شناسهٔ خبر: 39924851 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

جزییات زلزله 5.1 ریشتری در استان تهران

اشاره: بامداد روز جمعه زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 5.1 ریشتر در عمق ۷ کیلومتر در شرق تهران رخ داد. این زمین‌لرزه علاوه بر تهران و دماوند؛ استان‌های قم، مازندران، زنجان و قزوین را لرزاند. این زلزله در ساعت ۳۷ دقیقه بامداد در حوالی روستای زیارت شهرستان دماوند در شمال شرق استان تهران رخ داد. به گفته رئیس مرکز شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات، راه و مسکن منشأ این زلزله گسل مشاء می‌تواند باشد و بیشترین شتاب زلزله در فشم ثبت شده است. گفتنی است که برخی کارشناسان می‌گویند گسلی که 174 سال پیش در همین مناطق فعال شده بود و خسارات سنگینی را به خانه‌های خشتی و گلی تهران وارد کرده بود، احتمالاً بار دیگر همان گسل فعال‌شده و ممکن است در آینده زلزله باز هم رخ دهد. البته هیچ‌کس نمی‌تواند زمان واقعی زلزله را پیش‌بینی کند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

۲ نفر در زلزله جان باختند
استاندار تهران درباره زلزله بامداد روز جمعه استان اعلام کرد: ۲ نفر از شهروندان دماوندی و تهرانی بر اثر اضطراب و استرس و هنگام فرار از خانه (بر اثر ضربه‌مغزی) از این حادثه جان خود را از دست دادند.انوشیروان محسنی بندپی روز جمعه در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: در حادثه زلزله یک سالمند مرد در گیلاوند هنگام فرار از خانه و یک خانم ۲۱ ساله بر اثر ترس و اضطراب جان خود را از دست دادند. مصدومان زلزله به‌استثنای ۲ نفر که در بیمارستان هستند مابقی سرپایی مداوا و مرخص شدند.استاندار تهران با ابراز امیدواری که هیچ خسارت مالی ناشی از زلزله در استان نداشته‌ایم تأکید کرد: در ابتدای وقوع زلزله تیم‌های اورژانسی، خدماتی، امدادی و هلال‌احمر وارد کار و در محدوده مشاء (کانون زلزله) حضور دارند. تاکنون ۲ هزار ۶۰۰ نفر تیم اورژانسی و ۶ اکیپ هلال‌احمر به روستاهای دماوند و همچنین تمامی دستگاه‌های راهداری و آتش‌نشانی نیز حضور داشته و در این خصوص مشکل خاصی برای شهروندان گزارش نشده است.محسنی بندپی با بیان اینکه شاهد ۴۰ پس‌لرزه در تهران بوده‌ایم، گفت: تفکر اولیه این بود که زلزله از ۲.۹ به ۵.۱ شاید افزایش یابد، آنچه مهم بود آمادگی تیم‌های امداد و نجات است.
وی اضافه کرد: مکان‌های اضطراری برای اسکان موقت، انبارهای هلال مواد غذایی برای تغذیه در این شرایط، مخازن ذخیره آب در مناطق مختلف استان در صورت قطع انشعابات آمادگی آب‌رسانی را خواهند داشت.
استاندار تهران تصریح کرد: با همکاری وزارت ورزش و جوانان ۱۷ مکان ورزشی روباز استان برای اسکان موقت درهای آن‌ها باز شده که این نشان از آمادگی کامل در چنین شرایطی است.

نصب اپلیکشن «شهر آماده»
رئیس ستاد بحران شهرداری تهران در پی وقوع زلزله بامداد جمعه پایتخت گفت: نیروهای ما تا ۳ روز آینده در آماده‌باش کامل قرار دارند. رضا کرمی محمدی بامداد جمعه به ایرنا افزود: با توجه به لرزه‌خیزی گسل مشاء توصیه می‌کنیم که شهروندان اپلیکیشن شهر آماده را نصب و نکات آموزشی در خصوص زلزله را مطالعه کنند.
وی به شهروندان توصیه کرد که راه‌های اضطراری و خیابان‌های شهر را مسدود نکنند تا امدادرسانی احتمالی دچار مشکل نشود. کرمی گفت: پایگاه‌های مدیریت بحران شهرداری فعال شده و تا ۳ روز آینده در آماده‌باش هستیم. وی توصیه کرد که در حین زلزله نقطه امنی پیدا کرده و از آسانسور استفاده نکنند.

ساخت‌وسازهای غیرقانونی ناامن
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: یک پیرمرد ۶۰ ساله بر اثر فرار از منزل و آسیب دیدن سر وی، جان خود را از دست داد و ۳۳ نفر نیز مصدوم و روانه بیمارستان شدند.
اسماعیل نجار روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه از این تعداد به اضافه فرد جان‌باخته درمجموع ۱۹ نفر مربوط به منطقه دماوند و ۱۵ نفر نیز مربوط به تهران هستند، افزود: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود از تعداد ۱۵ نفر تهران تاکنون ۱۱ نفر به‌صورت سرپایی درمان شدند و چهار نفر مابقی هم‌اکنون در بیمارستان تحت درمان هستند.رئیس سازمان مدیریت بحران اظهار داشت: در این‌گونه حوادث بیشترین ضرر و زیان جانی و مالی شامل کسانی خواهد شد که در زمان ساخت مکان‌های خود را بدون توجه به هشدارهای سازمان‌های مربوطه و به‌دوراز چشم مسئولان امر اقدام به ساخت‌وسازهای غیرقانونی همانند ساخت ویلاهای مسکونی در حاشیه رودخانه‌ها می‌کنند. البته بر اثر این زلزله تاکنون خسارت جانی ناشی از تخریب گزارش نشده است.

ثبت بیشترین شتاب در فشم
رئیس شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر تنها اطلاعات 3 ایستگاه شتاب‌نگاری را استخراج کردیم گفت: با گذشت یکی دو ساعت از وقوع زمین‌لرزه با بزرگی 5.1 نمی‌توان درباره گسل مسبب آن اظهارنظر کرد ولی با توجه به اینکه این زمین‌لرزه در اطراف دماوند بوده گسل مشاء می‌تواند مسبب این زلزله باشد.مهندس اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در ایستگاه شتاب‌نگاری فشم ما شتاب ۸۲ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه، ثبت شده است، افزود این میزان شتاب بالایی را نشان می‌دهد.فرزانگان اضافه کرد: ایستگاه شتاب‌نگاری دانشگاه شهید رجایی تهران شتاب ۲۴ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و ایستگاه دانشگاه شهید بهشتی 10 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و ایستگاه دیوان محاسبات 9 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است.فرزانگان، رئیس مرکز شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات، راه و مسکن با بیان اینکه تاکنون ما اطلاعات 3 ایستگاه فشم، دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه شهید بهشتی را استخراج کردیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ازآنجایی‌که حجم مکالمات مردم زیاد است ازاین‌رو در سیستم تلفن همراه یکسری اختلالاتی ایجاد شده که در صورت برطرف شدن این اختلال ما می‌توانیم به‌سرعت اطلاعات سایر ایستگاه‌ها را داشته باشیم.

 گسل مشاء پتانسیل ایجاد زمین‌لرزه‌های بزرگ را دارد
بر اساس تحقیقات پژوهشگر لرزه زمین‌ساخت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، گسل مشاء پتانسیل ایجاد زمین‌لرزه‌های بزرگ را دارد.
تحقیقات پژوهشگر لرزه زمین‌ساخت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور طی سالیان اخیر درباره گسل مشاء گویای وجود شواهد زمین‌شناختی فراوان از فعالیت لرزه‌ای آن است.به گفته «شهریار سلیمانی‌آزاد» در پژوهش‌های دیرینه لرزه‌شناسی انجام‌شده، آثار زمین‌شناختی مربوط به آخرین رخداد مه لرزه‌ای گستره تهران در ۱۹۰ سال پیش (سال ۱۸۳۰ میلادی) نیز با بزرگی ۷.۲ بر روی این پهنه گسلی در بخش خاوری محل تلاقی آن با گسل شمال تهران ثبت شده و مورد پژوهش قرار گرفته است.این پژوهشگر لرزه زمین‌ساخت تصریح کرد: آخرین یافته‌ها در دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی- گروه لرزه زمین‌ساخت و زلزله‌شناسی نشان می‌دهد که در جنوب پهنه خاوری - باختری گسل مشاء دو پهنه گسلی موازی دیگر به ترتیب پهنه گسلی موازی آراکوه در پنج تا هشت کیلومتری و کاجان در حدود ۱۵ کیلومتری قرار گرفته‌اند که با توجه به ویژگی‌های هندسی و جنبشی آن‌ها، هر دو پتانسیل ایجاد زمین‌لرزه‌های متوسط و بزرگ را دارند.سلیمانی آزاد تأکید کرد: بر این اساس، پهنه گسلی آراکوه در محلی است که شهرهایی مانند دماوند، رودهن، بومهن و شهر جدید پردیس دقیقاً بر روی آن ساخته شده‌اند.به گفته این پژوهشگر پهنه گسلی کاجان که یک پهنه گسلی فعال دیگر با راستای کلی خاوری - باختری است نیز از جنوب منطقه آبسرد تا جنوب منطقه جاجرود گسترش داشته و داده‌ها و اطلاعات نوین تیم این پژوهشگر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در سال‌های اخیر نیز متمرکز بر شناسایی این دو پهنه گسلی است.

نظر شما