شناسهٔ خبر: 39895372 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا درخدمت صهیونیزم

پمپئو هفته آینده به سرزمین های اشغالی سفر می کند

هدف سفر وزیر خارجه آمریکا، حمایت از الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ,وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به تل آویو سفر می‌کند و گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که هدف وی از این سفر، حمایت از الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی است.

پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره نوشت: رسانه‌های عبری اعلام کردند مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هفته آینده در سفری کوتاه که کمتر از ۲۴ ساعت طول خواهد کشید به تل آویو می‌رود. این نخستین سفر خارجی او بعد از بروز بحران کرونا در کشورش است.
کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه به نقل از منابع سیاسی که نامی از آن‌ها نبرد اعلام کرد پمپئو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و بنی گانتس رئیس حزب آبی- سفید دیدار خواهد کرد. زمان دقیق این دیدار اعلام نشد، اما روزنامه معاریو نوشت که این دیدار چهارشنبه آینده خواهد بود.
این نخستین سفر یک مسئول خارجی به به فلسطین اشغالی از زمان آغاز بحران کروناست و هنوز هدف از آن اعلام نشده است.
اما پیش بینی می‌شود پمپئو موضوع اقدام اسرائیل به اعمال حاکمیت بر دره اردن و شهرک‌های کرانه باختری را بررسی کند.
یک منبع آگاه در این زمینه گفت وزیر خارجه آمریکا از مسائل مربوط به موضوعاتی که محور تلاش‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر برای تشکیل ائتلاف حاکم بود حمایت خواهدکرد.
هم زمان با این اظهارات، نفتالی بنت وزیر (جنگ) اسرائیل از ساخت هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک افرات در جنوب بیت لحم در کرانه باختری خبر داد.
دفتر بنت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد با ساخت واحد‌های جدید در شهرک افرات در زمینی که گنجایش احتمالا حدود هفت هزار واحد مسکونی را دارد‎, موافقت شده است.
همچنین بنت در توییتر تاکید کرد: «روند ساخت وساز نباید حتی برای ثانیه‌ای متوقف شود».
دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل نیز پیش‌تر از آمادگی آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر منطقه دره اردن و شهرک‌های کرانه باختری ظرف هفته‌های آینده خبر داده بود.
فریدمن در گفتگو با روزنامه اسرائیل الیوم به مناسبت دومین سالگرد انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی گفت: واشنگتن هیچ شرطی برای این اقدام به تل آویو تحمیل نکرد و مهمترین عامل، اعلام حاکمیت دولت اسرائیل بود.
وی افزود: واشنگتن حاکمیت اسرائیل بر مناطق تصریح شده در (به اصطلاح) طرح صلح دونالد ترامپ را هنگام تکمیل ترسیم نقشه‌ها و موافقت تل آویو با توقف شهرک سازی در مناطق ”جیم“ و موافقت نخست وزیر اسرائیل با مذاکره با فلسطینی‌ها بر اساس طرح صلح آمریکا به رسمیت خواهد شناخت.
این دیپلمات آمریکایی درباره این که دولت ترامپ برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین به اسرائیل اعمال فشار خواهد کرد یا خیر تاکید کرد تنها شرط مربوط به این مسئله این است که نخست وزیر اسرائیل صرف نظر از این که چه کسی خواهد بود با مذاکره همراه با حسن نیت با فلسطینی‌ها به مدت چهار سال موافقت کند.
بیشتر قدرت‌های جهانی شهرک‌های صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند و فلسطینی‌هایی که می‌خواهند کشور خود را در خاک کرانه باختری که اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ اشغال گرده ایجاد کنند نیز این مسئله را محکوم می‌کنند.
آمریکا و اسرائیل کلمه «الحاق» را برای توصیف اقدامات تل آویو بکار نمی‌برند و می‌گویند که این لفظ به اراضی جداشده از کشوری دارای حاکمیت منطبق است این در حالی است که اردن کرانه باختری را اداره می‌کرد، اما به طور کلی تا قبل از جنگ سال ۱۹۶۷ بخشی از اراضی تحت حاکمیت آن به شمار نمی‌آمد.

نظر شما