار زیان شد، مسؤولیت با خود سرمایه گذار است، چون قیمت سهام در بازار بر اساس انتظارات شکل می‌گیرد. هیچ کس نمی‌گوید که قیمت بالا برود یا پایین بیاید، بلکه عرضه و تقاضا در بازار قیمت سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشخص می‌کند. مردم باید دقت کنند.

قالیباف این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: اگر تازه واردان به بورس خودشان نمی‌توانند سرمایه گذاری کنند، از طریق شرکت‌های مشاوره، سبدگردان‌ها، کارگزاری‌ها و افراد امین و دارای مجوز مشورت بگیرند. ممکن است یک مشاور بگوید من توصیه نمی‌کنم، امروز وارد بازار شوید، یا یک مشاور بر اساس درجه ریسک‌گریزی افراد مثلاً توصیه نمی‌کند مستقیما وارد خرید سهام شود.

وی گفت: یک مشاور بر اساس درجه ریسک گریزی معامله‌گر می‌گوید که چه میزان از پولش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بورس بیاورد، چه مقدار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جای دیگر که بازده ثابت و بدون ریسک دارد ببرد و چه مقدار به عرضه‌های اولیه شرکت‌ها در بورس اختصاص دهد. معمولا عرضه‌های اولیه در بورس و فرابورس سعی می‌شود آسان‌تر و با کار اداری کمتر انجام شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که نقدینگی زیادی وارد بازار شده است، گفت: وظیفه هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ است که به عرضه اولیه سهام خود در بورس اقدام کنند، هم چنین نهادهای عمومی باید دارایی‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد بورس کنند. مردم که نمی‌توانند مستقیم وارد اجرای پروژه‌ها شوند، بلکه از طریق خرید عرضه‌های اولیه به صورت غیر مستقیم در پروژه‌ها شریک و سهیم می‌شوند. پول‌های ریز مردم وارد بورس می‌شود و اینها فرصت بی نظیری در بازار است که شرکت‌های بزرگ از طریق بورس به تأمین مالی بپردازند و با اجرای پروژه اقتصاد هم رشد می‌کند.

قالیباف اصل هم چنین در مورد این که چرا شاخص بورس مرتب رشد می‌کند، اظهار داشت: این وظیفه ناظر بازار نیست، بلکه وظیفه سرمایه گذار است که مطالعه کند که آیا افزایش قیمت بی رویه بوده و یا طبق روال انجام می‌شود.

وی هم چنین با بیان این که امسال به عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده، گفت: اولین نیاز برای تولید اقدام برای تأمین مالی است و بهترین روش برای تأمین مالی از مسیر بازار سرمایه است که بنگاه‌های بزرگ و هلدینگ‌ها می‌توانند از این طریق به تأمین مالی بپردازند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم چنین در مورد این که عامه مردم در سهام عدالت اطلاعات بورسی ندارند، گفت: در این زمینه صدا و سیما اطلاع‌رسانی می‌کند، بسته‌های آموزشی برای کسانی که سهامدار عدالت هستند، ارائه می‌شود، البته برخی مشمولان سهام عدالت کد بورسی دارند که از طریق سازمان بورس و شرکت‌های اطلاع‌رسانی بورس، فرابورس، کارگزاری‌ها، سبدگردان‌ها بسته‌های آموزشی به مشتریان ارائه می‌شود. هم چنین سهامداران عدالت می‌توانند از طریق تالارهای استانی کارگزاری‌ها بسته‌های آموزشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کنند و با بورس آشنا شوند.

همچنین خالصی مدیر روابط عمومی وزارت اقتصاد گفت: کمیته اطلاع‌رسانی ستاد راهبری سهام عدالت قرار شد برای آموزش به مشمولان سهام عدالت از ظرفیت شبکه‌های تلویزیونی استفاده کند. هم چنین شرکت اطلاع‌رسانی بورس هم به خدمات آموزشی اقدام می‌کند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

نظر شما