شناسهٔ خبر: 39933457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

محمودی شاه‌نشین: اغلب ساختمان‌های تهران مقابل زلزله ایمن هستند

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس، با بیان اینکه سال‌هاست که آئین‌نامه ۲۸۰۰ برای ساختمان‌هایی که پروانه ساخت دریافت می‌کنند، رعایت می‌شود تاکید کرد که اغلب ساختمان‌های پایتخت در مقابل زلزله مقاوم هستند.

صاحب‌خبر -
 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمد محمودی‌شاه‌نشین با یادآوری اینکه سالهاست که وقوع زلزله شدید در تهران محل نگرانی برای مسئولان حوزه مدیریت بحران شده است در بیان دلیل آن گفت: احتمال حرکت گسل مشاء که تقریبا از بالاتر از رودهن آغاز شده و بعد از پیست تا کرج امتداد دارد، همچنین وجود گسل‌های شمال دماوند، ری، ملارد و گسل فرعی عباس آباد که در کانون تهران قرار دارد، اما سالهاست فعال نشده است از عوامل نگرانی مسئولان حوزه مدیریت بحران برای وقوع زلزله شدید است.


لوله‌های گاز شهری تهران می‌توانند هنگام وقوع زلزله منبعی برای انفجار باشند


نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حجم لوله‌های گاز شهری در تهران که تقریبا تمام مناطق از آن برخورد بوده و حتی ۹۶ درصد روستا‌های اطراف پایتخت هم دارای لوله‌کشی گاز هستند یکی دیگر از موضوعاتی بوده که باعث نگرانی شده است، چرا که اگر در تهران زلزله شدیدی به وقوع بپیوندد هر کدام از این لوله‌کشی‌ها می‌تواند منبعی برای انفجار باشد.

وی تصریح کرد: وجود کوچه‌های باریک و بافت‌های فرسوده در برخی مناطق تهران از دیگر مشکلاتی است که بر نگرانی مسئولان می‌افزاید، چرا که چنانچه زلزله شدیدی به وقوع بپیوندد امکان امدادرسانی به این مناطق وجود ندارد.


پیش‌بینی محل استقرار موقت بعد از وقوع زلزله برای تهرانیان


محمودی شاه‌نشین خاطرنشان کرد: البته از سال ۷۲ که منطقه‌ای در فرودگاه امام‌خمینی (ره) در نظر گرفته شده و امکانات اولیه جهت امدادرسانی در زمان وقوع زلزله اعم از استقرار چادر و بیمارستان‌های صحرایی در آنجا ایجاد شده است، همچنین از انتهای دهه هفتاد بسیاری از پارک‌های بزرگ پایتخت به گونه‌ای طراحی شده‎‌اند که امکان استقرار موقت با بهره‌مندی از لوازم بهداشتی برای عموم وجود داشته باشد، بنابراین آمادگی نسبی در این زمینه ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: با اینکه از وقوع آخرین زلزله در تهران سال‌ها گذشته است و همچنان این نگرانی وجود دارد که زلزله دیگری رخ دهد، اما با لطف الهی وقوع زلزله‌هایی بین ۱ تا ۳ ریشتر باعث تخلیه انرژی زمین شده و این مهم می‎‌تواند عاملی برای ممانعت از بروز زلزله شدید باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از عملکرد مردم در شب گذشته بعد از وقوع زلزله، یادآور شد: زلزله ۵/۱ ریشتری باعث شد که مردم از طریق فضای مجازی که متاسفانه زمینه ایجاد ترس و وحشت و مبادله اطلاعات غیرموثق را فراهم کرده است، در پمپ بنزین‌ها ازدحام کرده و یا افرادی که حتی متوجه وقوع زلزله نشده بودند را نیز بیدار کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی، در مورد احتمال ریزش ساختمان‌ها در تهران در پی وقوع زلزله، تاکید کرد: سالهاست که آئین نامه ۲۸۰۰ برای ساختمان‌هایی که پروانه ساخت دریافت می‌کنند، رعایت می‌شود و اغلب ساختمان‌های با قدمات کمتر از ۲۷ سال دارای فوندانسیون هستند، بنابراین به غیر از ساختمان‌های دارای قدمت بیش از ۳۰ سال که دارای بافت قدیمی هستند امکان ریزش سایر ساختمان‌ها وجود ندارد.

نظر شما