شناسهٔ خبر: 39927793 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم - صبح شنبه

قم - ایرنا - وضعیت قرمز کرونایی، نگرانی از شلوغی خیابان‌ها، غیرفعال شدن ۱۲ واحد صنفی پرخطر و توزیع هزاران پرس غذای گرم از سوی آستان رضوی؛ سرخط مهم‌ترین اخبار روز جمعه ۱۹ اردیبهشت‌ماه جاری استان قم درباره کرونا بود.

صاحب‌خبر -

وضعیت قرمز کرونایی

استاندار قم، در واکنشی نسبت به درخواست جمعی از مردم برای بازگشایی اماکن مذهبی گفت: قم همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

بهرام سرمست در گفت‌وگویی افزود: گاهی شهروندان می‌پرسند؛ چرا با وجود این‌که مردم در قرنطینه‌های خانگی به سر برده و موازین بهداشتی را مراعات کرده‌اند، همچنان وضعیت کرونایی استان قرمز است.

وی ادامه داد: باید مردم بدانند که وضعیت قم در مقایسه با شهرهای دیگر کشور در میزان ابتلا به ویروس کرونا همچنان قرمز است و سفید نشده است.

نگرانی از شلوغی خیابان‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع دوباره ویروس کرونا در این استان گفت: شلوغی خیابان‌های قم و بی‌توجهی به هشدارهای بهداشتی به‌شدت نگران ‌کننده‌است.

محمدرضا قدیر روز جمعه  در گفت‌وگویی افزود: همچنین وضعیت تجمع در برخی اغذیه‌فروشی‌ها و بستنی‌فروشی‌های قم نگران ‌کننده‌است.

غیرفعال شدن ۱۲ واحد صنفی پرخطر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: کارشناسان محیط و حرفه‌ای قم، ۹۱۲ مورد بازدید از واحدهای صنفی انجام دادند که از این‌ بین ۵۶۵ واحد پایبند به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند.

سیامک محبی افزود: همچنین ۱۱۳ واحد متخلف اخطار تعطیلی دریافت کردند و ۱۲ واحد صنفی پرخطر غیرفعال شدند.

توزیع هزاران پرس غذای گرم از سوی آستان رضوی

مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در قم گفت: در آستانه شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) ۱۴ هزار پُرس غذای گرم توسط نمایندگی آستان قدس رضوی در قم طبخ و به همراه متبرکات حرم رضوی در ۲۸ محله شهر قم پیش از افطار توزیع شد.

حجت‌الاسلام سید محمدباقر تکیه‌ای در حاشیه آیین برگزاری همایش «کرامت حسنی و سفره مهربانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این امر توسط ۲۵۰ تَن از خادم‌یاران رضوی باشکوه و حفظ کرامت و قداست شهروندان انجام شد.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

نظر شما