شناسهٔ خبر: 39895566 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرحشد؛

ملکی: رفع بحران کارخانه‌های سلاح غربی به قیمت جان مردم یمن / محور عبری-عربی و غربی به دنبال براندازی جمهوری اسلامی هستند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تسلیحاتی که امروز آمریکا به عربستان می‌فروشد، کارکرد اصلی‌اش یعنی رفع بحران در کارخانجات تولید اسلحه را شاید از دست داده باشد. تمام فروشندگان سلاح به سعودی‌ها مدعی ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان هستند.

صاحب‌خبر -

حسن ملکی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره فروش تسلیحات جنگی توسط انگلیس به عربستان و ناامن کردن منطقه و هم چنین نگرانی غرب از پرتاب ماهواره نور توسط ایران و یک بام و دو هوای آن‌ها گفت: فروش تسلیحات از طرف غرب به عربستان موضوعی است که از یک دهه گذشته آغاز شده و یک رقم ۱۲۷ میلیارد دلاری در دهه قبل توسط آمریکا به عربستان سلاح فروخته شد که البته جنجال زیادی نیز به پا کرد چرا که آمریکایی‌ها در آن زمان می‌خواستند با تجهیز عربستان از یک طرف منابع مالی خود را تامین کنند و از طرف دیگر مدیریت مسائل منطقه را به عهده بگیرند.

وی ادامه داد: از جمله اتفاقات بعد از این معامله حمله عربستان به یمن و درگیری‌ها در سوریه و عراق و هم چنین تقابل عربستان با ایران بود، اما بعد از اینکه حمله عربستان به یمن به صورت رسمی شکل گرفت سعودی‌ها متوجه شدند که یمن لقمه راحتی برای آن‌ها نیست و نمی‌توانند آن را به این سادگی اشغال کنند و مقاومت مردم یمن داستان را تغییر داد.

ملکی افزود: تسلیحاتی که امروز غرب به عربستان می‌فروشد شاید کارکرد اصلی خود یعنی رفع بحران در کارخانجات تولید اسلحه در آمریکا و سایر کشور‌ها را از دست داده باشد این روز‌ها نه تنها آمریکا بلکه انگلیس، فرانسه و حتی آلمان که مدعی ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان است براساس اسناد مستدل در حال فروش اسلحه به سعودی هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تقسیم کار صورت گرفته بین کشور‌های مختلف برای فروش این حجم از تسلیحات به عربستان برای آن است که تمام تبعات آن به عهده آمریکا نباشد، گفت: اقداماتی که در منطقه در حال شکل گرفتن است ممکن است منجر به فاجعه انسانی شود لذا این تقسیم کار انجام شده تا همه اتفاقات از چشم آمریکا دیده نشود.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی یک بحران عظیم در منطقه ما وجود رژیم صهیونیستی و نیروگاه دیموناست که فرسودگی آن به حدی رسیده که هر آن امکان یک فاجعه انسانی وجود دارد و کنار هم قرار دادن همه این اتفاقات حکایت از نامطلوبی شرایط غرب آسیا به دلیل دخالت‌های کشور‌های غربی را دارد.

ملکی با اشاره به فرافکنی کشور‌های غربی در خصوص مسئله پرتاب ماهواره نور توسط ایران گفت: طبیعی است در چنین شرایطی غرب می‌خواهد توجه را از سمت چنین حوادث بالقوه‌ای در غرب آسیا به سمت اتفاقی، چون پرتاب ماهواره نور توسط ایران ببرد ماهواره‌ای که گرچه توسط یک نیروی نظامی طراحی شده، اما کارکرد‌های غیرنظامی دارد که می‌توانند اثرات مثبتی نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: به هر حال به نظر می‌رسد در محور عبری-عربی و غربی همگی به دنبال تداوم تحرکات خود برای رسیدن به منافع منطقه‌ای از جمله براندازی جمهوری اسلامی تسلط به منابع نفتی منطقه و از بین بردن هر جنبشی است که بخواهد در برابر منافع آمریکا ایستادگی کند.
 

نظر شما